رئیس مجلس شورای اسلامی‌گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌تواند قانونگذاری کند و در کشور یک مجلس وجود دارد.

به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» دیروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها‌ی داخلی و خارجی که به مناسبت روز مجلس برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی ایرنا درمورد جایگاه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در روند قانونگذاری و انتقادهای وارده به این هیات، بیان کرد.

رئیس مجلس دهم با بیان این‌که مجمع دو وظیفه دارد، گفت: یکی از وظایف آن مربوط به زمانی است که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود دارد و یکی دیگر از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مشورتی است و رهبر معظم انقلاب سیاست‌ها‌ی کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می‌کنند هر چند که وظایف جانبی نیز وجود دارد.

رئیس قوه مقننه همچنین درمورد اظهارات وزیر امور خارجه درخصوص پولشویی و طرح استیضاح ظریف گفت: ممکن است برخی استیضاح وزیر امور خارجه رابه مصلحت ندانند، اما این را نمی‌توان به یک اقلیت تحمیل کرد. آنها (اقلیت) هم می‌توانند از ابزار استیضاح استفاده کنند، ولی مصلحت بودن یا نبودن آن را مجلس شورای اسلامی ‌تشخیص می‌دهد.

لاریجانی افزود: برخی نمایندگان معتقدند در حال حاضر، زمان برای استیضاح مناسب نیست، ولی به هر حال در این زمینه اختلاف‌نظر وجود دارد و تعدادی نوع دیگر فکر می‌کنند. به همین دلیل مسیر استیضاح در حال طی شدن است.

در ادامه این نشست خبری خبرنگار شبکه سی . بی . اس پرسید: با توجه به اعلام آمادگی رئیس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره بی‌ قید و شرط با ایران، آیا چنین اراده‌ای وجود دارد؟ مانند برجام 2 یا امثال آن؟ رئیس مجلس پاسخ داد: ما از رئیس‌جمهوری آمریکا دو سنخ حرف شنیدیم، یک سنخ حرف‌ها‌ی بی حساب و کتاب که نسبت به ملت ایران جسارت می‌کند، البته حرف سخیف گفتن، مایه مباهات نیست، ولی او این سخنان را مطرح می‌کند.

لاریجانی افزود: یک سنخ هم آن است که در کنار این حرف‌ها‌ می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم. من فکر می‌کنم رهبر معظم انقلاب چند بار قبلا گفته بودند که آمریکایی‌ها‌ (باید) درست عمل کنند و به قواعد و به آنچه که تعهد می‌کنند پایبند باشند.

وی اضافه کرد: مگر ما قبلا مذاکره نکردیم؟ اگر کشوری یک توافق بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و به توافق عمل نمی‌کند، چطور تقاضای ملاقات می‌کند؟ من فکر می‌کنم این اقدام بیشتر یک شگرد است، در باطن دنبال این نیستند. نه آن حرف‌ها‌ی سخیف زدنشان معنا دارد و نه این حرف‌ها‌ که در کنار آن تکرار کردند، نه این که از معاهده‌ای که درباره آن سال‌ها بحث شده، ایران در آن مذاکرات مشارکت داشته و بعد در شورای امنیت تصویب شده، خارج می‌شوند. بنابراین بستگی به رفتار آن‌ها‌ دارد. به این توافق هسته‌ای باز گردند، یک گام بردارند تا ما بتوانیم تصمیم بگیریم، راهش این است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دوم همین خبرنگار که پرسید «آیا اینکه آن‌ها‌ یک گام بردارند نشانه این است که شما آمادگی مذاکرات مجدد دارید؟» گفت: خیر، ما در حال حاضر شرایط را مهیای این موضوع نمی‌بینیم، این موضوع در حال حاضر حالت تفنن دارد.

لاریجانی افزود: ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم، آقایان اگر به مذاکره معتقد هستند، اول برگردند به چیزی که زیرپا گذاشتند، حسن‌نیت از خود نشان دهند، ما این را نمی‌بینیم، یعنی حرف‌ها‌ی سخیف می‌زنند، حرف‌ها‌ی سخیف در حال کاهش دادن سطح و قواره این کشور را از نظر دیپلماسی است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی ‌همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سازندگی درباره اهمیت بازنگری قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم در کشور گفت: این تقسیم بندی درخصوص داشتن مجلس دوم در بعضی کشورها نیز وجود دارد.

لاریجانی اضافه کرد: این که قانون اساسی باید متناسب با شرایط تغییر کند یا بازنگری شود سال‌ها‌ست مطرح است، ولی در حال حاضر زمان مناسبی نیست چرا که ما با چالش‌ها‌ی بزرگ‌تری همچون تحریم‌ها‌ و موضوع برجام مواجه هستیم.

رئیس مجلس همچنین درخصوص انتقاداتی که نسبت به افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در سال آینده مطرح می‌شود، گفت: به نظر بنده افزایش 20 درصدی حقوق کافی نیست، اما باید وضعیت کشور را نیز در نظر گرفت. 

لاریجانی ادامه داد: در هر صورت باید به تمامی‌کارگران و کارمندان توجه شود و افزایش حقوق به حالت پلکانی باشد، چراکه طبقات پایین از لحاظ درآمدی با مشکلات بیشتری روبرو هستند.

رئیس مجلس دهم درخصوص افزایش قیمت بنزین نیز گفت: فعلا بحث بالا رفتن نرخ حامل‌ها‌ی انرژی وجود ندارد و موضوع کارت سوخت نباید ابهام ایجاد کند، چرا که با انجام این مهم قصد جلوگیری از قاچاق سوخت وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی‌در پاسخ به سوال دیگری درخصوص عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نکرد، چرا که اروپایی‌ها‌ این موضوع را مطرح کرده و اصرار کردند که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهکارهایی در زمینه توافق ارائه کردند که گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رئیس مجلس در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF نیز گفت: سازوکارهای مالی اروپایی‌ها‌ به خاطر فشار آمریکایی‌ها‌ با سختی مواجه شده اما آنها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن این که در ایران مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.

لاریجانی یادآور شد: درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما استفاده از این حق بستگی به شرایط دارد.