بازگشت کارگران، شرکت هفت‌تپه را به مدار تولید آورد

نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگران شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه روز یکشنبه (یازدهم آذرماه) به محل کار خود بازگشتند و به این ترتیب فعالیت این واحد تولیدی از سر گرفته شد.

کریم یاوری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: دو ماه از حقوق معوق کارگران این واحد تولیدی پرداخت شده و دو ماه حقوق معوق آنها نیز با حضور کارگران در محل کار و استحصال شکر و فروش آن پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس دستور وزیر تعاون سایر مطالبات و خواسته‌های قانونی کارگران ازجمله تشکیل تشکل قانونی کارگری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای آن دسته از کارگرانی که طرح طبقه‌بندی نسبت به آنها اجرا نشده تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.  کارگران شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه از اواسط آبان ماه دست از کار کشیدند و برای بیان مطالبات خود شیوه اعتراض در مقابل استانداری و سازمان‌های دولتی را انتخاب کردند تا راهکاری برای رسیدن آنها به حقوقشان پیدا شود. این کارگران سه خواسته داشتند که «پرداخت چهار ماه حقوق و مزایای معوق»، «بازگشت کارخانه به چرخه تولید به شکل مستمر» و «تشکیل تشکل قانونی کارگری» را شامل می‌شد.

    


کارگران گروه ملی فولاد ایران:

مطالبات‌مان هنوز پرداخت نشده است

جمعی از کارگران گروه ملی فولاد ایران دیروز برای چندمین بار در مسیر خیابان نادری تا محل ساختمان استانداری خوزستان  راهپیمایی کردند.

به گزارش ایلنا، این کارگران که خواستار وصول مطالبات محقق نشده و آغاز به کار کارخانه هستند، در روزهای گذشته تقریبا در همین مسیر تجمع‌های مشابهی را برپا کرده بودند. آنها می‌گویند: در حالی سه ماه پرداخت دستمزدمان به تاخیر افتاده که اخیرا برخی از مسئولان دولتی در رسانه‌ها از پرداخت دو ماه از حقوق همه کارگران خبر داده بودند، اما تا این لحظه پرداختی صورت نگرفته است.

به گفته این کارگران، دو ماه حقوق معوقه فقط برای حدود ۱۲۰ نفر از کارگران زیر دیپلم پرداخت شده درحالی‌که بیش از ۳۵۰۰ کارگر در مجتمع ملی فولاد ایران مشغول به کار هستند که تقریبا هر روز برای تحقق مطالبات مزدی خود دست به اعتراض صنفی می‌زنند.

    


اعتراض کارگران قطار شهری اهواز با پهن کردن سفره خالی

صبح دیروز کارگران قطار شهری اهواز که حدود ۱۸ ماه معوقات مزدی دارند، به صورت نمادین با پهن کردن سفره خالی مقابل ساختمان سازمان قطار شهری اهواز خواستار پرداخت مطالبات خود شدند.

به گزارش ایلنا و به گفته کارگران این پروژه عمرانی، روزبه‌روز بر بدهی‌های کارگران قطار شهری افزوده می‌شود ولی آنها شاهد هیچ راه‌حل مناسبی از سوی مسئولان سازمان قطار شهری اهواز نیستند.

بنا بر ادعای کارگران، در پروژه قطار شهری اهواز که از ماه‌ها پیش فعالیت ساخت آن متوقف شده، حدود ۱۷۵ نفر مشغول کارند. این کارگران ۱۸ ماه مطالبات مزدی از کارفرما (شرکت پیمانکار ی کیسون) طلبکارند. در عین حال حدود ۵۰ کارگری که اول تیر ماه سال جاری از پرژه قطار شهری اهواز اخراج شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند مطالبات مزدی و سنواتی خود را از پیمانکار دریافت کنند.

کارگران با بیان اینکه کارفرمایان اعتباری برای نیروی انسانی قائل نیستند، تصریح کردند: مشکلات ایجاد شده در نتیجه اختلافات مالی بین کارفرمای اصلی (مدیریت سازمان قطار شهری) و پیمانکار اتفاق افتاده و در این بین معیشت ما کارگران نادیده گرفته شده است.