رئیس اجرایی شورای سوریه دموکراتیک تلاش‌های ترکیه برای ایجاد آنچه آنکارا آن را منطقه امن در داخل سوریه توصیف کرده را رد کرد و گفت، این منطقه صرفاً چیزی بیش از مستعمره ترکیه نیست، اگر راه‌حل میانه‌ای باشد، سوریه آن را تنها از طریق انتخاب ناظران بین‌المللی بر مرزها از سوی سازمان ملل خواهد پذیرفت.

آمریکا به دنبال میانجی‌گری برای دستیابی به تفاهم میان نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری یگان‌های مدافع خلق کرد از سویی و دولت ترکیه از سوی دیگر است، آنکارا این نیروها را تهدید امنیتی عنوان و تهدید کرده به منطقه تحت کنترل این نیروها در کردستان سوریه و شرق این کشور حمله می‌کند.

الهام احمد، رئیس اجرایی شورای سوریه دموکراتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا گفت تا این لحظه موفقیت و عدم موفقیت میانجی‌گری واشنگتن مشخص نیست.

نیروهای کرد تحت حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا با گروه تروریستی داعش در شرق سوریه مبارزه می‌کنند و نیروهای مسلح داعش را در دو روستای نزدیک مرزهای عراق محاصره کرده‌اند اما بااین‌وجود آنکارا نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری یگان‌های مدافع خلق کرد را ادامه حزب کارگران کردستان قلمداد کرده که از حدود نیم‌قرن پیش وارد جنگ علیه ترکیه شده‌اند.

احمد افزود، آمریکا در رسانه‌ها اعلام کرده که حمله به هم‌پیمانان خود که با داعش می‌جنگند را تحمل نمی‌کند، اما مکانیسم این حمایت همچنان نامشخص است. وی افزود: منطقه باید تحت کنترل نیروهای محلی ما قرار گیرد و حفظ شود، اگر راه‌حل میانه‌ای هم باشد ما این راه‌حل را از طریق انتخاب ناظران بین‌المللی بر مرزها از سوی سازمان ملل خواهیم پذیرفت.

این مسئول هشدار داد، داعش باندهای زیرزمینی خود را در سوریه حفظ کرده که ممکن است پس از خروج احتمالی نیروهای آمریکا از سوریه بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرند.

احمد همچنین خواستار دست‌یابی به توافق جامع پیرامون شرق سوریه به همراه درج نهادهای کردی خودمختار در قانون اساسی شد و افزود، در حال حاضر هیچ مذاکرات جدی پیرامون این مسئله با دولت دمشق صورت نگرفته است.

آمریکا در تلاش است به توافقی بین کُردها و ترکیه دست یابد؛ ترکیه کُردها را تهدید امنیتی برای خود می‌داند و بارها اعلام کرده است که قصد دارد به شمال سوریه حمله نظامی کند. کارشناسان طرح آمریکا و ترکیه برای ایجاد منطقه امن را تلاشی از سوی این دو کشور برای جبران شکست گروه‌های تروریستی تحت حمایت خود در سوریه می‌دانند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اما به ترکیه پیشنهاد کرده است که به‌جای ایجاد منطقه امن، مفاد توافق آدنا را که با سوریه در سال 1980 میلادی (1358 شمسی) منعقد کرده بود، اجرایی کند.