رئیس فراکسیون اصلاح و سازندگی در پارلمان عراق به‌عنوان یکی از دو فراکسیون بزرگ پارلمانی حامی دولت در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تسریع فوری در تصویب طرح قانونی خروج نظامیان امریکا از خاک عراق شد.

شیخ صباح الساعدی که از اعضای برجسته فراکسیون سائرون مورد حمایت مقتدا صدر است، روز دوشنبه (پانزدهم بهمن ماه) در بیانیه‌ای گفت از نمایندگان پارلمان و هیات‌رئیسه پارلمان می‌خواهد در تصویب لایحه قانونی پیشنهاد شده برای پایان دادن و لغو توافقنامه امنیتی و بخش سوم توافقنامه راهبردی بین عراق و آمریکا شتاب کنند.

توافقنامه امنیتی و توافقنامه همکاری‌های راهبردی بین آمریکا و عراق در 2008 برای پایان دادن به حضور اشغالگران آمریکا و ترسیم نقشه راه همکاری‌های راهبردی بین دو کشور بعد از خروج نظامیان آمریکا از عراق تدوین شده و به تصویب پارلمان عراق رسیده است.

بعد از حمله گروه تروریستی داعش در 2014، دولت عراق در چارچوب توافقنامه امنیتی خواستار کمک نیروهای آمریکایی در این جنگ شد که به‌موجب آن، آمریکا ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش را تشکیل داد.

واشنگتن برخلاف بندهای توافقنامه امنیتی و همچنین توافقنامه همکاری‌های راهبردی، قضیه مبارزه با داعش را بهانه‌ای برای بازگشت و اشغال مجدد اراضی عراق قرار داد و اظهارات روز گذشته (چهاردهم بهمن‌ماه) رئیس‌جمهوری آمریکا که هدف حضور نظامیانش را در داخل خاک عراق، زیر نظرگرفتن ایران عنوان کرده بود، بیش‌ازپیش اهداف مخوف این حضور نظامی بیگانه را در داخل عراق آشکار کرد و همین امر موجی از اعتراضات را در این کشور به دنبال داشته است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه (چهاردهم بهمن‌ماه) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت نیروهای آمریکایی در عراق باهدف زیرنظر داشتن ایران، باقی خواهند ماند. این دومین بار است که ترامپ از این نیت مداخله‌جویانه واشنگتن پرده برمی‌دارد.

سخنان وی در جریان سفر مخفیانه سپتامبرگذشته (شهریور ماه) سال 2018 میلادی به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار عراق پیش‌تر با واکنش‌های شدید مقامات و احزاب عراقی مواجه شد و فراکسیون‌های بزرگ پارلمان درصدد تصویب قانونی برای تعیین تکلیف نیروهای نظامی آمریکا در عراق برآمده‌اند. این طرح قرار است در روزهای آینده و با پایان تعطیلات فصلی پارلمان عراق به جریان بیفتد.

رئیس فراکسیون اصلاح و سازندگی در پارلمان عراق گفت از نخست‌وزیر می‌خواهد تمامی تدابیر لازم برای منع تحرک نظامیان آمریکایی و هر نوع نیروی خارجی دیگر را در خاک عراق تا زمان تصویب قانون پیشنهاد شده در پارلمان اتخاذ کند

بسیاری از گروه‌های سیاسی و حتی مقامات بلندپایه عراق بعدازاین اظهارات مداخله‌گرانه ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در امور داخلی عراق، علیه وجود نظامیان آمریکا موضع گرفته و خواهان پایان بخشیدن سریع به این حضور نظامی بیگانه در خاک کشورشان شده‌اند.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به سخنان همتای آمریکایی درباره ماندن نظامیان این کشور در خاک عراق باهدف مراقبت از ایران، واکنشی جدی نشان داد.

برهم صالح گفت: دونالد ترامپ از عراق اجازه‌ای نگرفته که نیروهای آمریکایی در خاک این کشور مراقب ایران باشند.

صالح افزود: رئیس‌جمهور آمریکا با هیچ‌کس در دولت عراق درباره نقش اضافه نیروهای آمریکایی در عراق صحبت نکرده است.

رئیس‌جمهور عراق که صبح دوشنبه (پانزدهم بهمن ماه) در همایش گفت‌وگوی مرکز رافدین صحبت می‌کرد، توضیح داد که نیروهای آمریکایی در عراق بر اساس توافق نظامی بغداد واشنگتن، در عراق حضور دارند و مأموریت آنان مبارزه با تروریسم است. دولت منتظر است که از طرف آمریکایی درباره تعداد نیروهای آمریکایی و مأموریت آنان در عراق، توضیحاتی بشنود.

هیات‌هایی از 22 کشور در همایش رافدین که مرکز گفت‌وگوی رافدین R.C.D برگزار می‌کند، حضور خواهند یافت.

صالح همچنین بابیان این‌که ثبات عراق، ثبات منطقه است؛ توضیح داد، عراق بعد از پیروزی بزرگی که با هم‌بستگی همه عراقی‌ها و با حمایت بین‌المللی بر تروریسم به دست آورد، در مرحله انتقالی بزرگی به سر می‌برد.

رئیس‌جمهور عراق بابیان این‌که دولت عراق به دنبال اجرای اصلاحات اقتصادی است، از جریان‌های سیاسی کشورش خواست تا آنچه در توان دارند برای اجرای برنامه دولت به کار بگیرند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه (چهاردهم بهمن‌ماه) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت نیروهای آمریکایی در عراق باهدف زیرنظر داشتن ایران، باقی خواهند ماند. این دومین بار است که ترامپ از این نیت مداخله‌جویانه واشنگتن پرده برمی‌دارد

به گفته صالح منطقه دچار کشمکش‌ها و دیدگاه‌های مختلفی است؛ و دیگر زمان آن رسیده که منطقه درک کند که ثبات عراق ثبات منطقه است و هر خللی بر کل منطقه اثر می‌گذارد.

در همین راستا شیخ صباح الساعدی خواستار وحدت صفوف همه اقشار ملت عراق در برابر این نقض آشکار حاکمیت ملی عراق توسط آمریکا شده و گفته است که همه گروه‌های سیاسی، نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی و ملت عراق را به وحدت صفوف در برابر ممانعت از نقض حاکمیت ملی عراق توسط واشنگتن فرا می‌خواند.

الساعدی اضافه کرده است از برهم صالح به‌عنوان رئیس‌جمهوری و نماد حاکمیت ملی و دفاع از تمامیت ارضی عراق می‌خواهد که تمامی اقدامات لازم برای تضمین حاکمیت ملی اتخاذ کند.

به گفته وی، به‌موجب قانون اساسی عراق رئیس‌جمهوری عراق باید پاسخ قاطع به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا بدهد زیرا سمبل نظام و حاکمیت و تضمین کننده وحدت و سلامت اراضی عراق است.

رئیس فراکسیون اصلاح و سازندگی در پارلمان عراق گفت از عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر می‌خواهد تمامی تدابیر لازم برای منع تحرک نظامیان آمریکایی و هر نوع نیروی خارجی دیگر را در خاک عراق تا زمان تصویب قانون پیشنهاد شده در پارلمان اتخاذ کند. وی از محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه عراق نیز خواسته است براساس عرف بین‌المللی و دیپلماتیک تمامی تدابیر لازم را در خصوص اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا به حاکمیت ملی عراق و امنیت این کشور اتخاذ کند.

الساعدی تأکید کرد: باید حجم مسئولیت ملی که بر دوشمان برای حفاظت از عراق و دور نگه داشتن آن از درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نهاده شده است، بدانیم.

وی بر ضرورت جلوگیری از نقض حاکمیت ملی و در معرض تهدید قرار دادن امنیت آن و ممانعت از تبدیل‌شدن عراق به صحنه نفوذ و زدوخورد تأکید کرده است.

عضو فراکسیون سائرون افزود به ترامپ و نه هیچ قدرت یا کشور دیگری اجازه نمی‌دهیم خاک عراق را بهانه‌ای برای تهدید کشورهای دیگر قرار دهد.

وی ادامه داد به نیروهای آمریکایی که مرتکب جنایات فجیع و شرم‌آوری در عراق در دوره اشغال 2003 - 2011 علیه ملت عراق شده هرگز اجازه نمی‌دهیم امنیت و صلح جامعه را برهم زده و دست به اقدامات تحریک‌آمیز بزنند.

در همین راستا هوشیار زیباری وزیر خارجه اسبق عراق با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق گفت: اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای زیر نظر داشتن ایران برای دولت بغداد شرم‌آور و مایه خجالت است. وی در ادامه تأکید کرد چنین اظهاراتی انتخاب‌های سختی پیش روی عراق قرار خواهد داد.