پارلمان بلژیک با ۷۹ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالف، لایحه استرداد مجرمان میان بروکسل و تهران را تصویب کرد تا زمزمه‌های آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی کشورمان در بلژیک شنیده شود.

به گزارش تسنیم، پیشتر کمیته روابط خارجی مجلس عوام بلژیک، پس از ساعت‌ها بحث و رایزنی در طول دو روز، این لایحه را به تصویب رسانده بود. از آن زمان، انتظار می‌رفت که این لایحه به تصویب پارلمان بلژیک برسد، چرا که پارلمان این کشور به طور معمول از مصوبات کمیته‌های تخصصی خود پیروی می‌کند.

آنگونه که خبرگزاری فرانسه پیشتر خبر داده بود، توافق مزبور برای استرداد مجرمان در روز ۱۱ مارس (اسفند ۱۴۰۰) به امضای وزارت دادگستری بلژیک و سفیر ایران در بلژیک رسیده بود. بر اساس این گزارش، در متن این توافق آمده که به محکومان اجازه داده شود تا دوران محکومیت‌شان را در کشورهای خود سپری کنند.

اسدالله اسدی که در تیرماه ۱۳۹۷ به‌همراه خانواده خود در یک سفر خانوادگی در آلمان حضور داشت؛ به‌درخواست دولت بلژیک و با ادعای تلاش برای کار گذاشتن بمب در گردهمایی سالیانه سازمان منافقین بازداشت شد. با این حال اکنون انتظار می‌رود با تصویب لایحه استرداد، شاهد حضور او در ایران باشیم.