رئیس‌جمهوری ترکیه بر ضرورت دستیابی به راهکار فوری برای حل بحران یمن از سوی جامعه جهانی تأکید کرد.

به نقل از النشره، رجب طیب اروغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درمصاحبه مطبوعاتی خود هشدار داد: اوضاع یمن وخیم است و به مرحله‌ای رسیده که نه تنها قلب‌های مسلمانان بلکه تمامی انسان‌ها را جریحه‌دار می‌کند.

وی در ادامه افزود: باید در اسرع وقت برای کاهش درد و رنج‌  ملت مظلوم یمن که سرنوشتش رها شده و به خاطر محرومیت از ثروت‌های نفتی مورد بی‌اعتنایی واقع شده، وارد عمل شویم. در همین راستا، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از این اظهارات اردوغان استقبال کرد.

وی در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت که امیدوار است وجدان سازمان‌های دیگر که به خاطر جنایات روزانه در حق ملت یمن و به خاطر گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار در این کشور و همچنین تجاوز و محاصره آمریکا، عربستان، امارات و هم‌پیمانانش و قطع حقوق کارمندان دستگاه اداری بیدار شود.

این موضع‌گیری اردوغان در حالی مطرح می‌شود که تلاش‌های بین‌المللی برای پایان جنگ یمن تشدید شده و قرار است که مذاکرات میان گروه‌های یمنی در سوئد برگزار شود.

طی این واکنش‌ها در مورد لزوم حل بحران در یمن و واکنش پی‌درپی رئیس‌جمهور ترکیه، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، نیز اعلام کرد که هرگونه پیش‌شرط ائتلاف سعودی در آستانه مذاکرات صلح در سوئد، مردود است.

الحوثی در توییتر پستی گذاشت و تصریح کرد: من معتقدم که فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن پس از بررسی شکست‌های حاصل شده در مذاکرات دوره‌های پیش، درک می‌کند که هرگونه شرطی که متجاوزان آمریکایی، سعودی، اماراتی و سایر هم‌پیمانانشان طرح کنند، صرفاً مانع‌تراشی است که در گذشته نیز تجربه آن وجود داشته و موجب شکست کلیه مذاکرات در آن زمان شده است. تکرار این شرایط نیز صرفاً ناکام گذاشتن تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح خواهد بود.

هم‌زمان با این موضع‌گیری رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، «مارک لوکوک» معاون دبیر کل سازمان ملل در پایان سفرش به یمن، تأکید کرده است که طرفین درگیری در یمن، موافق‌اند که در مذاکرات سوئد حضور یابند.

هنوز تاریخ دقیق آغاز مذاکرات در استکهلم مشخص نیست اما برخی منابع، زمان آن را پیش از آغاز سال جدید میلادی (سال 2018) اعلام کرده‌اند. پیش از این قرار بود مذاکرات صلح در شهریور ماه سال 2018 در ژنو برگزار شود که با مانع‌تراشی عربستان سعودی این نشست برگزار نشد و عربستان به هواپیمای عُمانی برای انتقال هیئت انصارالله از صنعاء به ژنو، اجازه پرواز و فرود در فرودگاه صنعاء را نداد و در روند مذاکرات مانع‌تراشی کرد و همین امر موجب بر هم خوردن تاریخ مذاکره در مورد حل بحران یمن شد.

حتی تلاش‌های سازمان ملل راه به جایی نبرد و یک منبع در هیئت ملی مذاکره‌کننده انصارالله دراین‌باره گفت سازمان ملل متحد نتوانست، مجوز تأمین یک فروند هواپیمای عمانی را برای انتقال اعضای این هیئت و زخمی‌ها و افراد بلاتکلیف دریافت کند.

پیش‌تر مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن آمادگی صنعا را برای شرکت در گفت و گوهای آتی صلح یمن که قرار است در سوئد برگزار شود، اعلام کرد.

وی در ادامه خواستار جلوگیری از خونریزی و تحقق آشتی بر اساس احترام متقابل و حسن هم‌جواری و حفظ منافع مشترک میان یمن و دیگر کشورها شد. وی افزود تجاوز عربستان و امارات به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از شانزده‌هزار یمنی بی‌گناه و ویرانی زیرساخت‌های این کشور شده است.