حضور فعال ایران برای بازسازی سوریه همواره در داخل کشور مورد تاکید بوده است. نمایندگان مجلس و بسیاری از فعالان سیاسی و اقتصادی از انفعال ایران برای حضور اقتصادی در سوریه و بهره‌برداری تام و تمام ترکیه از این موقعیت گلایه دارند. گلایه‌ها نیز معطوف به این است که ایران برای پیروزی اسد سنگ تمام گذاشته است و حالا که جنگ در سوریه رو به اتمام است و زمان بازسازی آن رسیده، نباید آن را به عنوان یک بازار اقتصادی ترک کند؛ بلکه باید همانطور که در زمینه نظامی و سیاسی در سوریه حضور داشته، همکاری‌های اقتصادی با سوریه را نیز در دستور کار خود قرار دهد. 

سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به دمشق شاید بتواند بخشی از این انتظارات را برآورده کند. در جریان سفر دو روزه جهانگیری به دمشق، ایران و سوریه 11 سند همکاری با یکدیگر امضا کرده‌اند. این تفاهمنامه‌ها برای افزایش همکاری فیما بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، زیرساخت، خدمات، مسکن و علمی بوده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که مهم‌ترین مسئله مربوط به همکاری اقتصادی راهبری طولانی‌مدت و یادداشت تفاهنامه نشست‌های کمیته عالی فنی مشترک بود که «عماد خمیس»، نخست‌وزیر سوریه و جهانگیری امضا کردند.

این تفاهمنامه شامل بسته‌ای از توافق‌ها بین وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با وزارت صنعت، معدت و تجارت ایران است که «محمد سامر الخلیل»، وزیر اقتصاد سوریه و «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی ایران امضا کردند.

«علی حمود» وزیر حمل و نقل سوریه و اسلامی هم یادداشت تفاهم‌نامه‌ای بین راه‌آهن سوریه و راه‌آهن ایران امضا کردند.

توافقی نیز در زمینه مسکن به امضای «سهیل عبداللطیف»، وزیر کار و مسکن سوریه و محمد اسلامی رسید. به گزارش سانا، طرفین توافقاتی درباره همکاری درزمینه ترویج برای سرمایه‌گذاری بین مرکز سرمایه‌گذاری سوریه و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران حاصل کردند.

توافق‌هایی نیز در زمینه‌های ژئوماتیک و علوم جغرافیایی، همکاری سینمایی، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، فرهنگی، پرورشی به ویژه آموزش قبل از دانشگاه بین طرفین سوری و ایرانی صورت گرفت.

ایران در مرحله بازسازی در کنار سوریه است

جهانگیری نیز اعلام کرد که ایران در مرحله بازسازی در کنار سوریه است و توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی را خواستار شد.

طرفین بر افزایش هماهنگی و همکاری در مرحله آتی تأکید و اعلام کردند که قصد دارند با هرگونه تلاشی که برای ضربه زدن به ایستادگی ملت‌های ایران و سوریه صورت می‌گیرد، مقابله کنند.

 اسد با قدردانی از حمایت رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم و مداخله خارجی، گفت: تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه‌جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم

در ایران نیز خبرگزاری‌ها گزارش دادند که اسحاق جهانگیری در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به روابط دیرینه دو کشور که از زمان مرحوم حافظ اسد آغاز و مستحکم شد، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این مناسبات در سال‌های اخیر تقویت شده و به فضل الهی بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به آنچه در سال‌های اخیر بر سوریه گذشت، خاطرنشان کرد: جنگ در سوریه، جنگ علیه دولت و ملت سوریه نبود، بلکه جنگ علیه امنیت منطقه و محور مقاومت بود، که البته با تدبیر و حکمت دولت و ملت سوریه و پشتیبانی و حمایت دوستان این کشور با شکست مواجه شد.

جهانگیری نشست «آستانه» میان کشورهای مختلف و نیز همکاری تهران، آنکارا و مسکو را برای پایان منازعه در سوریه را راهگشا توصیف کرد و با اشاره به حضور هیأت بلندپایه ایرانی در دمشق، گفت: حضور این هیأت در مقطع زمانی کنونی حاوی این پیام است که جنگ سوریه رو به پایان است و زمان بازسازی این کشور فرارسیده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «مذاکرات خوبی در چارچوب چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور و نیز میان مقامات دو کشور در روز گذشته به منظور تسریع در اجرای توافقات گذشته انجام شد»، خاطرنشان کرد: امضای قرارداد همکاری‌های اقتصادی راهبردی دو کشور جهت‌گیری‌های اصلی برای فعالیت فی‌مابین را مشخص کرده و به اجرای بهتر توافق‌ها کمک خواهد کرد.

جهانگیری برگزاری همایش میان تجار دو کشور با همت اتاق‌های بازرگانی را زمینه‌ساز حضور بیشتر بخش خصوصی ارزیابی کرد و خواستار همکاری بیشتر سه کشور ایران، عراق و سوریه در عرصه‌های مختلف اقتصادی نظیر همکاری‌های ریلی، انرژی و درمانی و فرهنگی شد.

 جهانگیری با اشاره به حضور هیأت بلندپایه ایرانی در دمشق، گفت: حضور این هیأت در مقطع زمانی کنونی حاوی این پیام است که جنگ سوریه رو به پایان است و زمان بازسازی این کشور فرارسیده است

تبریک اسد برای فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز در این دیدار با تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مناسبات دو کشور در 40 سال گذشته هر روز مستحکم‌تر شده است و دو کشور همواره در روزهای دشوار و سخت حامی یکدیگر بوده‌اند و باید این روند را ادامه دهند.

وی با اشاره به مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها و تداوم این مشی برای ریشه‌کن کردن تروریسم در سوریه، اظهار کرد: پس از آزادسازی کامل سوریه، بازسازی این کشور مهمترین اولویت دولت است و ما خواهان حضور و همکاری بیشتر شرکت‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.

رئیس‌جمهوری سوریه بر پیگیری توافق‌های قبلی فیمابین تأکید و خاطرنشان کرد: باید در این راستا اقدامات موثرتری انجام شود و حضور هیأت بلندپایه ایرانی و برگزاری نشست تجار می‌تواند ثمربخش باشد.

اسد با قدردانی از حمایت رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم و مداخله خارجی، گفت: تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه دو کشور در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های آمریکا قرار دارند، تاکید کرد: ما کمک‌های دولت و ملت ایران در دوران سخت جنگ با تروریسم را هرگز فراموش نمی‌کنیم. سوریه خواهان همکاری متقابل با ایران برای توسعه اقتصادی است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد

پس از این دیدار، بشار اسد و معاون اول رئیس‌جمهوری در دیداری خصوصی مهمترین موضوعات مورد علاقه طرفین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.