رئیس‌جمهور در آخرین جلسه هیأت دولت، گفت: طی این سال‌ها بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم. نمی‌توانستیم بگوییم چون مفید فایده نبود؛ هدف بسیار بلندی را باید دنبال می‌کردیم و آن وحدت ملی بود و بر همین اساس بسیاری از مسائل را به جان خریدیم تا انسجام ملی در کشور حفظ شود.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی افزود: این جلسه، آخرین جلسه دولت دوازدهم است و نطق من در جمع هیأت دولت هم آخرین سخن و نطقی است که با مردم دارم. خدمت مردم عرض می‌کنم که هر آنچه در سال‌های گذشته با مردم گفتیم و اعلام کردیم، چیزی برخلاف واقعیت نبود. آنچه واقعیت بود ما به مردم گفتیم.

رئیس‌جمهور افزود: مردم آگاه هستند که شرایط دولت در چهار سال اول با چهار سال دوم یکسان نبود. در چهار سال اول شرایط بهتری داشتیم، در چهار سال دوم کمی متفاوت بود. در چهار سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و ما به خودمان اطمینان داشتیم که حریف قدرت‌های بزرگ در مذاکره هستیم. من تردید نداشتم که در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و نخوردیم.  آنقدر دیپلمات‌های قوی در این زمینه داریم که دیدیم در مقاطع بسیار حساس ما به پیروزی رسیدیم.

رئیس دولت دوازدهم گفت: اگر بعد از ۲۳ تیر ۹۴ شما دیدید که رشد اقتصادی بالا رفته تورم کاهش یافته و ملاحظه کردید که صادرات از واردات بیشتر است یعنی در اقتصاد پیروز شدیم. البته ما در سیاست نیز پیروز شدیم. آرزوی ما این بود وقتی ما توانستیم تورم کشور را کاهش دهیم و تک رقمی کنیم، بتوانیم تک رقمی نگه داریم.

روحانی ادامه داد: اواخر سال ۹۱ تورم را ۳۵ درصد کاهش دادیم و در سال ۹۳ به ۱۵ درصد رسیدیم؛ سال ۹۵ و ۹۶ نیز تک رقمی بودیم و پس از ورود به جنگ اقتصادی تورم ما تغییر کرد. این روشن است که اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص ندهد، آدم باید غصه بخورد. ما جنگ را شروع نکردیم، جنگ را بر ما تحمیل کردند.

رئیس‌جمهور در ادامه به مشکلات معیشتی اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه مردم عزیز ما از لحاظ معیشت ناراحت هستند و حق آن‌ها هم است، باید ببینیم که ما چه کار می‌توانستیم بکنیم در شرایط جنگ. آن هم در شرایطی که نفت ما را نگذاشتند صادر شود و یا روابط بانکی را مسدود کردند. خب وقتی شما از طریق تراست و دلال و صراف معامله می‌کنید حداقل ۲۰درصد درآمد شما کاهش پیدا می‌کند و همینطور ۲۰ درصد واردات شما گران‌تر می‌شود.

هر کاری انجام دادیم در شرایط سخت جنگ اقتصادی و کرونا و خشکسالی بود. اگر کسی می‌خواهد راجع به دولت صحبت کند هر سه را در کنار هم ببیند

بابت نقص‌ها از مردم عذرخواهی و طلب عفو می‌کنم

روحانی همچنین بیان کرد: اگر می‌خواهیم نسبت به این شرایط مقایسه کنیم، باید با وضعیت جنگ مقایسه کنیم نه با شرایط صلح؛ ما برخلاف بقیه کشورها که وارد جنگ می‌شوند، جیره‌بندی و کوپنی نکردیم. سیاست ما از ابتدا اعلام کردیم که وفور در بازار باشد، قیمت هم دست ما نیست اما تاجایی که می‌توانیم کنترل می‌کنیم، منتها قیمت به خاطر ارز نیست، حمل و نقل و موارد دیگر هم وجود دارد.

وی افزود: این معناش این نیست که کار ما بی‌نقص و بی‌عیب بوده است، ما معصوم نیستیم حتما عیب و نقصی داشتیم منتها تلاش ما این بود که نقص کمتر باشد و بابت نقص‌ها از مردم عذرخواهی و طلب عفو و رحمت می‌کنیم.

به‌رغم شرایط جنگی، توسعه کشور را رها نکردیم

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما علیرغم اینکه وارد جنگ شدیم، توسعه کشور را رها نکردیم، معمولا کشوری که وارد جنگ می‌شود توسعه را رها می‌کند اما چنین کاری نکردیم.

وی افزود: ما در بنزین خودکفا هستیم، وارد نمی‌کنیم و صادر کنیم و بنزینی که می‌گیریم؛ بنزینی نیست که سلامت مردم را به خطر بیندازد. برای این کار ما یک پالایشگاه عظیمی را به بهره‌برداری رساندیم.

به دلیل تحریم‌‌های ترامپی نتواستیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم

وی ادامه داد: ما در این دولت برنامه‌هایی داشتیم اما به دلیل تحریم‌های ترامپی نتوانستیم آنها را اجرایی کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود در جلسه هیات دولت، ابراز داشت: من دنبال این بودم که در حوزه تجهیزات دفاعی، ارتش و سپاه‌مان را به مدرن‌ترین تجهیزات مجهز کنم و این را وزیر دفاع ما شاهد است. اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و کاهش فروش نفت پول نداشتیم وگرنه قرارداد‌ها نوشته شده است.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعضی از طرح‌ها جزو آرزوهای من بود، گفت: با زحمات زیاد چندماه مذاکره کردیم، خرید تجهیزات دفاعی به ثمر نشست؛ همه چیز از نوع، مقدار، پول و چانه‌زنی آن تمام شد، اما نشد. برخی طرح‌ها را نتوانستیم اجرایی کنیم و برخی دیگر نیز تا چند متری افتتاح رفته‌ایم. یعنی کار انجام شده و فقط چند هفته دیگر تا اتمام آن مانده است.

لیست بلند بالایی vاز طرح‌های اجرا شده، داریم

 رئیس جمهور با بیان اینکه لیست بلند بالایی از طرح‌هایی که اجرا شده است، داریم به طرح‌های پتروشیمی، معدن و آبرسانی به شرق کشور اشاره کرد و افزود: آب به سیرجان و اردکان رسید و فازهای دیگر را نیز برنامه‌ریزی کردیم.  در دوران تحریم ما کارهای عظیم و بزرگ توسعه‌ای را رها نکردیم به طوریکه در  یک روز ۷۵۷ کیلومتر راه‌آهن اجرا کردیم که در تاریخ ایران چنین چیزی نداریم. همه استان‌ها از همدان و ارومیه گرفته تا کرمانشاه و رشت؛ و به زودی اردبیل و سنندج، یزد اقلید، خاش زاهدان و چابهار به زاهدان نیز تمام خواهد شد. بنابراین در حالی که مردم در سختی معیشت بودند، طرح‌های توسعه را رها نکردیم و در عین حال برخی از آنچه که جزو برنامه ما بود اجرا شد و برخی نیز اجرا نشد.

کار ما بی‌نقص و بی‌عیب نبود، منتها تلاش ما این بود که نقص کمتر باشد و بابت نقص‌ها از مردم عذرخواهی و طلب عفو و رحمت می‌کنیم

 

روحانی گفت: در این جلسه می‌خواهم از معاون اول و همه وزیران، معاونین در حضور ملت ایران قدردانی کنم. می‌دانم چه روزهای سختی بر اینها گذشت، در روزهای زلزله، فروردین ۹۸، سیل چه سختی‌هایی بر اینها گذشت، در روزهای کرونا چه روزهای سختی بر مدافعین سلامت و بر وزارتخانه‌های مختلف ما گذشت.  می‌دانم افتخار اینکه امروز بتوانیم صدها هزار نفر را در روز واکسینه کنیم، برای تولید داخلی، ورود خارجی چقدر سخت بود اما اینکار انجام گرفت.

وی افزود: در این روزهای سخت همه دست به دست هم دادند، وزارتخانه‌های صنعت، کشور، خارجه، بهداشت درمان، نفت، نیرو، ارتباطات، همه دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند، بانک مرکزی چقدر تلاش کرد برای اینکه این پول تامین شود و اجرا شود، شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش فناوری ریاست جمهوری همه دست به دست هم دادند و امروز ما شرایط نسبتا مطلوبی را می‌بینیم.

وی ادامه داد: هر کاری انجام دادیم در شرایط سخت جنگ اقتصادی و کرونا و خشکسالی بود. اگر کسی می‌خواهد راجع به دولت صحبت کند هر سه را در کنار هم ببیند. از لحاظ امنیت هم از وزارت اطلاعات، وزارت کشور و دفاع تشکر می‌کنم چرا که همه کار کردند تا کشور که در شرایط سختی بود در شرایط امنیت قرار گرفت.

از مردم به خاطر رنج‌هایی که کشیدند، عذرخواهی می‌کنم

وی با تاکید بر این که  مردم ایران مردم قدرشناسی هستند افزود: مردم در این سه سال و نیم از لحاظ تامین زندگی، اجاره مسکن در رنج و سختی بود و روزهای بسیار سختی بر آنها گذشت. البته کاری که ما می توانستیم انجام دهیم این بود که بسته معیشتی را اضافه کنیم و در کنار آن حقوق را بالا ببریم. حقوق بازنشسته ها را بالا ببریم. در حدی که توان داشتیم یاری و کمک کردیم اما در عین حال از ملت بزرگ ایران به خاطر رنج هایی که کشیدند عذرخواهی می کنم و به خاطر پیروزی که بدست آوردند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: ملت ما دوبار پیروز شد. در دولت یازدهم ملت در مذاکرات و تعامل سازنده پیروز شد. در دولت دوازدهم در ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا و دشمنان موفق و پیروز شد و شکست حتمی به آنها داد و خود آنها هم اعتراف کردند. ملت با این مقاومت آنها را پای میز مذاکره کشانده است. هردو موفقیت بزرگ در دولت یازدهم و دوازدهم  مربوط به ملت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. دولت هم در حد توان خود در این زمینه کاری که از دست آن برآمده انجام داده است. خداوند به همه کسانی که به ملت خدمت کردند اجر فراوان بدهد. به ملت بزرگ ایران که کار عظیم و بزرگی در این ۸ سال انجام دادند خیر بزرگ و جزای وافی به آنها عنایت کند و ما هم بتوانیم هرکجا که هستیم خادم کوچکی برای ملت و نظام و ایران باشیم.