جهانی شدن «شب‌چله»  تقویت دیپلماسی می‌آورد

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی گفت: مردم از میراث ‌فرهنگی برای ثبت‌جهانی ‌«شب‌چله» مطالبه دارند، بنابراین سازمان تلاش می‌کند تا با آماده کردن پرونده‌ «شب چله»، آن را برای ثبت جهانی آماده کند چون ثبت جهانی اشتراکات فرهنگی، باعث تقویت دیپلماسی فرهنگی می‌شود. 

علی‌اصغر مونسان، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: هیچ کشوری هنوز درخواست ثبت «شب‌چله» را به صورت انفرادی به یونسکو نداده است، ایران در حال آماده کردن پرونده ثبت جهانی این آیین است و به‌زودی برای ثبت جهانی «شب چله» اقدام می‌کنیم.

    


کمیته‌ای مشترک به موضوع دعوا در گمرک رسیدگی کند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با انتقاد از مطرح شدن استیضاح وزیر اقتصاد درپی درگیری لفظی یک نماینده مجلس با کارمند گمرک گفت: در چنین مسائلی باید کمیته مشترک میان دولت و مجلس تشکیل شده و به موضوع رسیدگی کند. 

محمود واعظی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: از مجلس می‌خواهیم در چنین مسائلی به جای مطرح کردن استیضاح وزیر، کمیته مشترک با دولت تشکیل دهد تا براساس انصاف به موضوع رسیدگی شود. 

همچنین قوه قضائیه می‌تواند مسئله را بررسی کند. وی با اشاره به اینکه در این مشاجره مسئله قومیت یا مذهب نیز مطرح نشد، گفت: هم دولت باید حرمت مجلس را داشته باشد و هم مجلس حرمت دولت را داشته باشد و این رابطه 

یک طرفه نمی‌شود.

    


نمایندگان ادوار مختلف تخصص قانونگذاری نداشته‌اند

یک وکیل دادگستری گفت: اگر باور داشته باشیم قانونگذاری یک امر تخصصی است آن‌گاه خواهیم پذیرفت که نمایندگان ادوار مختلف مجلس از این تخصص برخوردار نبوده‌اند و این یکی از دلایل تغییرات مکرر در قوانین و نیز وجود مقررات متناقض و مبهم است. 

سعید باقری درباره عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری گفت: مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه مجلس شورای اسلامی، وظیفه قانونگذاری است. در قانون اساسی این وظیفه انحصاراً به عهده مجلس نهاده شده است و  مجلس در هر زمینه‌ای که لازم ببیند، می‌تواند قانون وضع کند.

    


تحقیقات موشکی سپاه ادامه دارد

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تحقیقات و آزمایش‌های موشکی سپاه به بهترین و فعال‌ترین شکل ممکن ادامه دارد.

 سردار پاسدار «علی فدوی» در گفت وگو با ایرنا، افزود:  تحقیقات در زمینه تسلیحات نظامی و موشکی یک موضوع دائمی برای این نیرو است. وی افزود: این موضوع برای ما همچون نفس کشیدن امری ضروری و ادامه‌دار محسوب می‌شود، مگر می‌توان نفس کشیدن را متوقف کرد؟

    


روسیه مانع تحریم‌های ضدایرانی آمریکا می‌شود

معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود گفت که کشورش در تلاش است با گسترش روزافزون روابط در حوزه‌های مختلف و حفظ توافق هسته‌ای مانع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران شود. 

سرگئی ریابکوف در دیدار با سیدعباس عراقچی و مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه ضمن ابراز تمایل برای توسعه گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور گفت: رایزنی‌های ایران و روسیه اهمیت زیادی نه‌تنها برای دو کشور بلکه ‌برای تامین امنیت و شکوفایی در منطقه و جهان دارد.

 به گفته وی، روسیه و ایران شرکای مطمئنی هستند و از همکاری و حمایت ایران از روسیه در سطح بین‌المللی و در مسائل مهم استقبال می‌شود.