معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از تقدیم لوایح مربوط به موافقتنامه بین ایران و یونسکو و همچنین موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی ضمن تشریح ضرورت تقدیم لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) گفت: هدف این موافقتنامه تعریف شرایط و ضوابط حاکم بر همکاری بین یونسکو و دولت و همچنین حقوق و تعهدات ناشی از این موافقتنامه برای دولت و یونسکو است.

وی با بیان اینکه مطابق موافقتنامه یاد شده این مرکز برای ۶ سال آینده به فعالیت خود ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: از نمونه فعالیت‌های این مرکز می‌توان به برپایی کارگاه‌های آموزشی یونسکو در حوزه میراث فرهنگی ناملموس برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطقه، برگزاری همایش‌های منطقه‌ای و بین المللی، برگزاری مسابقات بین المللی عکاسی، ترجمه و انتشار رایگان اسناد مرجع یونسکو و ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه ثبت ملی و جهانی پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس به ایران و کشورهای منطقه اشاره کرد. حسینی همچنین درباره ضرورت تقدیم لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی (APA) در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی، گفت: با عنایت به هنجارها و عرف شناخته شده بین‌المللی درباره رفتار، حقوق و مزایای دیپلماتیک و ضرورت وجود رکن اداری مرکزی برای هماهنگی مناسب ارکان مجمع مجالس آسیایی و اجرای موثر فعالیت‌های آن و امکان انجام وظیفه همراه با حسن نیت و کارایی برای همه مسوولان مربوط به مجمع یاد شده این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری افزود: هدف این موافقتنامه تسهیل در انجام وظایف پیش‌بینی شده دبیرخانه دائمی در منشور مجمع و فراهم آوردن امکان انجام وظیفه همراه با حسن نیت و کارایی برای همه مسئولان مربوط از جمله دبیرکل، مقامات و کارمندان خدمات عمومی است.

حسینی یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی بر مبنای احترام به استقلال، تمامیت ارضی، قوانین و مقررات داخلی و همچنین اصل عدم مداخله در امور داخلی کشور میزبان با یکدیگر موافقت می‌کنند.