اعظم ویسمه

ابراهیم رئیسی روز گذشته هم‌زمان با روز دانشجو در دانشگاه شریف بین دانشجویان حاضر شد تا سنت حضور روسای‌جمهور در دانشگاه‌ها به مناسبت روز دانشجو ادامه پیدا کند. حضور رئیس دولت در دانشگاه شریف به دعوت ۵ تشکل بزرگ دانشجویی صورت گرفت که در نامه‌ای به رئیس‌جمهور عنوان کرده بودند:جایگاه تحول‌خواهانه دانشجو در فضای سیاسی اجتماعی جامعه بر کسی پوشیده نیست و تأثیر مستقیم آنان در آینده‌سازی جمهوری اسلامی غیرقابل‌انکار است. گفتگوی مستمر با دانشجویان دغدغه‌مند انقلابی بی‌شک می‌تواند یاری‌دهنده دولت سیزدهم در ادامه مسیر خود در راستای تحقق آرمان‌های حقیقی انقلاب اسلامی و تعالی جمهوری اسلامی باشد.این‌گونه شد که ابراهیم رئیسی دیروز راهی یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت برخی از دانشجویان انتقادات صریح و تندی را نسبت به دولت او و آنچه در انتخابات ریاست جمهوری در حذف کاندیداها و کاهش مشارکت مردم شده بوده پرداختند. عملکرد دولت در مذاکرات وین، انتخاب اعضای دولت و به ویژه معاون اول رئیس‌جمهور باتوجه به عملکرد او در وعده تولید واکسن کرونا از دیگر محورهای انتقادات بود که توسط دانشجویان مطرح شد.

 انتقادات مسبوق به سابقه دانشجویان ازرئیس‌جمهور

رئیسی اولین رئیس‌جمهوری نیست که در روز دانشجو مورد انتقادات تند و صریح دانشجویان قرار می‌گیرد. شاید معروف‌ترین انتقادات دانشجویان به یک رئیس‌جمهور 16 آذر سال 1383 و در آخرین سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود. فضای دانشگاه به‌شدت رادیکال شده بود. با تشکیل مجلس هفتم دانشجویان اصلاح‌طلب و تحول‌خواه احساس نومیدی می‌کردند. سایت عصر ایران نوشت:  برخی دانشجویان معترض حین سخنرانی خاتمی «هو» کردند. هرچند که گفته شد این «هو» هنگامی بوده که رئیس‌جمهور نام یک نهاد را بر زبان آورد نه این‌که متوجه خود او باشد اما این‌طور تعبیر شد که سخنی از خود او را هو کرده‌اند و همان‌جا بود که جمله تاریخی را بر زبان آورد با این مضمون که تردید دارد جانشین او نیز در فضایی باز و آزاد با دانشجویان گفت‌وگو کند با این طعنه و کنایه که «انشاء‌الله بعد از من کسانی می‌آیند که خوب عمل خواهند کرد.جانشین او البته محمود احمدی‌نژاد هر سال روز 16 آذر در دانشگاه حاضر نشد. 20 آذر 85 بود که محمود احمدی‌نژاد به دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفت. شاید برای این‌که ثابت کند می‌تواند با همان سعه‌صدر خاتمی با دانشجویان گفت‌وگو کند. فضا اما رادیکال بود و با اعتراضات شدید روبه‌رو شد. رئیس‌جمهور اصول‌گرا همان شب در وبلاگ خود - که بسیار دیر به دیر به‌روز می‌شد - نوشت: «جلسه امروز نشانه وجود آزادی در دانشگاه بود.» این مواجهه اما سبب شد سال‌های بعد از حضور در مراسم 16 آذر منصرف شود و به جمع‌های دانشجویی اصول‌گرا برود.

دیروز اما سید ابراهیم رئیسی در آیین بزرگداشت روز دانشجو با عنوان «صریح، شفاف، دانشجویی» در دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد. او در بیستم آذر سال گذشته نیز به مناسبت روز دانشجو در کسوت رئیس قوه قضاییه میزبان طیف‌های مختلف دانشجویی بود که در نشستی در دفتر او شرکت کردند و به بحث و تبادل‌نظر درباره مهم‌ترین دغدغه‌های خود پرداختند.

دانشگاه صنعتی شریف از مهم‌ترین‌ و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های تهران است که همواره موردتوجه دولت‌مردان‌ و میزبان چهره‌های سیاسی بوده است. حسن روحانی ۱۶ آذر ۹۴ در مقام رئیس‌ دولت وقت به دانشگاه شریف رفت. محمود احمدی‌نژاد در دوره دوم‌ ریاست‌جمهوری خود در اواخر اسفندماه سال ۹۱ برای گفتگو با دانشجویان‌ شریف به این دانشگاه رفت.

هشدار به رئیسی،  به‌عنوان نماینده حاکمیت

چنین بود که دیروز رئیسی در برابر سخنان تند مسئول انجمن اسلامی دانشگاه شریف قرار گرفت و آن طور که انصاف نیوز نوشته است این جوان دانشجو خطاب به وی از فضای بسته دانشگاه، از هم‌دانشگاهی‌های بازداشتی‌اش، از فرار مغزها و عملکرد ضعیف قوه قضاییه در دوره ریاست وی گفت.او همین طور از شرایط نامطلوب جامعه مدنی و خطر انزوای سیاسی ایران گفت و درنهایت سخنش را با هشدار خطاب به آقای رئیس‌جمهور چنین تمام کرد که: ما شما را نماینده‌ی حاکمیت می‌دانیم و لازم می‌دانیم که این هشدار را به شما بدهیم! اگر برای رهایی از وضعیت بحران‌زده‌ کنونی، راه‌حلی عقلانی، مبتنی بر تجربه و کارآمد ارائه ندهید، از جانب مردم پاسخی دریافت خواهید کرد که شاید نه سریع و نه حتی فوری باشد اما حتماً انقلابی و قاطع است.»و این‌گونه بود که رئیسی روز گذشته در پاسخ به دانشجویان نکاتی گفت که گرچه پاسخ بسیاری از انتقادات را دربرنداشت اما حداقل در خصوص نرخ ارز، نخستین واکنش او طی روزهای صعود قیمت دلار بود. رئیس‌جمهور در پاسخ به انتقادات در روزهای اخیر در خصوص افزایش قیمت دلار با بیان اینکه عده‌ای شبانه‌روز در تلاش هستند هم‌زمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند، گفت: منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم نگران وضع نیستیم.پیش از این نیز در دولت احمدی‌نژاد عنوان می‌شد برخی افراد در بازار در تعیین قیمت دلار نقش تعیین‌کننده دارند که با آن‌ها در مقطعی برخورد شد. یکشنبه، ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱، محمدرضا بود که رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، در جمع خبرنگاران از بازداشت جمشید بسم‌الله خبر داد و او را عامل اختلال در بازار ارز ایران دانست. رحیمی ادعا کرد که جمشید بسم‌الله روی چهارپایه می‌ایستد و قیمت ارز در ایران را تعیین می‌کند. بعدازاین بود که هم‌زمان با او، سه برادر دیگرش داود، مجید و مسعود نیز دستگیر شدند اما جمشید به دلیل آن‌که معاون اول رئیس‌جمهور از او نام‌برده بود در رسانه‌ها موردتوجه قرار گرفت و دو سال بعد از بازداشت شدن، در مصاحبه‌ای با رادیو فردا گفت که «آقای رحیمی باعث بین‌المللی شدن من شد.

دیروز رئیسی در برابر سخنان تند مسئول انجمن اسلامی دانشگاه شریف قرار گرفت و آن طور که انصاف نیوز نوشته است این جوان دانشجو خطاب به وی از فضای بسته دانشگاه، از هم‌دانشگاهی‌های بازداشتی‌اش، از فرار مغزها و عملکرد ضعیف قوه قضاییه در دوره ریاست وی گفت

به‌هرروی هرگونه که بود  ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه به مناسبت روز دانشجو به دیدار دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی رفت درباره علم و دانش حرف زد و البته نتوانست که باز هم‌سخنان خود در تلویزیون را تکرار نکند و این‌چنین بود که راه را به اقتصاد کشاند.رئیسی با اشاره به اقدامات دولت درزمینه تأمین کالاهای اساسی گفت: در سه ماه گذشته تلاش کردیم برخی از سیلوهای خالی را پرکنیم تا مردم هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نداشته باشند و در این مدت دولت تلاش کرده ریل‌های نادرست را اصلاح و در مسیر درست قرار دهد.

او بحث را به هفت‌تپه هم کشاند و با اشاره به حل‌وفصل مشکلات هفت‌تپه خاطرنشان کرد: مشکلات این مجموعه به معضلی برای کشور تبدیل‌شده بود و در دوره گذشته وقتی خواستار حل‌وفصل آن شدیم گفتند که امکان‌پذیر نیست اما در دو سه ماه اخیر مشکل این مجموعه بدون هیچ‌گونه دشواری برطرف شد.

رئیس دولت سیزدهم در جواب دانشجویان در خصوص ناهماهنگی گروه اقتصادی دولت اظهار داشت: همه اجزای اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ هستند ضمن اینکه در دولت تلاش می‌کنیم سخنان و نظرات همه صاحب‌نظران اقتصادی شنیده شود. سند تحول دولت که اقدامات خود را از ابتدا بر اساس آن آغاز کردیم محصول تلاش ۱۶ پژوهشکده علمی در کشور است که ۳۷ موضوع قابل‌توجه دارد که در آن مشکلات و راهکارهای رفع آن به‌طور مشخص‌شده است. رئیسی با اشاره به تخریب دولت بر مبنای اتهامات بی‌اساس ازجمله انتصابات فامیلی اظهار داشت: برای روشن شدن این مطلب می‌توان دولت‌های سه دهه گذشته را با این دولت مقایسه کرد البته کسانی که چنین اتهاماتی مطرح می‌کنند به نادرستی آن نیز اذعان دارند منتها این موضوع اسم رمزی برای تخریب دولت شده تا اقدامات دولت را تحت‌الشعاع آن قرار دهند.

قصد دارند مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند

او اما نکته دیگری هم گفت که تیتر یک همه رسانه‌های دیروز شد و آن اشاره به تلاش عده‌ای برای ربط دادن مذاکرات عزتمندانه کشور به قیمت ارز بود و چنین بود که گفت: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاش‌اند هم‌زمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند.

وی تأکید کرد: برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد، نان و سفره مردم را هرگز به مذاکرات گره نخواهیم زد و برخلاف عده‌ای که تلاش می‌کنند آینده را تاریک نشان دهند، شدیداً به آینده روشن کشور امیدوار هستم.

چند تیر هم نثار دولت قبل شد

رئیسی باز هم چون بقیه همراهانش در دولت تیر را به سوی دولت قبل هم نشانه گرفت و گفت: قبل از این مدت آشفتگی‌هایی را در سطح کشور شاهد بودیم و روزانه حدود ۷۰۰ نفر به خاطر ابتلا به کرونا فوت می‌شدند و وضعیت بازار و تولید به‌هم‌ریخته بود اما وضعیت کنونی کرونا مشخص است.

رئیسی تصریح کرد: دولت به‌هیچ‌عنوان با حرف‌های حاشیه‌ای جا نخواهد خورد و رسالت اصلی خود را در خدمت صادقانه به مردم انجام خواهد داد.رئیس‌جمهور افزود: دولت خود را نیازمند انتقاد می‌داند و نقدپذیری را زمینه رشد کشور می‌داند و هرکسی می‌تواند اعتراض داشته باشد اما شخصاً بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائل هستم همچنان که جرم سیاسی و جرم امنیتی متفاوت است.واین گونه بود که پرونده نخستین حضور رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور در دانشگاه آن هم در روز دانشجو بسته شد؛ پرونده‌ای که به جای خوش‌آمدگویی دانشجویان بیشتر طعم انتقاد و هشدار داشت.