وزیر خارجه اتریش از کشورهای اروپایی خواست، به دنبال قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی را متوقف کنند، چرا که چنین اقدامی می‌تواند در پایان یافتن جنگ یمن هم موثر باشد.

«کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش خواستار توقف صادرات تسلیحاتی اروپا به عربستان سعودی شد.

وی که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده‌دارد، در این مورد به روزنامه آلمانی «ولت» گفت: اتحادیه اروپا باید در پی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، صادرات سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند و چنین اقداماتی می‌تواند به پایات جنگ وحشتناک یمن کمک کند.

این موضع‌گیری اتریش در شرایطی صورت می‌گیرد که آلمان اعلام کرد تا زمان روشن شدن همه ابعاد آنچه بر سر خاشقچی آمده است، صادرات سلاح به سعودی‌ها را متوقف خواهد کرد. دولت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع است که قراردادهایی که پیشتر بسته شده‌اند را چطور اجرایی کند.

کناسیل با اشاره به این تصمیم آلمان گفت: توقف صادرات تسلیحات که مرکل آن را مطرح کرد، می‌تواند حاوی پیامی درست باشد. اتریش هم از مارس 2015 صادرات تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را متوقف کرده است.

پتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان هم امروز جمعه از این موضع‌گیری وزیرخارجه اتریش حمایت کرد.

فرانسه و بریتانیا هم مهمترین صادرکنندگان تسلیحاتی به ریاض به شمار می‌روند. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چهارشنبه (2 آبان) گذشته به «ملک سلمان» پادشاه سعودی گفت که فرانسه همراستا با دیگر هم‌پیمانان خود، می‌تواند اقداماتی را علیه آنهایی که مسئول این قتل هستند، صورت دهد.

این در حالی است که وی از زمان روی کار آمدن، اعتراض‌های گسترده علیه فروش تسلیحات به سعودی‌ها را نادیده گرفته است و پاریس از هم پیمانان قدرتمند ریاض محسوب می‌شود. پارسال کل ارزش صادرات تسلیحات این کشور به رژیم سعودی‌ 1.5 میلیارد یورو برآورد شده است.

جمال خاشقچی دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه، ناپدید شد و سه روز بعد منابع امنیتی در ترکیه از کشته شدن او در کنسولگری خبر دادند؛ خبری که مقامات سعودی با تکذیب آن گفتند، خاشقچی کنسولگری را ترک کرده است اما سرانجام بیستم اکتبر اذعان کردند که او در ساختمان کنسولگری جان باخته است.