سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه مذاکرات وین بیش از آنکه منتهی به متن جدید باشد، گفت‌وگوهای تکنیکی است که با جزئیات فرابخشی به بخش‌های مرتبط انجام شده است، خاطرنشان کرد: از این پس هم با اجماع حاکمیتی دنبال می‌شود. اینکه وزارت امور خارجه پیشانی گفت‌وگوها یا جاهای دیگر باشد، با تصمیم حاکمیت خواهد بود و اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود، در خصوص برجام و  امکان میانجی‌گری عراق میان ایران و آمریکا گفت: موضوع برجام احتیاج به میانجی ندارد و گفت‌وگوها در وین نیز میان ایران و اعضای حاضر در توافق است و ما باید اطمینان پیدا کنیم ایالات متحده در چارچوب برجام به اجرای تعهدات خود باز می‌گردد. ما هنوز تغییری را از سوی واشنگتن ندیدیم و با سیاست‌های قبلی به دنبال اهداف خود هستند.

خطیب‌زاده درباره تاریخ برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای وین نیز گفت: تاریخ قطعی منوط به رایزنی میان همه طرف‌ها است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده هسته‌ای از وزارت امور خارجه به شورای عالی امنیت ملی سپرده می‌شود، تصریح کرد: مذاکرات وین برای رسیدن به یک متن جدید نیست. مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام به شکل نعل به نعل توسط آمریکا است و بنابراین آنچه در وین صورت گرفته، اطمینان از این مسیر است که اگر آمریکا به تمامی تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به شکل راستی‌آزمایی شده، برگردد ایران موافقت می‌کند که آنها در اتاق برجام نشسته و ایران هم اقدامات کاهشی خود را متوقف کند.

آثار تسریع در واردات واکسن کرونا هفته‌های آینده نمایان می‌شود

وی همچنین با اشاره به نشست کرونای وزارت امور خارجه، گفت: تصمیمات خوبی برای تسریع واردات و تامین واکسن کرونا گرفته شد که آثار آن را مردم ایران در هفته‌های بعد خواهند دید. سخنگوی دستگاه دیپلماسی پس از قرائت گاهشمار وزارت امور خارجه در هفته گذشته در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل حضور در نشست بغداد در سطح وزرای امور خارجه، اینکه آیا دیداری میان ایران و سعودی صورت گرفته و حاشیه‌های شکل گرفته در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های تشریفاتی از سوی وزیر امور خارجه گفت: در مورد هر اجلاس بین‌المللی سطح و ترکیب شرکت‌کنندگان براساس جزئیات برگزاری و آمادگی در کشورها مشخص می‌شود. ما به عنوان همسایه عراق بارها اعلام کردیم که از هر حرکتی و هر ابتکاری که به صلح و آرامش و عراق کمک کند در کنارش هستیم و رئیس‌جمهور سفر موفقی پیش از این به عراق داشت و در آینده هم چنین سفری انجام خواهد شد.

کمرنگ کردن حضور پررنگ وزیر خارجه در بغداد درست نیست

وی افزود: سفر امیرعبداللهیان، سفر موفقی بود و رایزنی‌های فشرده‍‌ای داشتند و من فکر می‌کنم پرداختن به حاشیه‌ای که متن را کمرنگ کند کار وزارت امور خارجه نیست و برخی می‌خواهند با حواشی متن پررنگ حضور وزیر امور خارجه کشورمان را بپوشانند.

وی ادامه داد: در خصوص ایران و عربستان بیش از گفت‌وگو‌های قبلی بغداد گفت‌وگوی جدیدی انجام نشده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توییت اخیر غریب‌آبادی، سفیر ایران در آژانس گفت: سفرای ایران در همه کشورها به صورت منظم رایزنی‌هایی دارند و ملاقات آنها با سفرای مختلف به شکل منظم انجام می‌شود. نمایندگان ایران در آژانس نیز به طور مرتب رایزنی انجام می‌دهند. رایزنی‌ها چیز جدیدی نیست.

ارسال محموله‌های سوخت به لبنان یک تصمیم حاکمیتی است

وی همچنین در خصوص ارسال محموله‌های سوخت به لبنان گفت: چندین بار گفته‌ام و این یک تصمیم حاکمیتی است که نفت و سوخت خود را به چه کشورها و مشتریانی بفروشیم. نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری در جایگاه فراقانونی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع را بگیرد. ما در خصوص اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و همگان دیدند و فکر می‌کنم بدانند که تجارت مشروع در این حوزه جزو بدیهیات اولیه حقوق بین‌الملل است. درباره فروش محموله‌های سوخت خود به لبنان همین مسیر را رفتیم و مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد، این مسیر و فروش ادامه می‌یابد. کشورهای دیگر اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کاهش دهند نباید لحظه‌ای درنگ کنند.

خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران حامی مردم افغانستان است، آیا ما طالبان را به رسمیت می‌شناسیم، گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند سیاست‌های قطعی ایران طی 40 سال گذشته بوده و هدف ما همواره ایجاد ثبات در افغانستان بوده و این کشور همسایه عزیز ما است و در بیانیه وزارت امور خارجه هم گفته شد که جان و ناموس مردم افغانستان باید توسط همه گروه‌ها رعایت شود. ما خواهان تشکیل دولت فراگیر در این کشور هستیم و در این مسیر عمل به تعهدات قطعی می‌تواند کمک‌کننده خواهد بود.

ایران در خصوص امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص افزوه شدن سفیر پیشین آمریکا در رژیم صهیونیستی به میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و همچنین راهبرد جدید اسرائیل برای مقابله با ایران، گفت: جز لبخند به این توهمات چه پاسخی می‌توان داد؟! 40 سال این چنین بازی کردند اما آنچه اتفاق افتاده اقتدار مردم ایران بود اما در مورد دیدار آقای بایدن یک نکته را باید بگویم که ایران در خصوص امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد. رژیم اشغالگر قدس ریشه همه ناامنی‌ها در این منطقه است و تصور نمی‌کنم نقش مخرب این رژیم بر کسی پوشیده باشد.

فرانسه از واقعیت‌های عراق فاصله دارد

خطیب‌زاده در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه امنیت عراق توسط همسایگانش تهدید می‌شود و امروز امنیت عراق نه تنها توسط داعش بلکه توسط شبه نظامیان شیعه تهدید می‌شود، گفت: من خواسته‌ام متن مصاحبه آقای ماکرون را برایم بیاورند و امیدوارم چنین مطالبی نباشد اما براساس سوال مطرح شده من از این اظهارات نسنجیده رئیس جمهور فرانسه که این تلقی را ایجاد کرده که امنیت عراق توسط همسایگانش تهدید می‌شود عمیقا اظهار تاسف می‌کنم و این نشان می‌دهد فرانسه از واقعیت‌های عراق فاصله دارد. اینکه امروز رئیس‌جمهور فرانسه می‌تواند در خیابان‌های موصل قدم بزند حاصل رشادت گروه‌های شیعه عراقی است. بدترین چیز استفاده سیاسی برای پیشبرد اهداف کشورهای خاص است. لازم است یکبار از مردم موصل بپرسند چگونه داعش از آنجا رانده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات وزیر امور خارجه برای تحقق دیپلماسی اقتصادی گفت: وزیر امور خارجه برنامه‌های خود را در صحن علنی تشریح کردند و یکی از نکات مهم ایشان استفاده از توان وزارت امور خارجه برای تحقق دیپلماسی اقتصادی است و اما همه باید توجه کنند که وزارت امور خارجه نقش پل دارد و ما دستگاه‌ها، وزارت‌خانه‌ها و نهادهایی داریم که مرجع انحصاری مراودات ما هستند و این اقدامی نیست که یک نهاد به تنهایی بتواند دنبال کند. همه بدانند وزارت امور خارجه یک وزارت خانه تخصصی است و منافع عالیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند.

سفر امیرعبداللهیان به سوریه پیام خاص خود را دارد

خطیب زاده در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اهداف سفر وزیر امور خارجه به سوریه و اینکه آیا با توجه به خواست ایران برای حضور دمشق در کنفرانس بغداد آیا این سفر به منظور دلجویی صورت گرفته یا سفری از پیش تعیین شده بود، گفت: البته میزبان این اجلاس تهران نبود اما بنده پیش از این هم اعلام کردم اگر اجلاسی منطقه‌ای برای حمایت از عراق باشد جای سوریه خالی است. یکی از اهداف ما همیشه نزدیکی همسایگانمان بوده و ما احساس می‌کنیم اجلاس عراق و سفر به سوریه در همین راستا است و سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق پیام خاص خودش را دارد و بعد سفر به سوریه پیام خاص خود را دارد و قطعا در دمشق گفت‌وگوهایی در خصوص نشست بغداد صورت گرفته اما مهمتر از آن بحث در خصوص رابطه دوجانبه و محور مقاومت است که سوریه نقش قابل توجهی در این محور دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در اجلاس شانگهای شرکت خواهد کرد، گفت: دعوت‌نامه اجلاس شانگهای دریافت شده و در حال بررسی هستیم تا در سطح خوبی در این نشست شرکت کنیم.  سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان آغاز مذاکرات با توجه به رایزنی‌ اخیر امیرعبداللهیان و جوزف بورل بیان کرد: گفت‌وگوی تلفنی بورل و امیرعبداللهیان برای تبریک انتصاب امیرعبداللهیان بود. ایشان ابراز علاقه کردند در اولین فرصت ممکن ملاقاتی با وزیر امور خارجه ایران داشته باشند. قطعا یکی از موضوعات مورد رایزنی، مذاکرات وین بود.  وی با اشاره با موضوعات مورد رایزنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران گفت: بورل در این صحبت، گفت که می‌داند تغییر و تحولات در ایران در حال وقوع  است و باید اجازه داد که این انتقال دموکراتیک انجام شود ولی درخواست داشتند گفت‌وگوهای وین هرچه زودتر از سر گرفته شود. امیرعبداللهیان ضمن استقبال از ادامه دیپلماسی، تاکید داشتند حقوق حقه مردم ایران باید تامین شود که در هم برجام ذکر شده و هم در گفت‌وگوهای وین به آن اشاره شده است.