«در ایران دموکراسی کامل وجود دارد. آزادی بیان، آزادی عمل مردم و همچنین [آزادی] حجاب. مردم حجاب را جوری که دوست دارند رعایت می‌کنند. البته چارچوبی کلی وجود دارد.»

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با وبگاه خبری المانیتور، با بیان این مطلب،‌ در پاسخ پرسشی درباره برخی اعتراضات شکل گرفته در ایران به دنبال مرگ مهسا امینی و این که در این اعتراضات، «بیش از ۵۰ نفر در ایران توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند»، گفت: پیشنهاد من به شما این است که به ایران سفر کنید تا ببینید در خیابان‌های تهران چه می‌گذرد؛ من مطمئنم خود به خود پاسختان را خواهید گرفت. هر توضیحی که من سعی کنم به شما بدهم، برایتان کافی نخواهد بود، چون شما تا حد زیادی تحت تاثیر برخی افسانه‌بافی‌های رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دارید. آن را تماما باور نخواهید کرد. اما می‌گویم که در ایران دموکراسی کامل وجود دارد. خودتان باید ببینید.حسین امیرعبداللهیان، افزود: ما حس می‌کنیم برخی از مقامات و رسانه‌های آمریکایی مردم ایران را تحریک به ایجاد آشوب می‌کنند. می‌دانید که موارد و رخدادهای بسیار بدتری در آمریکا اتفاق افتاده است، ده‌ها مورد. در کشورهای غربی دیگر هم این طور بوده است. درباره بسیاری از آن‌ها حتی تحقیقاتی هم انجام نمی‌شود. بنابراین، برای هر گونه مذاکره با آمریکا، باید شاهد منفعتی در آن باشیم.

او ادامه داد: وقتی افرادی سعی کردند کنگره را تسخیر کنند، چه اتفاقی در آمریکا افتاد؟ شما سعی کردید کنترل شبکه‌های اجتماعی را، کنترل دسترسی رییس‌جمهورتان به توییتر را در دست بگیرید. چه شد؟ چرا این کار را کردید؟ برای امنیت کشور. اعتراضات صلح‌آمیز حق طبیعی تمام مردم دنیاست. اما کشتار و آتش زدن اماکن مختلف و خشونت چیزیست که هیچ دولتی از آن حمایت نخواهد کرد. بنابراین، هر سوالی از من بپرسید، من آن را به این شکل می‌پرسم که «چرا آن‌ها در آمریکا مانند این عمل کردند و آیا بدتر از کاری بود که ما کردیم؟». بگذارید حرفتان را اصلاح کنم. این افراد توسط نیروهای امنیتی کشته نشده‌اند. بسیاری از آن‌ها توسط اغتشاشگران کشته شدند. [عواملی] سازمان یافته. مانند گروه تروریستی مجاهدین خلق که اعضای آن آزادانه در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند.

اوضاع تحت کنترل است

او در ادامه این بحث، در پاسخ به این سوال که آیا موافق است که «برای کسانی که خارج از ایران هستند، دیدن این گونه عکس‌ها، دیدن کتک خوردن زنان آزاردهنده است»، گفت: برخی از این عکس‌ها ساختگی هستند. باید بدانید که واکنش آن‌ها[نیروهای پلیس] به اغتشاشگران است. آیا شما اگر کسی بیاید و بخواهد اینجا را به آتش بکشد، آرام و آسوده می‌نشینید؟ باید با آن مقابله کرد. باید به اغتشاشگران به گونه‌ای مقتدرانه پاسخ داد. اما الان می‌توانم به شما بگویم که اوضاع تحت کنترل است. آن‌چه در اولین روز اعتراضات رخ داد، احساسات و عواطف مردم بود. هیچ خودرو یا وسایل نقلیه‌ای آتش زده نشد. غارتی در کار نبود. هیچ بانکی خسارت ندید. اما الان تمامی شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اینترنتی مردم را تشویق می‌کنند که به خیابان‌ها بیایند، آشوب بر پا کنند و حکومت را تغییر دهند. به خاطر مداخله آن‌ها، ابعاد متعدد این رخداد بزرگ‌تر شد و در افکار عمومی گسترش یافت.