وزیر امورخارجه کشورمان، در همایش «دوحه» یک‌بار دیگر بر «طرح صلح هرمز» تاکید کرد.

محمد جواد ظریف، در پایتخت قطر با اشاره به تنش در منطقه افزود که هیچکس به هیچ عنوان از رقابتی که بخواهد دیگری را حذف کند سودی نخواهد برد.

وی همچنین ضمن بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه «فکر می‌کنند همه چیز از جمله صلح خریدنی است» گفت که رئیس جمهوری ایران با تمامی هفت کشور حاشیه خلیج فارس نظر خود را درباره «طرح صلح» مطرح کرده است.

ظریف تاکید کرد که برای آغاز این طرح می‌توان «کار گروه مشترک» تشکیل داد.

وزیر خارجه ایران در ادامه سخنرانی‌اش با بیان اینکه همکاری‌های امنیتی مشترک باید زیر چتر سازمان ملل صورت بگیرد، تاکید کرد:: این امر نگاه تازه ایران نیست بلکه کشور ما «از ۱۹۸۵ به سازمان ملل پیشنهاد» کرده است.

ظریف همچنین خودداری از «خشونت و دخالت در امور داخلی یکدیگر» را برای رویکردی تازه در منطقه ضروری دانست و گفت: «راه‌حل‌های دوستانه و صلح‌آمیز را باید درخصوص تمامی تنش‌های منطقه‌ای بر اساس گفت‌وگو پیش ببریم.»

 دیدار «گروه الدرز» سازمان ملل

وزیر امور خارجه کشورمان در قطر همچنین در دیدار با «گروه الدرز» متشکل از دبیران کل و مقامات ارشد سابق سازمان ملل متحد، اهداف ایران از طرح صلح هرمز را تشریح کرد.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «گروه الدرز» متشکل از دبیران کل و مقامات ارشد سابق سازمان ملل متحد عصر دیروز در حاشیه نشست «فروم دوحه» با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه دیدار و در خصوص موضوعات مهم مورد علاقه گفت‌وگو وتبادل نظر کردند.

در این دیدار که «بان کی مون» دبیرکل سابق سازمان ملل متحد نیز به عنوان عضو این گروه شرکت داشت، ظریف در خصوص اهداف مورد نظر ایران در ارتباط با طرح صلح هرمز توضیحاتی ارائه کرد.

همچنین در این دیدار، درخصوص اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از تعهدات چند جانبه از جمله برجام تبادل‌نظر شد.

بنابراین گزارش، محمدجواد ظریف که روز شنبه برای شرکت در فروم دوحه در قطر به سر می‌برد، تاکنون با شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر؛ شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه؛ وزیر امور خارجه لهستان و فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرده است.

تحریم‌های ضد ایرانی نوعی دیکتاتوری بین‌الملل است

نخست وزیر مالزی دیروز با مخالفت از اعمال تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران گفت: این نوع تحریم‌ها بدتر از دیکتاتوری داخلی است و به نوعی دیکاتوری بین‌الملل به حساب می‌آید.

ماهاتیرمحمد که برای شرکت در یک مجمع بین المللی در دوحه قطر همایش دوحه ۲۰۱۹ به سر می‌برد، در گفت وگو با با شبکه الجزیره گفت: مالزی بازار بزرگی را بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از دست داد، ما به اعمال تحریم‌ها برای وادار کردن کشورها به پذیرش ایدئولوژی‌های خاص و تغییر دولت‌ها اعتقاد نداریم.

نخست وزیر مالزی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نیازمندی‌های بازار جهانی اشاره کرد و ادامه داد که با اعمال تحریم‌ها تنها یک کشور رنج نخواهد برد بلکه تمام شرکای تجاری وی نیز از نظر اقتصادی رنج خواهند برد.

نخست وزیر مالزی همچنین درباره وضعیت اقتصاد جهانی و بهم پیوستگی آن پرداخت و اظهار داشت که آمریکا وقتی صحبت از چند جانبه گرایی می‌شود، جهان را در جهت اشتباه سوق می‌دهد.

ماهاتیر در مورد جنگ تجاری آمریکا و چین گفت: جنگ‌های تجاری چیزی را حل نمی‌کنند. آن‌ها فقط با مردم و سایر افراد غیر مرتبط با جنگ دشمنی می‌کنند.

وی افزود: سیاست بیش از حد درگیر است، اگر شما قوانین اقتصادی را رعایت کنید شاید بتوانید مسئله را به روشی بسیار بهتر از رویارویی و تلاش برای نابودی یکدیگر حل کنید.

همایش بین المللی دوحه در سال ۲۰۰۰ به عنوان بستری برای کشورهای مختلف جهان برای گفت وگو و تبادل نظر در مورد چالش‌های مهم جهانی تاسیس شد.

در این مجمع سالانه مهمترین شخصیت‌های بین المللی شامل رهبران کشورها، اندیشمندان و سیاست گذاران را برای ارائه جدیدترین دیدگاهها در مورد وضعیت حاکمیت جهانی و چالش‌های آن گردهم می‌آیند.

«تجدید مدیریت در دنیای چند قطبی» مهمترین محور مجمع امسال دوحه عنوان شده است.

همایش دوحه ۲۰۱۹ صبح شنبه با سخنرانی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در دوحه آغاز به کار کرد.

این همایش با حضور ۳ هزار میهمان از کشورهای مختلف به موضوعاتی مانند مهاجرت، پناهجویان، افراطی گری، چالش‌های حکومت‌ها در جهان، جنگ‌های نیابتی و مکانیسم‌های همکاری‌های منطقه و توازن جهانی می‌پردازد.