نشست سه جانبه تهران با حضور روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با موضوع بررسی تحولات سوریه یکی از سوژه های اصلی خبری تحلیلی رسانه های لبنان بود که می توان نوع نگاه به آن را در سه زاویه دسته‌بندی کرد. هر روزنامه و رسانه ای در لبنان با توجه به رویکرد سیاسی خود به پوشش خبری این نشست پرداخت، ولی تمامی آنها اذعان داشتند که به دلیل نزدیک بودن «نبرد ادلب»، اجلاس تهران از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. «حسن روح رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» عصر جمعه در پایان نشست سه جانبه صلح سوریه در تهران بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی گروه‌های تروریستی تاکید کردند.

فرصتی برای مصالحه

روزنامه «الاخبار» لبنان، با انتخاب عنوان «نشست تهران: فرصت آخر برای مصالحه پیش از نبرد ادلب» نوشت: سران سه کشور در سخنانی، ضمن بررسی آینده ادلب و سوریه، پایبندی خود را در حمایت از مصلحت های دارای اولویت بیشتر اعلام کردند. این روزنامه افزود: رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت گام برداشتن در جنگ علیه گروه های تروریستی در منطقه ادلب اصرار ورزید و پس از آن بر فرایند سیاسی تاکید داشت. در حالی که اردوغان همتای ترک او تلاش کرد تا روی طرح خود در اعلام آتش بس تمرکز داشته باشد. اما روحانی رئیس جمهوری ایران، بر حق نظام سوریه در بازپس گیری سراسر سرزمین های خود تاکید کرد و عقب نشینی و خروج نیروهای بیگانه ای را که به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند، ضروری دانست و به شکل خاص به نیروی های آمریکایی اشاره کرد. الاخبار همچنین رد علنی پیشنهاد اردوغان با عنوان آتش بس در ادلب را نقطه برجسته این نشست بر شمرد، طرحی که به نوشته این روزنامه، رئیس جمهوری ترکیه سعی در خارج کردن 12 گروه مسلح از جمله «تحریر الشام» از ادلب و انتقال آنها به مناطق تحت اشراف خود را دارد.

اختلاف نظر

روزنامه «الجمهوریه» لبنان روی موضوع اختلاف در نشست تمرکز کرد و عنوان کرد: نشست تهران، اختلافات بر سر ادلب را حل نکرد، بهبود وضع با «روح همکاری». الجمهوریه لبنان نوشت: روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در نشستی که در تهران برگزار شد، در عبور از اختلاف های خود بر سر استان ادلب سوریه شکست خوردند. جایی که آخرین پایگاه جهادی ها و جنگجویان معارض است و مورد تهدید هجوم قریب الوقوع ارتش سوریه به آن است. این نشست شاهد درگیری لفظی میان رئیس جمهوری ترکیه و روسیه بر سر آتش بس در ادلب بود. در صحنه ای نادر، اختلاف نظر دو طرف که به شکل تنگاتنگ همکاری دارند، بر سر سوریه نمایان شد. این روزنامه لبنانی در ادامه آورد که اردوغان خواستار برقراری آتش بس در ادلب سوریه برای حفاظت از مردم غیرنظامی شد، اما این پیشنهاد با مخالفت رئیس ‌جمهوری روسیه مواجه شد و روحانی نیز موضع پوتین را تایید کرد. روزنامه «المستقبل» لبنان ترجیح داد، عکس و خبر حوادث بصره را برجسته تر از اجلاس تهران نمایش دهد. این روزنامه در زیر عنوان «ایران در بصره سوخت»، خبر اجلاس تهران را روی محور اختلاف ها تنظیم کرد و نوشت: نشست تهران؛ هیچ توافقی روی ادلب نشد. روزنامه «النهار» نیز در اقدامی مشابه به مساله اختلافات در نشست پرداخت و نوشت که در میان اختلاف نظرها در تهران، حمله به ادلب همچنان ترجیح دارد. اردوغان در تلاش برای ایجاد آتش بس بود، اما پوتین خطاب به او گفت که فکر نمی کنم تروریست‌های «داعش» و «جبهه النصره» اینجا نماینده داشته باشند.

شفافیت نشست

«البناء» دیگر روزنامه مهم لبنانی، اما به این مساله از زاویه دیگری پرداخت و در عنوان خود اینگونه نوشت که پوتین و روحانی مساله حرکت به سوی نبرد ادلب را نهایی کردند و اردوغان ضمانت‌هایی برای بعد از آن را خواست. البناء، نشست تهران را نخستین نشست در این نوع توصیف کرد، چرا که به صورت کامل به معرض دید جهانیان گذاشته شد و نگاه ها را به سمت خود جذب کرد. این روزنامه لبنانی پس از برجسته کردن شفافیت اجلاس تهران، نوشت که در این نشست هیچ تسامحی با گروه های تروریستی نشد.