سخنگوی وزارت امور خارجه هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی جمهوری خلق چین را محکوم کرد.

سید عباس موسوی با بیان اینکه «عدم مداخله در امور سایر کشورها، حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی کشورهای جهان» از اصول روشن و تغییر ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: بر اساس این اصول، جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اهمیت احترام به اصل «چین واحد» هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی جمهوری خلق چین و خدشه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور را محکوم و بر اجرای قانون و حفظ نظم در جهت ثبات، رفاه و امنیت مردم هنگ کنگ تأکید می کند.

به گزارش ایرنا، کنگره ملی خلق چین (NPC) صبح جمعه پس از حدود ۸۰ روز تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، با حضور سه هزار نماینده در پکن آغاز به کار کرد.

در این نشست که در میان تدابیر شدید امنیتی و بهداشتی آغاز شد، رهبران حزب کمونیست و دولت چین از جمله «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری این کشور حضور یافتند. کنگره ملی خلق چین در میان برنامه‌های خود دو دستور جلسه را نیز اعلام کرد که مربوط به مطالعه و بررسی پیش‌نویس نخستین قانون مدنی چین و پیش‌نویس تصمیم ایجاد و تکمیل نظام حقوقی و ساز وکار اجرای دفاع از امنیت ملی منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ است.

اعلام طرح کنگره ملی خلق چین واکنش‌هایی را از سوی کشورهای غربی و آمریکا برانگیخت؛ به ویژه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده که اظهارات مداخله‌جویانه‌اش در امور چین واکنش مقام‌های این کشور را در پی داشت، تهدید به تجدیدنظر در ارزیابی واشنگتن درباره «یک کشور با دو سیستم» و وضع خودمختاری هنگ‌کنگ کرد.