سینا سبزیان

فرستاده سازمان ملل متحد به یمن با اشاره به اینکه دو طرف درگیر در جنگ یمن، عزم کافی برای رسیدن به توافق سیاسی دارند عنوان کرد که هر دو طرف به توافق استکهلم پایبند هستند و قرار است برای دور آتی مذاکرات طرفین را دعوت کند.

به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن، روز دوشنبه (هشتم بهمن ماه) در سفری ناگهانی وارد صنعا شد و از اراده خود برای اجرای دوباره مذاکرات بین طرفین درگیری یمن خبر داد. گریفیث گفت: تلاش ما برای برقراری صلح و تداوم توافقنامه سوئد ادامه دارد.

پیش از او پاتریک کامرت، رئیس تیم ناظران سازمان ملل در حدیده یمن، برای از سرگیری فعالیت کمیته هماهنگی مشترک صلح به حدیده بازگشته بود.

گریفیث بابیان اینکه تلاش برای دستیابی به نتایج بیشتر ادامه دارد گفت: فرصتی به وجود آمده که باید از آن استفاده کرد؛ مهم‌ترین مسئله این است که در حال حاضر طرفین درگیر به توافق استکهلم پایبند هستند و باید این روند را ادامه داد.

فرستاده سازمان ملل متحد به یمن با اشاره به برنامه آتی سازمان ملل گفت: دیدارهای خوبی از سوی پاتریک کامرت در صنعا و ریاض انجام شده است. بعد از سفر به حدیده من به عدن می‌روم و فعلاً بر استقرار مجدد در حدیده متمرکز هستیم. با تمامی طرفین برای اجرای کامل توافق همکاری می‌کنیم و به‌زودی امیدواریم دور جدید مذاکرات برگزار شود. تاریخ دقیق دور جدید به‌زودی مشخص می‌شود.

گریفیت ضمن ابراز خوش‌بینی به توافق استکهلم گفت: باوجود برخی مسائل امنیتی در منطقه، آتش‌بس در حدیده ادامه دارد. او درباره حضور 75 ناظر سازمان ملل در حدیده بر اساس قطعنامه 2452 شورای امنیت گفت: گروه اولیه همراه با کامرت به‌منظور از سرگیری فعالیت کمیته هماهنگی و هموار کردن مسیر برای حضور هیات جدید به حدیده آمده است که طی هفته‌های آتی گروه بزرگ‌تری حاضر می‌شوند. در حال حاضر اقدامات پشتیبانی برای هیات جدید در حال انجام است.

گریفیث تعیین کسانی که در اجرای توافق استکهلم کارشکنی کرده‌اند را نادرست خواند و گفت میانجیگری سازنده با متهم کردن دیگری پیش نمی‌رود.

او همچنین شایعاتی مبنی بر اختلاف خود با کامرت و استعفایش به دلیل مخالفت با او و نیز فشار حوثی‌ها برای استعفای کامرت را رد کرد و گفت: این مسائل صحت ندارد و همکاری خوبی بین من و کامرت وجود دارد و همه نشست‌های ما با طرف‌های درگیر سازنده است. پیشنهاد کامرت این بود که مدتی کوتاه در حدیده بماند و شایعات دیگر در مورد استعفای کامرت هیچ مبنایی ندارد. همچنین صحبت‌هایی مطرح می‌شود که کامرت به دلیل تیراندازی به خودروی وی در الحدیده استعفا کرده است که این هم دروغ است.

 وی در مورد احتمال تبادل اسرا میان طرفین جنگ نیز ابراز امیدواری کرد و گفت:‌ راه‌کار سیاسی در مذاکرات آتی مدنظر قرار دارد اما اکنون تمرکز ما برای کاهش شدت درگیری و مسائل انسانی است. نباید تصویر بزرگ و ضروری حل بحران در یمن فراموش شود.

گریفیت درباره چالش‌هایی که در مأموریت خود به دوش کشیده گفت:‌ بزرگ‌ترین چالش ازنظر من فراموشی مردم یمن است که همین مسئله مذاکرات سوئد را برای من برجسته می‌کند. توافقی که در سوئد حاصل شد درواقع پیامی از سوی رهبران یمن و سازمان ملل و جامعه بین‌المللی بود مبنی بر اینکه این مردم فراموش نشده‌اند. امیدواریم به‌زودی این بحران حل شود. البته این هدف ساده‌ای نیست ولی تا زمانی که طرفین به تعهد خود پایبند باشند و برای آن صبوری به خرج دهند مسیر صلح هموار می‌شود و می‌توان به آن امید داشت.