رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: حضور هوشمندانه صدا و سیما و اطلاع‌رسانی دقیق توسط آن، شناخت مردم از مسئله و سرعت عمل تیم‌های فنی در بازگشت خدمت به سیستم‌های سوخت‌رسان سبب شد توطئه دشمن با شکست مواجه شود.

به گزارش تسنیم سردار جلالی با بیان اینکه هیچ کشوری از حمله سایبری در امان نیست؛ اظهار کرد: آمریکا با وجود پیشرفت هایی که در زمینه سایبری دارد دارای بیشترین میزان حملات سایبری است که حمله به زیرساخت‌های انتقال سوخت آن در ماه های گذشته یکی از آخرین انواع آنهاست. مشابه این حوادث در کشورهای فرانسه و انگلیس نیز رخ داده است. طبیعی است که کشور ما نیز از گزند چنین حوادثی در امان نخواهد بود. همانگونه که رئیس جمهور اظهار داشتند: «این حمله سایبری نه اولین حمله بود و نه آخرین آن خواهد بود.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد ماهیت و منشاء حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت کشور نیز گفت: در این زمینه نیازمند اطلاعات فنی و تحلیل اطلاعاتی هستیم. در زمینه تیم‌های فنی متخصصین ما کماکان در حال مطالعه و بررسی زوایای فنی این اتفاق هستند. از منظر تحلیل اطلاعاتی و نه فارانزیک حمله سایبری به سامانه های سوخت، یک تهاجم سایبری از منشاء یک کشور خارجی و به احتمال فراوان کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این تهاجم سایبری به لحاظ فنی به حمله سایبری چند وقت گذشته به زیرساخت‌های راه آهن شباهت داشت، نیز توضیح داد: برای اظهار نظر در مورد این موضوع باید دید حمله در کدام لایه اتفاق افتاده است. آنچه مشخص است حمله به راه آهن و حادثه بندر شهید رجایی به جهت آنکه در لایه میان افزار رخ داده بود با حمله به سامانه سوخت شباهت دارند.رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این سوال که آیا رابطه ای بین حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت و هک تابلوی تبلیغاتی و یک خبرگزاری وجود داشت نیز توضیح داد: من اطلاعی در مورد هک خبرگزاری ندارم و مسئول این بخش نهاد دیگری است. اما در مورد تابلوهای تبلیغاتی می توان این گونه تحلیل کرد که این کار، به احتمال قوی اقدام عوامل داخلی در امتداد اقدام خارجی در حمله سایبری به سامانه سوخت برای تشدید بحران ناشی از آن است.وی تصریح کرد: تعبیر من در مورد این موضوع این است که اگرچه یک گل خوردیم ولی در انتها بازی را نباختیم چراکه حضور هوشمندانه صدا و سیما و اطلاع رسانی دقیق توسط آن، شناخت مردم از مسئله و سوم سرعت عمل تیم های فنی در بازگشت خدمت به سیستم‌های سوخت رسان سبب شد این توطئه که بدنبال تکرار حادثه‌ای مانند آبان 98 بود با شکست مواجه شود.

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود دستگاه های مسئول و انجام اقداماتی مانند مانورهای مختلف شاهد چنین رخدادی بوده‌ایم، نیز گفت: مجموعه‌ای از تهدیدات‌، آسیب‌پذیری‌ها، مدیریت کاهل و تقسیم کار نامناسب از جمله عوامل بروز چنین حادثه ای است.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته بودجه عملیاتی سازمان پدافند غیرعامل صفر شد، تصریح کرد: این بودجه صفر به این معنی است که در دولت گذشته نتوانستیم در بخش‌هایی که نیاز به اقدامات پدافندی حیاتی وجود دارد کمک‌های لازم را انجام دهیم و بسیاری از اقدامات بنیادی و اساسی ناتمام باقی ماند.