رئیس‌جمهوری گفت: نقطه هدف ما در حجم مبادلات تجاری با عراق ۲۰ میلیارد دلار است که امیدواریم با تلاش بیشتر از سوی دو طرف این مهم انجام شود.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق صبح دیروز وارد تهران شد و در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت. پس از مراسم استقابل، مذاکرات دوجانبه میان دو طرف آغاز شد. 

به گزارش مهر، حسن روحانی ظهر دیروز در نشست خبری مشترک با نخست عبدالمهدی با اشاره به سفر اخیر خود به عراق، اظهار کرد: روابط میان دو ملت روابط عمیقی در طول چند قرن است. دو ملت ایران و عراق همواره به عنوان دو همسایه خوب به حساب می‌آمدند و ما امیدواریم شاهد توسعه روابط میان ایران و عراق در آینده باشیم.

وی تاکید کرد: یکی از مبحث مهم امروز ما اجرایی شدن همه توافقاتی بود بین دو کشور در سفر من به بغداد انجام شد. اولین توافق ما که تا به امروز اجرایی و عملیاتی شده رایگان شدن ویزا بین ایران و عراق است که امیدوارم همه مردم ایران و عراق از این نعمت استفاده کنند و روابط دو ملت نزدیک‌تر شود.

آغاز عملیات لایروبی اروندرود بعد از ماه رمضان

رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: امروز توافق بسیار مهمی که ما برای لایروبی اروندرود با یکدیگر انجام دادیم، بار دیگر مورد تاکید دو طرف قرار گرفت و امیدواریم تا پایان ماه رمضان همه برنامه‌های فنی آن تدوین و مورد توافق قرار بگیرد و پس از ماه رمضان شاهد عملیاتی شدن لایروبی اروندرود باشیم.

وی گفت: اتصال راه آهن میان ایران و عراق یکی از طرح‌های مهمی است که امیدواریم در آینده مسیرهای مختلفی ایجاد شود. فعلاً اتصال بین شلمچه و بصره مورد تاکید دو طرف است و ما امیدواریم عملیات فنی و تفاهمات فنی آن هر چه زودتر انجام شود و پس از ماه رمضان شاهد عملیاتی شدن این توافق باشیم.

روحانی افزود: برنامه صادرات برق، گاز و در آینده ان‌شاءالله نفت به عراق، ادامه پیدا خواهد کرد و ما در این زمینه آماده هستیم که بین دو کشور اتصالات خوبی نه تنها برای دو کشور که برای سایر کشورهای منطقه هم انجام دهیم.

روابط پولی و بانکی ایران و عراق تقویت خواهد شد

رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه روابط مالی، پولی و بانکی بین دو کشور در ماه‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده است، تصریح کرد: امیدواریم در سفر آینده رئیس بانک مرکزی ایران به بغداد شاهد تکمیل این قدم‌ها برای تکمیل برنامه‌های مالی، پولی و بانکی میان ایران و عراق باشیم. وی بیان کرد: نقطه هدف ما در حجم مبادلات تجاری با عراق ۲۰ میلیارد دلار است که امیدواریم با تلاش بیشتر از سوی دو طرف این مهم انجام شود.

ساخت شهرک‌های صنعتی مشترک در منطقه غرب و اقلیم

روحانی ادامه داد: بین دو کشور توافق شد شهرک‌های صنعتی داشته باشیم که فعلاً ساخت یک شهرک صنعتی در منطقه غرب و اقلیم را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: موضوع استاندارد برای کالاهای دو طرف و همچنین دارو و تجهیزات پزشکی مورد تاکید ما بود و امیدوارم شرکت‌هایی که در این زمینه مسئول استاندارد هستند مورد توافق دو طرف قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه روابط علمی و تحقیقاتی میان دو کشور از دیگر مواردی است که مطرح است، افزود: میان حوزه‌های نجف و قم از دیرباز روابط خوبی برقرار بوده و امیدواریم که نه تنها میان حوزه‌های علمیه بلکه میان دانشگاه‌های ما نیز این روابط هر روز گسترش پیدا کند و شاهد روابط علمی نزدیک میان دو کشور باشیم.

روحانی بیان کرد: موضوع امنیت برای هر دو کشور اهمیت دارد بنابراین ما در حوزه‌های مرزی، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق همکاری‌های خوبی را داریم و امیدوارم این روابط قوی‌تر از گذشته شود. امروز هم در این زمینه بین دو وزارت کشور مذاکراتی برای مبارزه قوی‌تر با تروریسم خواهد بود که گاهی وقت‌ها ما شاهد مشکلاتی در مرز اقلیم و شمال غرب خود هستیم و حتماً با همکاری با یکدیگر جلوی این معضلات را بگیریم.

جولان، بخش جدایی‌ناپذیر سوریه است

رئیس جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: مسائل منطقه‌ای یکی دیگر از موضوعاتی بود که مورد بحث میان دو طرف قرار گرفت که در بسیاری از موارد ایران و عراق نظرات مشترکی در این زمینه دارند.

وی افزود: ما معتقدیم که قدس به عنوان پایتخت دائمی فلسطین خواهد بود و جولان بخش جدایی‌ناپذیر از سرزمین سوریه است. معتقدیم هر چه سریع‌تر باید جنگ در یمن خاتمه پیدا کند و راه‌حل یمن راه حل سیاسی است. روحانی تاکید کرد: ثبات و امنیت در کل منطقه مورد توافق ایران و عراق قرار دارد.

عبدالمهدی:  در خوشی و ناخوشی کنار ملت ایران هستیم

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز در این نشست خبری با تسلیت حادثه ناگوار سیل، گفت: ما هم در عراق همین مشکل را داشتیم؛ در گذشته گفته‌ایم و امروز هم تاکید داریم که در خوشی و ناخوشی کنار ملت ایران هستیم.

وی با اشاره به کمک های ایران به عراق برای مقابله با تروریسم، اظهار داشت: ایران به ما کمک کرد تا برای مقابله با تروریسم توانستیم موفقیت‌های زیادی به دست آوریم به طوری که امروز شاهد صلح و ثبات زیادی در عراق هستیم. شاهدیم سفرهای مهمی به عراق انجام می‌شود و از پایتخت‌های معتبر دنیا به عراق سفر می‌کنند.

عبدالمهدی تصریح کرد: ما امروز شاهد بروز تحولات کیفی هستیم که هم به نفع مردم عراق و هم کشورهای منطقه است. اگر عراق به اینجا رسیده به دلیل حمایت‌های ایران از عراق است ما به دنبال این هستیم روابط موجود بین ما الگویی برای روابط بین کشورهای دیگر شود.

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه روابط خوب میان ایران و عراق باید بیشتر از گذشته ارتقا یابد، اظهار داشت: عراق به دنبال این نیست که خود را منحصر به همین سطح از روابط کند، بلکه به دنبال این است که روابطش را تعمیق بخشیده و آن را گسترش دهد، تا روابطی با کویت، سعودی، قطر، ترکیه، اردن، مصر و سایر کشور داشته باشیم.

عادل عبدالمهدی: احیانا تهدیداتی در شمال، غرب و جنوب عراق وجود دارد که ممکن است از خاک عراق علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. ما عزم خود را جزم کردیم تا در مقابل هرگونه تهدیدی از سوی هر کشوری علیه ایران بایستیم

در مقابل هر تهدیدی از سوی هر کشوری علیه ایران می‌ایستیم

وی افزود: در نشست‌های مشترکی که با هم داشتیم به این موضوع اشاره کردیم که احیانا تهدیداتی در شمال، غرب و جنوب عراق وجود دارد که ممکن است از خاک عراق علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود ما عزم خود را جزم کردیم تا در مقابل هرگونه تهدیدی از سوی هر کشوری در مورد ایران بایستیم.

عبدالمهدی بیان کرد: قانون اساسی عراق کاملا این موضوع را ممنوع کرده که از اراضی عراق و خاک این کشور حرکتی علیه کشور دیگر آغاز و انجام گیرد. ما با اینگونه اقدامات مقابله می‌کنیم و تلاش فراوان انجام می‌دهیم تا صلح و ثبات ایجاد شده و روابط صحیح پایه‌ریزی شود.

وی تصریح کرد: اگر اختلافی هم وجود دارد از راه حل‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل شود نه از راه حل‌های خشن و مسلحانه.

بغداد نمی‌خواهد 

مرغ عزا و عروسی باشد

محمدصالح صدقیان، رئیس مرکز مطالعات عربی با اشاره به اولین سفر روحانی به عراق که اخیرا صورت گرفت و سفر روز گذشته نخست وزیر عراق به ایران، تاکید کرد: سفر عادل عبدالمهدی به تهران نشان می‌دهد عراق همانطور که پیمان همکاری‌های امنیتی با واشنگتن دارد و همانگونه که مناسباتش را با ریاض افزایش می‌دهد، درصدد حفظ روابط راهبردی خود با تهران و ارتقای همکاری‌هایش با ایران است.

رئیس‌جمهوری: نقطه هدف ما در حجم مبادلات تجاری با عراق ۲۰ میلیارد دلار است که امیدواریم با تلاش بیشتر از سوی دو طرف این مهم انجام شود

وی رایگان شدن هزینه صدور ویزا و اجرایی شدن برخی از مواد معاهده ۱۹۷۵ الجزایر در خصوص اروندرود و لایروبی آن را از نتایج این سفرها عنوان کرد و به ایلنا گفت: این مسئله نشان می‌دهد که عراق برای توسعه مناسبات با ایران در عرصه‌های اقتصادی و تجاری برنامه دارد و طرفین عزم دارند در فصل جدید مناسبات، همکاری‌های اقتصادی برجسته‌تر از قبل شود به ویژه اینکه عراق دوران بازسازی است و دوست دارد ایران در این دوران مشارکت جدی داشته باشد. 

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه عراق در دوره پساداعش، مسئله بازسازی بسیار برایش اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: عراقی‌ها نمی‌خواهند تنش‌های دیگران بر عراق اثرگذار باشد و عراق به مرغ عروسی و عزای دیگران تبدیل شود. از نظر این کشور، ایران یک کشور دوست برای عراق بوده کماآنکه در زمان حمله داعش، ایران اولین و مهمترین کشوری بود که به عراق برای مبارزه با تروریسم کمک کرد. 

رئیس مرکز مطالعات عربی اضافه کرد: عراق در ماه‌های اخیر در رایزنی‌های که با دیگر کشورها از جمله ایالات متحده داشته است، این نظر خود را به مقامات امریکایی ابلاغ کرده و توانسته تا حدودی از تاثیرگذاری تنش‌های میان ایران و امریکا در عراق جلوگیری کند.