هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، ضمن انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا تاکید کرد که برلین و اتحادیه اروپا با فرصت دادن به برجام راه درست را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ماس در مصاحبه‌ای با شبکه دویچه وله اظهار داشت: ما نگرانیم که اگر ایران توافق هسته‌ای را ترک کند تنش‌ها بیشتر شود. ما این را نمی‌خواهیم. ما مناقشه نظامی نمی‌خواهیم.

وزیر خارجه آلمان افزود: تمام منطقه همچون یک بشکه باروت است. کار خوبی که همه می‌توانند انجام دهند این است که کمک کنند تا به توافقی که با مذاکره حاصل شده، فرصت داده شود. ما به عنوان یکی از امضاکنندگان توافق سعی کردیم این کار را انجام دهیم. در همین حال، تمام اتحادیه اروپا نیز بار دیگر مواضعش را در این خصوص به روشنی اعلام کرده است. راه درست همین است.

وی همچنین گفت: هر اقدام دیگری غیر از این احتمال افزایش تنش را در پی دارد و امنیت ما را در اروپا تهدید می‌کند. به همین دلیل است که ما تا این اندازه در این مساله درگیر شده‌ایم

دویچه در مصاحبه با ماس این مساله را مطرح کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به راه‌حل‌های چندجانبه برای مسائل بین‌المللی اهمیت چندانی نمی‌دهد. وزیر خارجه آلمان در این مورد گفت: این چیز جدیدی نیست اما به هر حال باید به آن توجه داشته باشیم.

او تصریح کرد: چنین رویکردی طی مدتی طولانی در عرصه بین‌المللی وجود داشته است. آمریکا در بسیاری از مسائل راه متفاوتی در پیش گرفته است و تاکید زیادی بر یکجانبه‌گرایی دارد و به تنهایی تصمیم‌گیری کرده است.

ترامپ به رغم مخالفت‌های جهانی 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و گفت تحریم‌هایی که طبق این توافق برداشته شده بود، طی دو مرحله بازمی‌گردد. این رویکرد با انتقاد و موضع متفاوت اروپا روبرو شد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت احتمالا تا قبل از ماه نوامبر مکانیزم ویژه‌ای برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران به رغم تحریم‌های آمریکا آماده خواهد شد.