در ادلب دریای خون به راه خواهد افتاد

اردوغان گفته است که ما نه از دور نظاره می‌کنیم و نه در چنین بازی‌ای مشارکت می‌کنیم. با این حال ترکیه برخی نیروهای خود را در ۱۲ پایگاه کوچک در سوریه مستقر کرده است تا به این وسیله از منافع خود حمایت کند و حملات همه جانبه را مشکل سازد ترکیه بیش از هر زمان دیگری به دنبال سهم‌خواهی است و طرح منطقه تحت تاثیر خود را کشیده است. منطقه‌ای که به عنوان سپر میان طرف‌های مختلف درگیر در این مناقشه استفاده خواهد کرد، به ویژه در مقابل کردها روسیه از اردوغان خواسته است که نیروهای جهادی را از ادلب خارج کند، نقشی که آنکارا اعلام کرده نمی‌تواند بازی کند. آنکارا شدیدا نگران منافع خود پس از پیروزی چشمگیر اسد در مرزهای جنوبی ترکیه است

سینا سبزیان

روزنامه گاردین در تازه‌ترین گزارش خود در ارتباط با تحولات سوریه نوشته است که اردوغان از پوتین خواسته است که از حمله به نیروهای مخالف در سوریه خودداری کند.

ترکیه هشدار داده است که حمله به استان ادلب در سوریه به سرکردگی روسیه را تاب نمی‌آورد و نظاره‌گر آن نیز نخواهد بود. مقام‌های ترکی اعلام کرده‌اند که حمله به استان پر جمعیت ادلب در شمال غرب سوریه، این منطقه را به دریاچه خون تبدیل خواهد کرد و موج جدیدی از مهاجرت پناهندگان به راه می‌اندازد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تنها ساعاتی پس از نشست سه جانبه تهران که در آن از ایران و روسیه خواسته بود که هرگونه حمله دیگری را متوقف کنند، گفته‌های خود را تکرار کرد و تاکید نمود که آنکارا در افزایش منافع سوریه مشارکت نمی‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز پیش از این درخواست اردوغان برای آتش بس در ادلب را رد کرده بود. این شهر آخرین سنگر مخالفان در سوریه است. کلید عملیات آتی در سوریه در دستان رئیس جمهوری روسیه است، عملیاتی که چشمگیرترین عملیات در میان پیروزی‌های اخیر در سوریه به شمار می‌آید.

اردوغان در پیامی توئیتری گفت: ما نه از دور نظاره می‌کنیم و نه در چنین بازی مشارکت می‌کنیم.

ابراهیم کالین، سخنگوی دولت ترکیه، نیز روز شنبه (17 شهریور 1397) اظهار کرد: ادلب یک بمب در حال انفجار است. می‌توانیم آن را خاموش کنیم و چنانچه جامعه بین‌الملل جنگ سوریه را جدی بگیرد و نشان دهد که برای سوریه اهمیت قائل است روند جدیدی را در این کشور آغاز کنیم

در همین حال جنگنده‌های روسی بمباران جنوب ادلب را از سر گرفتند و به شدت به شهر الهبیط حمله کردند. در این حملات چهار تن کشته شدند. جنگنده‌های روسی همچنین شرق استان ادلب را هدف حملات خود قرار دادند.

پس از هفت سال جنگ، اکنون استان ادلب به مرکز مبارزات تبدیل شده است. جائیکه از مرزهای سوریه هم فراتر رفته و به همین خاطر مناقشه را به یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین جنگ‌های دوران مدرن تبدیل کرده است. نگرانی جهانی از این است که سه میلیون نفر در استان ادلب و حومه آن جمع شده‌اند که نیمی از آنها از مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف دولت فرار کرده‌اند.

سازمان ملل متحد از احتمال باز کردن کریدورهای بشر دوستانه با مناطق تحت کنترل دمشق خبر داده است. با این حال، بسیاری از کسانی که هم اکنون در استان ادلب محاصره شده‌اند گفته اند که حاضر نیستند حتی در زمان حمله به مخالفان هم خطر کرده و به مناطق تحت کنترل دولت بروند.

در حالی‌که مقیاس مهاجرت اجباری از این منطقه مقام‌های ترکیه را نگران کرده است، آنکارا شدیدا نگران منافع خود پس از پیروزی چشمگیر اسد در مرزهای جنوبی ترکیه است.

حال که جنگ به مناطق شمالی سوریه رسیده است، ترکیه بیش از هر زمان دیگری به دنبال سهم‌خواهی است و طرح منطقه تحت تاثیر خود را کشیده است. منطقه‌ای که به عنوان سپر میان طرف‌های مختلف درگیر در این مناقشه استفاده خواهد کرد، به ویژه در مقابل کردها.

ترکیه گروه‌های مختلف ارتش آزاد سوریه را مسلح و از آنها حمایت کرده است. ارتش آزاد سوریه یک گروه نامنظم مخالف دولت بشار اسد است که به تازگی با یک گروه دیگر به نام جبهه شمالی تلفیق شده است. ترکیه  برای آنها منابع مالی جمع آوری می‌کرد و نیروهای آنها را برای مبارزه با بشار اسد آموزش می‌داد اما در ابتدای امسال  با آنها برای دور کردن کردها از شهر عفرین در جنوب مرزهای خود همکاری کرد.

این پیروزی بدان معنی بود که کردها از جبهه‌های سوریه و غرب رود فرات رانده شدند و ترکیه مجال یافت تا منافع خود را شکل دهد.

اکنون آشوب جدید در ادلب می‌تواند دستاوردهای ترکیه را تحت‌الشعاع و عوامل نفوذی‌اش را زیر ماشه نیروی هوایی روسیه قرار دهد. نیروی هوایی روسیه نقش اساسی در جنگ‌های شرق حلب و غوطه ایفا کردند و هر دوی این مناطق را به دولت سوریه بازگرداند. ترکیه برخی از نیروهای خود را در 12 پایگاه کوچک در سوریه مستقر کرده است تا به این وسیله از منافع خود حمایت کند و حملات همه جانبه را مشکل سازد. کالین گفت: جنگنده‌های روسی و نیروی زمینی سوریه نمی‌توانند تا زمانیکه سربازان ترکیه در آن منطقه حضور دارند حملات خود را آغاز کنند.

روسیه از اردوغان خواسته است که نیروهای جهادی را از ادلب خارج کند، نقشی که آنکارا اعلام کرده نمی‌تواند بازی کند. نیروهای جهادی در گروه‌های مخالف استان ادلب پراکنده‌اند و قدرت یکی از اتحادهای مخالفان به نام تحریر الشام را حفظ کرده‌اند.

پوتین روز جمعه (16 شهریور 1397) در تهران اعلام کرد که در صورتیکه نیروهای جهادی نتوانند منطقه را ترک کنند، حملات به سرعت آغاز خواهد شد.

کالن هشدار داد در صورت صدور دستور به حمله موج جدیدی از مهاجرت اجباری به اروپا آغاز خواهد شد: هرگونه حمله به این استان 3.5 میلیون نفری موجب راه افتادن موج جدیدی از مهاجرت به ترکیه و از آنجا به نقاط دیگری در اروپا خواهد شد

ترکیه در مرز خود با سوریه یک دیوار به طول بیش از 800 کیلومتر احداث کرده است. این بدان معنی است که مهاجرین با کاری دشوارتر از سال‌های 2012 تا 2015 روبرو هستند. در آن زمان نزدیک به سه میلیون نفر از مرزهای ترکیه به اروپا فرار کردند.

ابومختار، یک شهروند 48 ساله ادلبی که از کار بیکار شده است، اظهار کرد که نشست تهران اعصاب‌ها را راحت کرده است. وی گفت: مردم بعد از نشست ترکیه-ایران-روسیه کمی راحت‌تر شده‌اند.