شروط دوباره آمریکا برای پایان دادن به تحریم‌های ایران

به گزارش نیویورک تایمز، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشست سالانه دوحه گفت که مجازات‌های اقتصادی کشورش علیه ایران تنها در صورتی پایان خواهد یافت که تهران شرط‌های اصلی واشنگتن را بپذیرد. منوچین در سخناش به جزئیات مربوط به شرط یا شرط‌های واشنگتن برای پایان دادن به تحریم ها علیه ایران اشاره نکرد. وی همچنین درخصوص اعزام نیروهای نظامی آمریکا به عربستان گفت که استقرار نیروهای ارتش ایالات متحده در خاک عربستان سعودی، با انگیزه دفاعی صورت گرفته است.

    

اظهارات برایان هوک درباره مذاکره، تبلیغاتی است

به گزارش ایسنا، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: تحریم‌های آمریکا جنگی فراگیر علیه مردم ایران است و اظهارات برایان هوک دروغی بیش نیست. وی افزود: اظهارات برایان هوک مبنی بر امکان امضای توافق جدید با ایران، فرار به جلو و تبلیغاتی است و هدف آن تحریف اذهان عمومی در رابطه با خروج واشنگتن از برجام است. به گزارش ایسنا، برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران اخیرا گفته بود که اگر ایران فعالیت‌های خصمانه خود را متوقف کند ما آماده رفع تحریم‌ها و از سرگیری روابط دیپلماتیک با این کشور خواهیم بود.

    

ظریف راهی قطر شد

وزیر خارجه کشورمان به منظور شرکت در «فروم دوحه» دیروز تهران را به مقصد قطر ترک کرد. به گزارش ایلنا، قرار است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر ضمن سخنرانی در فروم دوحه دیدار و گفت‌وگوهایی نیز در حاشیه این نشست با برخی همتایان  خود داشته باشد.

    

احتمال تک نرخی شدن بنزین در بودجه سال آینده

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به مهر گفت: دولت پیشنهاد خاصی درباره قیمت بنزین در بودجه نیاورده است و احتمالا همان تصمیمی که سران قوا در این باره گرفته‌اند، ادامه خواهد داشت. اما یکی از ایده‌های نمایندگان، تک نرخی شدن بنزین در سال ۹۹ است. وی افزود: البته باید این مسئله را در نظر گرفت که تک نرخی شدن باعث افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای خواهد شد و در صورتی که این تصمیم اتخاذ شود، دوباره شوک جدیدی به بازار وارد می‌شود و می‌تواند آثار منفی زیادی در شرایط تورمی داشته باشد.

    

تسویه‌حساب با ایران در خاک عراق

ابوفراس الحمدانی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با مراة الجزیره، گفت: منطقه شاهد درگیری شدید «آمریکایی- ایرانی» و «ایرانی- سعودی، اسرائیلی» است و عراق در قلب این درگیری‌ها قرار دارد. وی با بیان اینکه عربستان در حال جنگ با ایران است و تلاش می کند در داخل عراق با ایران تسویه حساب کند، افزود: موقعیت جغرافیایی عراق باعث شده است که دخالت خارجی در این کشور امری کاملا طبیعی باشد و دخالت آمریکا و همچنین محوربعثی-سعودی-اسرائیلی برای استفاده از این شرایط و جهت دادن به تظاهرات امری حقیقی و غیرقابل‌انکار است.

    

جبهه پایداری نمی‌تواند رهبر مستضعفین جامعه باشد

ابراهیم فیاض، پژوهشگر جامعه شناسی، در تحلیلی درباره ریشه‌های وقایع و اعتراضات اخیر گفت: جریان ثروت و قدرت بود که در دوره آقای خاتمی «اشرافیت» را به وجود آورد. در دوره بعدی به ویژه چهارسال دوم احمدی‌نژاد، این اشرافیت با دین و مذهب ادغام شد و «اشرافیت مذهبی» را تشکیل داد. به همین دلیل آنچه امروز شاهدیم «اشرافیت خانوادگی مذهبی» است که موضوعاتی چون «مداحی» با دستمزدهای میلیاردی را در کشور به وجود آورده است. امروز همان روند اشتباه گذشته در راستای اشرافی‌گری دنبال می‌شود. این مجموعه‌‌ها کاری به عدالت ندارند و در تلاشند تا همان اشرافیت خانوادگی مذهبی را دنبال کنند. از این‌رو، مثلا جبهه پایداری‌ها نمی‌توانند رهبری مستضعفین جامعه را برعهده گیرند.