رئیس‌جمهوری امروز سومین و آخرین روز سفر خود به عراق را نیز طی می‌کند. طی دو روز گذشته او مورد استقبال گرم و رسمی رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق قرار گرفت، به زیارت حرمین شرفین کاظمین رفت و با چهره‌ها و مقامات سیاسی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.    

حسن روحانی، روز گذشته در دیدار با سیدعمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همچون گذشته در راستای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفت‌وگوها و تعاملات میان کشورهای منطقه گام بردارد.

سید عمار حکیم نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق، گفت: امروز عراق توانسته است از چالش‌های بزرگ عبور کند و در مسیر بازسازی و توسعه قرار بگیرد و مطمئناً توسعه بیش از پیش روابط و همکاری‌ها با ایران می‌تواند در تسریع این روند، مؤثر باشد. او همچنین تاکید کرد: وظیفه خود می‌دانیم در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم.

تاکید بر نقش سیاسیون عراق برای گسترش روابط با ایران

دیدار دیگر دیروز روحانی با نوری‌المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب اسلامی دعوت عراق بود. روحانی در دیدار با این چهره مهم سیاسی عراق بر اهمیت نقش افراد برجسته و سیاسیون عراق در روابط دوجانبه تهران- بغداد تاکید کرد. نوری المالکی نیز با تاکید بر حمایت همه احزاب و گروه‌های سیاسی عراق از توسعه روابط با ایران گفت: ایران و عراق می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی بیش از پیش گسترش دهند.

هیچ عاملی نمی‌تواند روابط دو کشور را خدشه‌دار کند

حیدرالعبادی، نخست وزیر سابق عراق نیز دیگر چهره سیاسی است که روحانی دیروز با او به گفت‌وگو نشست. رئیس‌جمهوری کشورمان در دیدار با او نیز بر روابط دو جانبه و همکاری‌های چندجانبه در زمینه‌های گوناگون مانند ترانزیت، راه آهن و مبارزه با تروریسم تاکید کرد و با ابراز خرسندی از نشاط و فعالیت مسئولان عراقی، در روند توسعه این کشور و توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، ‌گفت: خوشبختانه روابط دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق، همواره روند مثبتی داشته و مسئولان دو کشور مسیر توسعه روزافزون مناسبات را به خوبی دنبال کرده‌اند.

خبرگزاری قطری العربی الجدید نوشت: تمام تحولات این سفر و حواشی آن دال بر این است که ایران می‌خواهد به کشورهای جهان و در صدر آنها امریکا این پیام را ارسال کند که تهران یک طرف قدرتمند در عراق است 

حیدرالعبادی نیز با مهم توصیف کردن سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، گفت: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند.

دیدار با رئیس حشدالشعبی

فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در برنامه دیدارهای دیروز روحانی بود. در این دیدار دو طرف به گفت‌وگو درباره مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق پرداختند. 

 روحانی، حشدالشعبی را دارای جایگاهی بسیار مهم در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق عنوان کرد و فالح الفیاض نیز تصریح کرد: عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند. این دیدارها گویای این امر بود که روحانی در سفر خود به عراق، نه تنها دولت عراق، بلکه دیگر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در عراق را نیز مورد توجه قرار داده و این سفر را بستری برای جلب مشارکت و همراهی آنها دیده است. 

برایان هوک: ایران به دنبال آن است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند تا از این طریق یک راه نظامی در شمال خاورمیانه ایجاد کرده و با استفاده از این راه بتواند موشک و سلاح منتقل کند!

  پیامی برای واشنگتن

سفر روحانی به عراق و دیدارهای پی در پی او و تیم همراهش با چهره‌های سیاسی عراقی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عرب داشته است. در تحلیل تمامی آنها، نام «آمریکا» نیز در کنار ایران و عراق به چشم می‌خورد و غالبا این سفر را «پیامی برای واشنگتن» تفسیر کرده‌اند.

اسپوتنیک عربی با انتشار خبر سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق و بیان اظهارات روحانی از اهداف این سفر برای گسترش روابط با بغداد، نوشت که عراق یکی از کشورهای مورد اعتماد ایران برای مقابله با تهدیدهای آمریکاست.

روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط، مدعی شد که رئیس‌جمهوری ایران در سایه فشارهای داخلی و خارجی فراوان به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، برای اولین بار وارد عراق شد.

این روزنامه نوشت روحانی در این سفر در وهله نخست به دنبال ارسال پیا‌م‌هایی به مقام‌های آمریکاست.

الشرق‌الاوسط از بین بردن شک و تردیدهای ایران نسبت به موضع عراق در قبال تحریم‌های آمریکا و همچنین روابط تجاری این کشور با تهران را از دیگر اهداف این سفر ذکر کرده است.

خبرگزاری قطری العربی الجدید نیز با انتشار خبری درباره سفر رئیس‌جمهوری ایران با تیتر «روحانی امروز در بغداد؛ پیام‌های سیاسی به واشنگتن» به تحلیل و تفسیر این سفر پرداخت.

این خبرگزاری نوشت: «تمام تحولات این سفر و حواشی آن دال بر این است که ایران می‌خواهد به کشورهای جهان و در صدر آنها امریکا این پیام را ارسال کند که تهران یک طرف قدرتمند در عراق است و در این کشور از نفوذ سیاسی و اقتصادی و نظامی بالایی برخوردار است».  

روزنامه القدس العربی نیز با پوشش سفر روحانی به عراق، در تیتر این خبر نوشت:‌ «ورود رئیس‌جمهوری ایران به عراق در سایه فشارهای آمریکا بر بغداد نسبت به کاهش روابط با تهران».

شبکه عربی «الحره» نیز گفت‌وگویی با برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره سفر روحانی به عراق انجام داده که در نوع خود جالب توجه است. هوک در این مصاحبه گفته است: «ایران به دنبال آن است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند تا از این طریق یک راه نظامی در شمال خاورمیانه ایجاد کرده و با استفاده از این راه بتواند موشک و سلاح منتقل کند.»