نماینده پارلمان عراق از مقاومت نخست‌وزیر این کشور در قبال فشارهای وزیر خارجه آمریکا برای استقرار نیروهای آمریکایی پس از عقب‌نشینی از سوریه در عراق خبر داد.

منابع رسانه‌ای به نقل از عامر الفایز نماینده ائتلاف البناء عراق، در پی انتشار خبر تماس تلفنی 22 دسامبر (یک دی ماه) مایک پامپئو

وزیر خارجه آمریکا با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق و گفت‌وگوی آن‌ها درباره داعش و راه‌کار سیاسی در سوریه، از جزئیات جدیدی از این گفت‌وگو پرده برداشتند.

پایگاه خبری شبکه آفاق عراق نوشت: عامر الفایز گفته که دولت فدرال عراق هرگونه فشار از جانب واشنگتن برای واردکردن نیروهای رزمی‌اش از سوریه به عراق را رد کرده است. او تأکید کرده که ورود نیروهای نظامی جدید امری مردود است و نمی‌توان بدون موافقت پارلمان آن را توجیه کرد. طرف آمریکایی فشار زیادی وارد کرده اما نخست‌وزیر تاکنون آن را رد کرده است.

همچنین اوروک نیوز عراق نیز به نقل از این نماینده پارلمانی عراق، ضمن تکرار مطلب فوق، نوشت: در گفت‌وگوی تلفنی طولانی صورت گرفته میان وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر عراق، اوضاع امنیتی در عراق و عقب‌نشینی آمریکا از سوریه بررسی شد؛ اما دولت عراق هرگونه فشار آمریکا برای وارد شدن این نیروها به عراق را رد خواهد کرد.

رسانه‌های عراقی دیروز درباره اظهارات عبدالمهدی در این گفت‌وگو نوشتند که وی تأکید کرده است تحولات امنیتی در سوریه و دستیابی به راهکاری سیاسی در این کشور، رابطه مستقیمی با امنیت عراق و ثبات منطقه دارد و عراقی‌ها بیش از پیش بر ضرورت تثبیت و تقویت وحدت ملی و دفاع از حاکمیت و جلوگیری از دخالت‌های خارجی از امور داخلی کشورشان تأکیددارند.

وی همچنین از تصمیم دولت آمریکا برای تمدید مهلت خرید برق عراق برای مدت 90 روز و توافق بر نحوه تعامل با این امور از طریق تقویت روابط دوجانبه بر اساس منافع مشترک تقدیر کرد.

روزنامه اخبار الخلیج بحرین اما با انتشار این خبر نوشت که الفایز گفته است: وزیر خارجه آمریکا در این گفت‌وگو اعلام کرده است که آمریکا خواستار افزایش حضور نظامی در عراق در مقابل تمدید معافیت عراق از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران برای مدت سه ماه دیگر است.

از سوی دیگر، باقر جبر صولاغ وزیر کشور پیشین عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی، حضور خود را در اربیل تقویت کرده‌اند و در پایگاه نظامی بزرگی در شمال عراق به مساحت 8 دونم هر دونم در عراق معادل 2500 مترمربع است مستقرند.

وی همچنین از حضور غیر نیروهای آمریکایی در منطقه الرمانه در استان الانبار و منطقه‌ای استراتژیک در نزدیکی میدان گازی عکاز در این استان خبر داد.

هفته پیش (هفته آخر آذرماه) پس از آن‌که تهران، مسکو و آنکارا و نماینده سازمان ملل درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه توافق کردند، واشنگتن در اقدامی غافل‌گیر کننده از عقب‌نشینی دو هزار نیروی نظامی خود در بازه زمانی شش ماهه از سوریه خبر داد. هرچند که به اعتقاد تحلیل‌گران سیاسی؛ مواضع چند ماه اخیر آمریکا در سوریه باور عقب‌نشینی واقعی از این کشور را کمی دشوار می‌کند.

پامپئو در (یک دی ماه) با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز گفت‌وگویی تلفنی داشت. صالح در این گفت‌وگو بر اهمیت پایان دادن به خشونت و درگیر‌ی بیهوده در سوریه تأکید کرد درگیری‌ای که مردم سوریه برای آن، هزینه‌های سنگینی را درنتیجه انتشار تروریسم در شهرهای مختلف، ارتکاب فجیع‌ترین جنایت‌ها و مداخلات خارجی ویرانگر متحمل شدند.

رئیس‌جمهوری عراق درباره تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه نیز گفت که این تصمیم باید به تحقق صلح مبتنی بر احترام به حقوق سوری‌ها و تصمیمات آن‌ها در آینده کمک کند نه اینکه باعث آغاز مرحله‌ جدیدی از درگیری‌ها و مداخلات در این کشور شود. صالح همچنین بر ضرورت مراعات حال و شرایط عراق تأکید کرد و گفت که نباید بار تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر دوش عراقی‌ها تحمیل شود.