سینا سبزیان

روز گذشته (هشتم دی ماه) شبه‌نظامیان حوثی، با حضور ناظران سازمان ملل متحد، به طور رسمی بندر الحدیده را همسو با توافق استکهلم، به نیروهای اداره گارد ساحلی تحویل دادند.

شبکه خبری روسیا الیوم گزارش کرد که قبل از جنگ یمن نیروهای گارد ساحلی مسئول اداره این بندر بودند.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن زیر مجموعه انصارالله در این رابطه گفت: از شب گذشته استقرار نیروهای ما در بندر الحدیده بر اساس توافق سوئد در حال انجام است.

وی با اشاره به حملات جنگنده‌های ائتلاف عربی به بندر حدیده و همچنین 158 مورد نقض آتش‌بس گفت: کمیته نظارت سازمان ملل باید از طرف مقابل بخواهد که به تعهدات خود پایبند باشند و از محور شرقی شهر نیز عقب نشینی کند.

سلیم المغلس، عضو هیئت صنعا در مذاکرات سوئد نیز گفت: با حضور پاتریک کامرت، رئیس کمیته نظارت سازمان ملل در یمن، عملیات استقرار نیروها در بندر الحدیده آغاز شد تا نگرانی‌های طرف مقابل را رفع کنیم.

المغلس همچنین اظهار کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی از این بندر عقب‌نشینی کرده‌اند و این موضوع به تأیید بازرسان سازمان ملل متحد نیز رسیده است.

وی با اشاره به الزام اقدام طرف مقابل برای شروع مرحله دوم استقرار نیروها گفت:‌ قرار است طرفین طرح مکتوبی در این رابطه تهیه کنند و برای دفتر سازمان ملل ارسال کنند و این طرح مناطقی که نیروهای طرفین باید از آن‌ها عقب‌نشینی کنند را مشخص می‌کند.

سازمان ملل متحد نیز از موافقت طرف‌های یمنی برای ایجاد گذرگاه‌های انسانی خبر داده است و اعلام کرد: برگزاری مجدد نشست مشترک کمیته هماهنگی در بندر الحدیده به آغازاجرای مرحله اول توافق سوئد و ایجاد اعتماد دو طرفه برای کمک‌رسانی‌های بشر دوستانه منجر شده است.