طهمورث حسینی

هنوز چند روزی از خبر حداد عادل درباره سرلیستی محمد باقر قالیباف در لیست شورای ائتلاف نگذشته بود که خبر تلاش فرزند رئیس مجلس برای گرفتن اقامت کانادا معادلات را در جبهه اصولگرایی دستخوش تلاطم کرد.

مخالفان قالیباف هشتک «این بار فرق می‌کند» را به راه انداخته‌اند. باید منتظر ماند و دید آیا این فرق در انتخابات مجلس خود را نشان خواهد داد و یا پرونده او برای انتخابات ریاست‌جمهوری بسته خواهد شد؟

غیبت اصلاح‌طلبان شناخته شده و احتمال چشمگیر نبودن مشارکت مردم در انتخابات؛ دو عاملی است که اصولگرایان را نسبت به پیروزی قطعی خود در انتخابات مجلس تقریبا مطمئن کرده و آنها به دنبال وزن‌کشی درون‌جریانی افتاده‌اند.

سوژه اصلی این وزن‌کشی این بار محمدباقر قالیباف است. او و یارانش که تلاش دارند مانند انتخابات سال 98 در ظاهر بازی اختلاف با پایداری‌ها را رسانه‌ای کنند و در لابی‌های سیاسی ائتلاف با این جریان را شکل بدهند حالا با سد بزرگی روبرو شده‌اند. نئواصولگرایان مخالف رئیس مجلس با مخالفت‌های صریح خود، فضای لابی‌های درون جریان اصولگرایی را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌ و شرایط را برای او سخت کرده‌اند.

قالیباف و یارانش که تلاش دارند مانند انتخابات سال 98 در ظاهر بازی اختلاف با پایداری‌ها را رسانه‌ای کنند و در لابی‌های سیاسی ائتلاف با این جریان را شکل بدهند حالا با سد بزرگی روبرو شده‌اند. نئواصولگرایانِ مخالف رئیس مجلس با مخالفت‌های صریح خود، فضای لابی‌های درون جریان اصولگرایی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و شرایط را برای او سخت کرده‌اند

از  پول‌پاشی  تا    اقامت   فرزند 

بعد از ماجرای سیسمونی گیت، مدتی افشاگری درباره محمدباقر قالیباف فروکش کرده بود. اما طبیعی بود که با نزدیک شدن به انتخابات، مخالفان او بار دیگر وارد گود می‌شوند. اوایل بهمن ماه رائفی‌پور چراغ مخالف‌خوانی با قالیباف را با رویکردی انتخاباتی روشن کرد. او ابتدا در برنامه‌ای تلویزیونی از دریافت 140 سکه توسط یکی از نمایندگان خبر داد و بعد در پاسخ به واکنش احدیان، مشاور قالیباف که گفته بود نام نماینده را افشا کند، خودش را مورد خطاب قرار داد و نوشت: «در باره عملکرد خودتان توضیح دهید:‌جریان پول‌پاشی‌هایتان با عنوان هدیه به اشخاص نامعلوم چیست؟ ‌آیا این درست است که این پول خرج پروژه‌بگیر‌های رسانه‌ای برای جهاد تبیین تحول شخصیت گرانبهای جناب قالیباف می‌شود؟‌چرا این پول‌ها که صرفا دو مورد آن را به عنوان سند آوردم، نقدی و به‌صورت تراول پرداخت می‌شود؟‌چرا روابط عمومی مجلس مستقیم پرداخت ننموده و به شما داده شده است؟ ‌هر ماه چند مورد این‌چنین از بودجه بیت‌المال خرج اقداماتی از این دست می‌شود؟»

موضوعی که واکنش البته عجیب رئیس مجلس را در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن در شهر مشهد به دنبال داشت. او در مواجهه با پرسش‌هایی در مورد پول‌های هزینه ‌شده توسط مشاورش در مجلس، گفت: «چیزهای بی‌ربطی است، هزینه تبلیغات مجلس و رسانه‌ها شده است.»

قالیباف در پاسخ به این پرسش که «چرا پول نقد و سکه گرفتند»، افزود: «جایی که نقدی داده می‌شود، باید نقدی گرفت! اون‌ها کارت پول هست، نقدی نیست.»

موضوع تلاش برای اقامت دائم در کانادا توسط فرزندش هم تیر جدیدی بود که به سوی او و یارانش پرتاب شد. 

یاشار سلطانی اولین شخصی بود که درباره اقامت اسحاق قالیباف، فرزند کوچک رئیس مجلس در کانادا مطالبی را منتشر کرد. او به «ماراتن دریافت ویزای مهاجرتی اسحاق قالیباف» پرداخت و نوشت: «اکنون دادگاه رأی را به نفع فرزند محمد‌باقر قالیباف صادر کرده و راه دریافت ویزای مهاجرتی کانادا برای او هموار شده است». طبق این مستندات، تلاش اسحاق قالیباف برای اخذ ویزای «پی‌آر» یا همان اقامت دائم در کانادا از پنج سال پیش، در زمستان ۱۳۹۷ آغاز شده و پرونده او به دلیل «بررسی‌های امنیتی بالا» در این کشور به درازا کشیده است. 

اسحاق قالیباف با گرفتن وکیل گران‌قیمت کانادایی، موفق شد رأی دادگاه فدرال را به نفع خود برای اخذ اقامت دائم کانادا دریافت کند. موضوعی که با واکنش‌های فراوان در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور همراه شد.

بخشی از این واکنش‌ها به خوداظهاری قالیباف از اموال و دارایی خانواده‌اش در مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 96 بر‌می‌گردد. قالیباف در مناظره انتخاباتی سال 96 مدعی شده بود که ‌اسحاق، تنها فرزند تحت تکفلش، یک خودروی پاترول مدل ۷۱، یک دستگاه موتور‌سیکلت و مجموعا یک‌میلیون تومان سپرده بانکی دارد. بر اساس قانون مهاجرتی کانادا، تمکن لازم برای مهاجرت حداقل ۱۳ هزار دلار معادل بیش از 700 میلیون تومان تمکن به ازای هر نفر است. از این گذشته اسحاق قالیباف برای پیگیری تأخیر در دریافت ویزای مهاجرتی خود بار‌ها در دادگاه طرح دعوا کرده است. او برای این کار نیاز به مقادیر زیادی پول جهت پرداخت حق‌الوکاله وکیل مهاجرتی داشته است. سوال اکثر منتقدان این است که چگونه او این مقدار پول را تهیه کرده است؟

«گیت»های پرتعداد(!) قالیباف در سال‌های اخیر فرصت را به مخالفان او داده تا بیشترین فشارها را برای حذف او به کار گیرند. هرچند رئیس مجلس در لایه‌های سخت قدرت حامیان جدی دارد، اما باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی حامیان او حاضرند برایش هزینه دهند

دو سال پیش و در انتخابات ریاست‌جمهوری همین شرایط منجر به رد‌صلاحیت علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شد و برخی نامزدها و شخصیت‌های شناخته‌شده سیاسی دیگر نیز به دلیل ابهاماتی در زمینه نوع اقامت وابستگان و نزدیکان آنها در کشورهای دیگر، صلاحیت‌شان برای انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری یا خبرگان رهبری تأیید نشده است. وحید اشتری، افشاکننده سیسمونی گیت هم شورای نگهبان را هدف گرفت تا شاید در فرصت باقیمانده به انتخابات، مقدمات رد صلاحیت قالیباف را فراهم کند. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‌«در سال‌های گذشته نهادهای امنیتی در حال رد صلاحیت کاندید یک قوه بودند با این استدلال که چرا فرزندش در آمریکا تحصیل می‌کند. آیا همزمان از وضعیت درخواست مهاجرت فرزند این یکی رئیس قوه مطلع بودند؟چطور چنین چیزی منجر به ردصلاحیت نشد؟ اگر کلا مطلع نبوده باشند که فاجعه است.» 

علی قلهکی، از چهره‌های نزدیک به «سعید جلیلی» نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «ماجرای سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه که مطرح شد (که توسط الیاس قالیباف نیز تایید و تقبیح شد؛ فارغ از جزییاتِ ماجرا که محل بحث بود) به برخی از نزدیکان ایشان گفتم که برای بار نشدنِ بخش زیادی از حاشیه‌های خانوادگی روی دوشِ محمدباقر قالیباف (به عنوان مثال خیریه همسر ایشان)، از برخی افعالِ خانواده اعلام برائت کند که واسطه گفت ایشان چنین کاری نمی‌کند! حالا هم که بحث مهاجرت فرزند ایشان «اسحاق قالیباف» به کانادا به صورت «اقامت دائم» مطرح شده! صلاحِ قوه‌ی خویش، سرداران دانند...»

«علی اکبر رائفی‌پور» هم مجددا فرصت را غنیمت شمرد و حمله‌ای به قالیباف کرد: «میزان سرمایه‌گذاری فرزندتان در کانادا هزینه‌های مربوط به دریافت اقامت دائم در آن کشور، همچنین هزینه‌های حقوقی شکایت مذکور در همان سال‌ها از چه منبعی تامین و چگونه پرداخت شده است؟»

نئواصول‌گرایان   به دنبال   حذف   قالیباف

گروه‌های جدید اصولگرایی دیگر نیروهای سنتی و روش‌های ریش سفیدی آنها را قبول ندارند و تلاش می‌کنند تا حدامکان از جریان سنتی اصولگرایی فاصله بگیرند. در حالی‌که به نظر می‌رسید قالیباف به رغم همه اختلافات با جبهه پایداری در حال رایزنی برای رسیدن به وحدت است اما شرایط برایش کمی پیچیده شده است. مخالفان او حتی از هک شدن سایت مجلس هم به دنبال گرفتن ماهی خود از این آب گل‌آلود هستند.

رائفی‌پور می‌گوید که قالیباف و محصولی، دبیرکل جبهه پایداری در حال اجماع بودند اما ماجرای هک شدن سایت مجلس این توافق را دچار شکست کرده است. جلیل محبی، روحانی نزدیک به قالیباف، با نیت‌خوانی از این وقایع در اظهاراتی گفت که جبهه ‌پایداری‌ها می‌خواهند حمید رسایی را جایگزین قالیباف کنند.

ابوالقاسم رئوفیان، عضو شورای وحدت اصولگرایان اما ماجرا را به تلاش قالیباف برای برکناری «غلامرضا»، معاون سابق سیاسی وزارت کشور مرتبط می‌داند و می‌گوید: «نزدیکی غلامرضا به پایداری نوعی انتقام از قالیباف را در اذهان تقویت می‌کند که آن روز رئیس مجلس در برکناری غلامرضا از معاونت سیاسی وزارت کشور به مثابه اهرم فشاری عمل کرد و حالا امروز روز انتقام فرا رسیده و پایداری می‌خواهد ظرفیت‌های متعددی از جمله حضور غلامرضا از رونمایی لیست شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف جلوگیری کند.»

«گیت»های پرتعداد(!) قالیباف در سال‌های اخیر فرصت را به مخالفان او داده تا بیشترین فشارها را برای حذف او به کار گیرند. هرچند رئیس مجلس در لایه‌های سخت قدرت حامیان جدی دارد، اما باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی حامیان او حاضرند برایش هزینه دهند. مخالفانش هشتک «این بار فرق می‌کند» را به راه انداخته‌اند. باید منتظر ماند و دید آیا این فرق در انتخابات مجلس خود را نشان خواهد داد و یا پرونده او برای انتخابات ریاست جمهوری بسته خواهد شد؟