خوبان «دردسرساز» عالم

از همان اولین روزهای روی کار آمدن فدراسیون جدید، زمزمه‌هایی غیررسمی درباره ظهور «رمال‌ها» در اطراف فدراسیون به گوش می‌خورد. چنین صحبت‌هایی اساسا برای مدت زیادی جدی گرفته نشدند اما زمانی که شهاب‌الدین عزیزی خادم در استودیوی برنامه زنده تلویزیونی حاضر به رد کردن این شایعه نشد، دیگر امکان جدی ‌نگرفتن ماجرا وجود نداشت. حالا صحبت از فراخوانده‌شدن وزیر ورزش و رییس فدراسیون فوتبال به مجلس است. یک اخطار جدی برای گروهی که قصد داشتند در فوتبال تحول ایجاد کنند اما فعلا موفقیت‌های تیم ملی را به خرافات گره زده‌اند.

آریا رهنورد

«هر کسی که به هر طریقی به تیم ملی کمک کند، ما این کمک را می‌پذیریم. یک نفر با قدمش، یک نفر با قلمش و یک نفر با نفس‌اش». این جواب رییس فدراسیون فوتبال در خصوص اتهام جدی استفاده از «جادوگر» و رمال در اطراف تیم ملی، به شدت نگران‌کننده به نظر می‌رسد. وقتی مجری برنامه فوتبال برتر این سوال را از عزیزی خادم پرسید، انتظار می‌رفت او این شایعات را به سرعت تکذیب کند و حتی پاسخ کنایه‌آمیزی به این اتهام بدهد اما مرد اول فدراسیون فوتبال، عملا چنین صحبتی را رد نکرد و حتی حاضر نشد علیه پدیده‌ای به اسم رمالی در فوتبال کلمه‌ای به زبان بیاورد. همین ماجرا موجب شده که شایعه حضور رمال‌ها در فدراسیون از حالت یک زمزمه صرف خارج شود و شکل جدی‌تری به خودش بگیرد. اتفاقی که حتی نمایندگان مجلس را هم به شدت حساس کرده است. ظاهرا قرار شده وزیر ورزش به مجلس برود و در اولین تذکر جدی برای وزرای دولت جدید، پاسخگوی این اتفاق باشد. هرچند که اگر قرار به پاسخگویی شود، خود عزیزی‌خادم بهتر می‌تواند ماجرا را موشکافی کند. اگر واقعا چنین اتفاقی در اردوی تیم ملی افتاده، خیلی زود زمان ناامیدی از فدراسیون جدید از راه رسیده است. همه جای دنیا چنین اتفاقی، به استعفا یا برکناری همه مدیران فدراسیون فوتبال می‌انجامد.

رمال مدنظر کیست

فردی که این روزها اسمش در شایعه‌ها به عنوان رمال فدراسیون شنیده می‌شود، سابقه‌ای نسبتا طولانی در فوتبال ایران دارد. سابقه‌ای که البته هیچ ارتباطی با خود فوتبال ندارد و به مسائل حاشیه‌ای مربوط می‌شود. ظاهرا این فرد، همان فردی است که سال‌ها قبل با یک مربی سرشناس در باشگاه پاس تهران همکاری می‌کرد. میزان نفوذ او روی این مربی به حدی بود که حتی ترکیب اولیه تیم و تعویض‌ها با تصمیم او اتفاق می‌افتاد. این باشگاه آن روزها به موفقیت‌هایی در فوتبال ایران هم رسید اما این موفقیت‌ها در نهایت ادامه‌دار نبودند و آن مربی هم دیگر روزهای درخشانی را در فوتبال تجربه نکرد. بسیاری از بازیکنانی که در اوایل دهه 80 برای پاس یا سایپا بازی کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که گاهی نام مادرشان حتی بیشتر از توانایی‌های فنی در رفتن به زمین برای تیم موثر بوده است.

فردی که این روزها اسمش در شایعه‌ها به عنوان رمال فدراسیون شنیده می‌شود، سابقه‌ای نسبتا طولانی در فوتبال ایران دارد. سابقه‌ای که البته هیچ ارتباطی با خود فوتبال ندارد و به مسائل حاشیه‌ای مربوط می‌شود

خوبان عالم، پسران تیم ملی‌اند

اینکه رییس فدراسیون فوتبال بعد از هر برد قبل از همه از «خوبان عالم» تقدیر می‌کند، به تنهایی شبهه‌برانگیز است. این اتفاق در درجه اول تلاش‌های بازیکنان و کادر فنی تیم ملی را زیر سوال می‎برد. اگر واقعا قرار است خوبان عالم کار را برای‌مان دربیاورند، بهتر است یک مربی داخلی را جایگزین اسکوچیچ کنیم و بدون ستاره‌های شاغل در لیگ‌های خارجی روبه‌روی رقبا قرار بگیریم. چنین نگاهی در فوتبال اساسا یک نگاه سم‌آلود است که تلاش‌های یک مجموعه را به بازی می‌گیرد. خوبان عالم در عرصه فوتبال، پسران تیم ملی و البته نفرات حاضر در کادر فنی این تیم هستند. اگر می‌بریم، با تلاش آنها برده‌ایم و اگر هم شکست بخوریم، آنها باید مواخذه شوند. گره زدن این اتفاق‌ها به مسائل ماورایی، برای آینده تیم ملی به شدت نگران‌کننده خواهد بود.

شعارهای معلق

همه مشکلات این روزهای فدراسیون را هم نمی‌توان در این ماجرا خلاصه کرد. حقیقت آن است که عزیزی خادم با شعارهای بزرگی روی کار آمد که یکی از جدی‌ترین‌شان، آزاد کردن پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال ایران در حساب‌های بین‌المللی بود. حالا اما نه‌تنها خبری از این اتفاق نیست، بلکه مشاور حقوقی فدراسیون وارد کردن یک لنگه «جوراب» به کشور را دردسرساز می‌داند. اگر عزیزی خادم و گروهش قبل از انتخابات از این مشکلات خبر داشتند، طبیعتا نباید آن شعارهای عجیب و بزرگ را سر می‌دادند و اگر هم خبر نداشتند، بهتر بود اصلا به عرصه انتخابات ورود نکنند.

وی.ای.آر ویران

فدراسیون فوتبال نسخه «آفلاین» کمک داور ویدئویی را با سروصدای زیادی به ایران آورد اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که حالا حتی همان شرکت هم دیگر خواهان ادامه همکاری با فدراسیون نیست. در چنین شرایطی، تست وی.ای.آر عملا جواب نداده و فوتبال ایران همچنان این قابلیت را در اختیار نخواهد داشت. جالب اینکه دیدار بعدی تیم ملی در لبنان با حضور کمک داور ویدئویی در زمین حریف برگزار می‌شود. با این روند باید منتظر ار دست رفتن میزبانی‌های آینده تیم ملی در رقابت‌های بین‌المللی باشیم. درست همان‌طور که باشگاه‌های ایرانی از مدت‌ها قبل، عملا شانس میزبانی را از دست داده‌اند.