پایگاه خبری العربی الجدید در روز چهارشنبه (یکم اسفند ماه) در گزارشی با اشاره به گذشت نزدیک به چهار سال از جنگ ائتلاف عربی به سرکردگی ریاض علیه ملت یمن تاکید کرد که سعودی‌ها در مهار حملات جنبش انصارالله در مرزهای جنوبی خود ناتوان است.

اگر مرزهای جنوبی عربستان مهم‌ترین بهانه دخالت نظامی این کشور در جنگ یمن و حمایت از دولت مستعفی باشد، بنابراین ناکامی ریاض در حفاظت از مرزهای خود مهم‌ترین نشانه شکست نظامی ارتش عربستان است

این پایگاه خبری افزود: با گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز جنگ ویران‌گر ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی علیه ملت یمن و خسارت‌های فراوان به این کشور، روزی نیست که رسانه‌های سعودی خبر از کشته شدن سربازان این ائتلاف منتشر نکنند و این تنها نمونه‌ای از شکست آن‌ها در یمن و قدرت جنبش انصارالله در تهدید مناطق مرزی عربستان است. از این‌رو سعودی‌ها برای عملی کردن طمع‌های اعلام نشده خود، به مناطق شرقی یمن روی آورده‌اند، جایی که در آن خبری از نیروهای انصارالله نیست.

العربی الجدید اضافه کرد: در روزهای گذشته روند حملات نیروهای جنبش انصارالله به سعودی‌ها شدت گرفته و توانسته‌اند بر برخی از مناطق مرزی یمن با عربستان سیطره پیدا کنند. در همین راستا جنبش انصار الله اعلام کرد که بر بسیاری از مناطق در جیزان و روستای رشاحه شرقی و غربی در استان نجران عربستان تسلط پیدا کرده و حملات توپ‌خانه‌ای و موشکی خود را در مناطق مرزی مختلف در جیزان و نجران افزایش داده است. از سویی دیگر درحالی‌که ائتلاف سعودی به حملات هوایی در مناطق مرزی و به‌ویژه استان صعده در یمن ادامه می‌دهد، گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که درگیری‌ها در مرزهای یمن و عربستان میان نیروهای انصار الله و سعودی با همراهی مزدوران دولت مستعفی ادامه دارد.

این پایگاه خبری خاطر نشان کرد: اگر مرزهای جنوبی عربستان مهم‌ترین بهانه دخالت نظامی این کشور در جنگ یمن و حمایت از دولت مستعفی باشد، بنابراین ناکامی ریاض در حفاظت از مرزهای خود مهم‌ترین نشانه شکست نظامی ارتش عربستان است و درحالی‌که رسانه‌های وابسته به آل سعود از پیروزهای دولت مستعفی می‌نویسند، اما روزی نیست که ریاض به کشته شدن سربازی از ارتش سعودی در مرزهای جنوبی اعتراف نکند و در شرایطی که وزارت دفاع عربستان آماری از تعداد کشته‌شدگان سربازان خود ارائه نمی‌دهد، رسانه‌ها از مراسم تشییع جنازه سربازان در شهرهای مختلف این کشور می‌گویند.

العربی الجدید افزود: استان صعده و مناطق مرزی عربستان با یمن از پر التهاب‌ترین صحنه درگیری‌ها از آغاز جنگ یمن بوده است و ریاض بسیار تلاش کرد با حمایت از مزدوران وابسته به دولت مستعفی در این مناطق تأثیرگذار باشد و حتی رسانه‌های سعودی در ماه‌های اخیر از پیشرفت‌هایی در منطقه مران در شهر حیدان خبر دادند.

منابع محلی به العربی الجدید گفته‌اند که نیروهای جنبش انصار الله همچنان روزانه به نیروهای ارتش سعودی و مزدوران دولت مستعفی یمن خسارت وارد می‌کنند.

یمنی‌ها یکی از دلایل شکست سعودی‌ها و حملات انصار الله به مرزهای جنوبی عربستان را تغییر رویه ائتلاف سعودی اماراتی برای یافتن جا پایی در مناطق استراتژیک جنوبی و شرقی یمن به بهانه جنگ با انصار الله می‌دانند

این روزنامه اضافه کرد: در سال گذشته میلادی 2018 جبهه مرزی یمن و عربستان در منطقه صعده با رسیدن به منطقه حجه در شمال غربی یمن، علاوه بر شهر الحدیده، شاهد بیشترین درگیری‌ها بود و مزدوران دولت مستعفی یمن در مناطقی در میدی، حرض و بخش‌هایی از شهرستان‌های مرزی پیشروی‌هایی داشتند، اما بااین‌حال، این پیشروی‌ها آن‌چنان پایدار نبود و هم‌زمان نیروهای انصار الله هم در منطقه حجور وارد درگیری با قبایل وابسته به سعودی در این منطقه شدند.

در همین راستا نیز یوسف بن‌علوی وزیر خارجه عُمان گفت که این کشور با امارات در مسئله جنگ یمن اختلاف دارد. بن علوی در مصاحبه با شبکه روسیا‌الیوم افزود: ما با امارات در مسئله جنگ یمن اختلاف داریم، موضع ما روشن است؛ نه باعث بروز جنگ و اختلاف می‌شویم و نه این‌که به سمت جنگ هدایت می‌کنیم، آن‌ها دیدگاه و تمایلات دیگری دارند و هر انسانی مختار است اما ما معتقدیم که این تمایلات باید مدیریت‌شده باشند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از چهار سال گذشته یمن را آماج حملات خود قرار داده و تاکنون هزاران غیرنظامی را قتل‌عام کرده و درنتیجه آن شمار زیادی از مردم یمن آواره و بی‌خانمان شده و بیماری‌های زیادی در این کشور شیوع پیدا کرده است و طبق گزارش سازمان ملل بحران یمن بدترین بحران در جهان است

این پایگاه خبری خاطر نشان کرد: در شرایطی که عربستان پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در ترکیه (دهم مهر ماه) سال 1397 شمسی و به خاطر جنگ یمن و آثار فاجعه‌بار آن در جامعه بین‌المللی دچار بحران شده، یمنی‌ها یکی از دلایل شکست سعودی‌ها و حملات انصار الله به مرزهای جنوبی عربستان را تغییر رویه ائتلاف سعودی اماراتی برای یافتن جا پایی در مناطق استراتژیک جنوبی و شرقی یمن به بهانه جنگ با انصار الله می‌دانند.

سعودی‌ها اکنون تلاش می‌کنند نفوذ خود را در استان مهره که دروازه شرقی یمن است و در نزدیکی مرزهای عمان قرار دارد، افزایش دهند. این درحالی‌که این منطقه دور از منطقه درگیری با حوثی‌ها قرار دارد. ریاض تلاش می‌کند لوله‌های نفتی خود را از این استان عبور دهد و حضور نظامی خود را در نزدیکی نوار مرزی یمن با عمان افزایش دهد، اما این اقدامات ریاض از چشمان یمنی‌ها دور نیست.

جنگ علیه یمن از ششم فروردین ماه سال 1394 شمسی از سوی ائتلاف عربستان تاکنون بیش از شانزده هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌‌ترین فاجعه انسانی نامید.