رئیس جمهوری ایران در دیدار با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با تاکید بر استفاده از پول ملی به جای ارز خارجی، گفت: تقویت بانک‌های مرکزی دو کشور و توسعه همکاری‌های تجاری با استفاده از پول‌های ملی، ما را از ارزهای خارجی بی‌نیاز خواهد کرد. حسن روحانی، که دیروز به عراق سفر کرد در این دیدار توسعه روابط بانکی را پشتوانه محکمی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق دانست. 

وی با اشاره به ضرورت تلاش برای ایجاد تسهیلات لازم در روابط گمرکی، مرزی و استانداردهای کیفی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران و عراق می‌توانند روابط و همکاری‌های خود در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، ترانزیت کالا، استفاده بهتر از منابع اروند رود، اتصال راه آهن دو کشور به هم برای تسهیل در تردد زائران بویژه در ایام اربعین حسینی(ع) گسترش دهند.

تشویق بخش خصوصی ایران  به سرمایه‌گذاری در عراق

روحانی تقویت بازارچه‌های مرزی و ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرزهای دو کشور را در توسعه روابط فی‌مابین تاثیرگذار دانست و گفت: آماده انتقال تجربیات و ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق و تشویق بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در عراق هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران همواره خواستار عراقی امن، مستقل و توسعه یافته است و در این مسیر صادقانه در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است، افزود: مبارزه با تروریست‌ها باید تا ریشه‌کن شدن کامل آنها ادامه یابد و ایران آماده مشارکت فعالانه در بازسازی مناطق آسیب دیده عراق است. روحانی خاطرنشان کرد: پیام این سفر این است که هیچ بروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تاثیر داشته و مانع اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات شود.

ایران نقش برجسته‌ای در  شکست داعش داشته 

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار روابط و همکاری‌های ایران و عراق تاریخی و مستحکم دانست و گفت: ایران نقش بسیار برجسته‌ای در شکست داعش داشته و این نشان‌دهنده روابط عمیق و دوستانه دو کشور است؛ ایران و عراق هیچ انتخابی جز روابط خوب و گسترده ندارند.

برهم صالح با تاکید بر اینکه اراده عراق توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، خواستار تلاش مسئولان دو کشور برای گسترش مناسبات تهران-بغداد در زمینه‌های گوناگون از جمله راه‌آهن، گردشگری، محیط زیست، صنعت، معدن و همکاری‌های علمی و فرهنگی شد.

صالح با اشاره به مذاکرات و تفاهم‌های انجام شده میان دو هیأت ایرانی و عراقی در طول روزهای گذشته، تاکید کرد: باید از جزئات کوچک در روابط فیمابین عبور کرد و به فضای بزرگتر و وسیع همکاری‌ها‌ و روابط اندیشید چرا که این امر در راستای منافع هر دو ملت خواهد بود.

احساس ما در عراق احساس بودن  در وطن خودمان است 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه احساس ما در عراق احساس بودن در وطن خودمان است، گفت: روابط دو ملت ایران و عراق هزاران ساله است و ما علاقه‌مندیم که این روابط دینی، فرهنگی، تاریخی و منطقه ای را بیش از پیش مستحکم سازیم.

روحانی در پایان مذاکرات با «برهم صالح» همتای عراقی خود در کاخ ریاست جمهور  عراق، این مذاکرات را بسیار سازنده خواند و اظهارداشت: در جریان مذاکرات با رئیس جمهور عراق هیچ نقطه اختلافی ندیدم و رابطه دو کشور به نفع دو ملت و دو دولت است و همه تلاش خود را برای تقویت این روابط به کار می‌گیریم.

رئیس‌جمهور ظرفیت همکاری های ایران و عراق را بسیار گسترده دانست .

روحانی افزود: دو کشور در طول سال‌های گذشته با تروریسم در حال مبارزه بوده اند و خوشحالیم که در روزهای سخت مبارزه با تروریسم ، در کنار ملت و ارتش عراق بودیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عراق را کشور مهم در منطقه ، اسلامی و عربی می دانیم ، اظهارداشت: عراق می تواند نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه و ایجاد روابط نزدیکتر میان کشورهای منطقه ایفا کند.

روحانی تصریح کرد: ما  می‌خواهیم با عراق متحد و نزدیک باشیم نه علیه دیگری، بلکه می‌خواهیم  دیگر کشورهای منطقه را نیز در کنار خود داشته باشیم. رئیس‌جمهور گفت: برای ما ثبات، امنیت و دمکراسی عراق بسیار اهمیت دارد و عراق امن و باثبات موجب ثبات و امنیت کل منطقه خواهد شد.

روحانی افزود: ما برای این سفر اهمیت زیادی قائلیم و امیدواریم شاهد توسعه روابط دو ملت برادر و دوست باشیم.

رئیس‌جمهور همچنین از مردم عراق به دلیل میهمان‌نوازی بویژه در ایام اربعین نسبت به ملت ایران تشکر کرد