سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه کانادا در مذاکرات هواپیمای اوکراینی ظرفیت ندارد، گفت: طرف ما اوکراین است و مذاکرات درباره جبران خسارت‌ها در خطوط هوایی در جریان است که براساس معاهداتی که ایران در آن عضو است، انجام می‌شود.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود با انتقاد شدید از ادبیات وزیر خارجه کانادا در موضوع هواپیمای اوکراینی، آن ادبیات را سخیف خواند و افزود: من سال‌ها به عنوان دیپلمات در کانادا بودم. ادبیات سخیف، کلمات به دور از ادب و رفتار غیردیپلماتیک وزیر خارجه کانادا چیزی نیست که در پشت درهای بسته دیده می‌شود. در پشت درهای بسته آنها مودب هستند و حرف‌هایشان نشان از درخواست برای حضور در مذاکره است چون آنها می‌دانند که در مذاکرات ظرفیت ندارند.

وی با بیان اینکه سیاستمداری در غرب تبدیل به سیاست‌بازی برای کسب رأی شده است، تصریح کرد: متاسفم ملت کانادا باید چنین ادبیاتی از وزیر خارجه‌شان بشنوند. درخواست ما این است که آنها در ملأ عام نیز مانند پشت درهای بسته حرف بزنند.

اظهارات وی در حالی است که روز گذشته هیأت اوکراینی برای برگزاری دور دوم مذاکرات در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی وارد تهران شد. دیروز این مذاکرات آغاز شد و قرار است تا 30 مهرماه ادامه داشته باشد.

«یوهنی ینین»، معاون وزیر خارجه اوکراین در یک پیام ویدئویی که در صفحه فیس‌بوک وزارت خارجه این کشور قرار گرفته بود، در خصوص جزئیات این سفر گفت که سه تیم مذاکره‌کننده، برای شفاف‌سازی درباره شرایطی که به سقوط این هواپیمای اوکراینی منجر شده، گفت‌وگوهایی را انجام خواهند داد.

او توضیح داد: مسئله خطای انسانی بوده یا نتیجه محاسبات اشتباه سیستم سازماندهی پروازها بر فراز ایران؟ سه گروه برای مشخص شدن این مسئله کار خواهند کرد که شامل کارشناسان هواپیمایی، بازرسان و دادستان‌ها و همچنین ارتش می‌شوند.

ینین ضمن تأکید بر تداوم همکاری با ایران برای مشخص شدن این مسئله گفت: «رسیدن به عدالت برای جامعه ما یک اولویت است و ما صرفنظر آنکه اینکه چقدر حقیقت تلخ است، از این قضیه عقب‌نشینی نخواهیم کرد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز گذشته در نشست خبری خود سقوط هواپیمای اوکراینی را یک تراژدی عنوان و تاکید کرد: احقاق حقوق خانواده جان‌‌‌‌باختگان این سانحه وظیفه جمهوری اسلامی بود و ایران از روز اول همکاری کاملی در این باره داشته است.

پولی از ایران در چین بلوکه نیست

خطیب‌زاده در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اموال ایران در چین تاکید کرد: پولی در چین بلوکه نیست. دشمنان و بدخواهان می‌خواهند تمام مفرهای ایران را ببندند.

پولی در چین بلوکه نیست. منابعی در چین وجود دارد که اتفاقا برای تامین نیازهای اساسی و چرخش چرخه اقتصادی کشور استفاده می‌شود. این جدا از پول‌های ماست که در ژاپن و عراق و جاهای دیگر بلوکه شده‌اند

وی در این خصوص توضیح داد: منابعی در چین وجود دارد که اتفاقا برای تامین نیازهای اساسی و چرخش چرخه اقتصادی کشور استفاده می‌شود. این جدا از پول‌های ماست که در ژاپن و عراق و جاهای دیگر بلوکه شده‌اند.

وی همچنین تاکید کرد: با چین رابطه منطقی داریم و مشکلات خودمان را داریم و با روسیه و کشورهای دوست همسایه هم مشکلات داریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اخبار مطرح شده در خصوص چین و اینکه تعدادی از دانشجویان و شهروندان و تجار ایرانی برای برداشت منابع مالی خود در چین با مشکل مواجه شده‌اند، عنوان کرد:‌ درباره چین برخی اخبار نادرست منتشر می‌شود که جای سؤال دارد که چرا منتشر می‌شود. وی گفت: بسیاری از اخباری که با منشا بیرونی درباره روابط ایران و چین مطرح می‌شود، اخبار درستی نیست.

خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه برخی بانک‌های چینی خصوصی برخی محدودیت‌هایی را ایجاد کردند هست و ما همواره گفت‌وگوها را با طرف‌های چینی داریم.

او بیان کرد: مهم این است که ما یک گفت‌وگوی دائمی، رو به جلو و دائمی با طرف چینی داشتیم و این مهمترین بُعد روابط ایران و چین است.

به آذربایجان و ارمنستان اخطار داده‌ایم

این مقام وزارت خارجه در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اصابت گلوله‌های حاصل از درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مناطق مرزی ایران گفت:‌ خط قرمز ما امنیت شهروندان است.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما از همان ابتدا اخطارهای مختلف را داده‌اند و در سطوح مختلف این موضوع بررسی و اخطارها داده شده، برخی توجیهات طرف مقابل شنیده شده و قابل قبول نبوده است و ما اخطار داده‌ایم هرگونه تعرض به خاک ایران حتی اگر ناآگاهانه باشد به صورت متناسب پاسخ خواهد داده شد.

خطیب‌زاده افزود: امیدواریم با دقت لازم مواظب باشند که اتفاق نیفتد.

نگران تحولات قره‌باغ هستیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که ایران با نگرانی و از نزدیک تحولات در مرزهایش با جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پیگیری می‌کند و افزود: با هر دو طرف موضوع در تماس دائم هستیم. به هر دو طرف گفته‌ایم و بار دیگر هم می‌گوییم که اجازه ندهند درگیری در آن منطقه از دست خارج شود. حقوق اسرا و غیرنظامیان را رعایت کنند و به شهرها حمله نکنند و سعی کنند به تعهدات درباره آتش بس پایبند باشند.

وی اضافه کرد: ما هم همانند دیگر کشورها در منطقه سعی کردیم کمک‌یار آنها باشیم که ضمن رعایت قوانین و حقوق بین‌الملل غیرنظامیان و بیگناهان و اسرای جنگی آسیب نبینند. آنچه دیدیم بسیارنگران کننده بود و با نگرانی پیگیری می‌کنیم.

ادبیات سخیف وزیر خارجه کانادا چیزی نیست که در پشت درهای بسته دیده می‌شود. در پشت درهای بسته آنها مودب هستند و حرف‌هایشان از درخواست برای حضور در مذاکره نشان دارد چون آنها می‌دانند که در مذاکرات ظرفیت ندارند

ادعای پیدا شدن یک سایت هسته‌ای جدید خنده‌دار است

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای منافقان مبنی بر پیدا شدن سایت هسته‌ای جدید در ایران گفت: خنده، اینها مباحث خنده‌دار است و جدی نگیرید.

او بیان کرد: ما نگران فرزندانمان و عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند.

وی با بیان اینکه دامان این ملت به روی همه آنهایی که برگردند باز است، افزود: امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند بهتر از فرداست.