مریم علامه‌زاده

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در سفر به سوئیس برای انجام مذاکرات رده بالا با دیپلمات‌های بین‌المللی در جریان همایشی با موضوع توسعه و اقتصاد کشوری که در طی سال‌ها جنگ تخریب شده و جان هزاران نفر را گرفته است حضور می‌یابد.

این همایش دو روزه که از روز سه‌شنبه (ششم آذر ماه) در ژنو آغاز به کار کرده، قرار است بستری باشد تا دولت افغانستان تعهدات خود برای اصلاح کشور را بازیابی کند و برای مشارکت سایرین در بازسایی کشور به منظور دست‌یابی به ثبات و امنیت مذاکره کند.

سازمان ملل که برای برگزاری این همایش در کاخ ملل شهر ژنو، با دولت افغانستان همکاری می‌کند، اعلام کرده است که این همایش همچنین برای بررسی نتایج کمک 15 میلیارد و 200 میلیون دلاری که از سوی جامعه بین‌الملل برای بازسازی افغانستان پرداخت شده، بسیار حیاتی است.

هیأت افغان قرار است در این همایش استراتژی توسعه خود را تشریح کند که شامل مدیریت امنیت، توسعه زیرساخت‌ها برای جنگ علیه فساد و توانمندسازی زنان می‌شود. آن‌ها همچنین تأکید بر نیاز ادامه‌دار مشارکت در ساخت از سوی جوامع بین‌المللی را در برنامه دارند.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی رئیس‌جمهور افغانستان به الجزیره گفت: ما حداقل 60 درصد پیشرفت داشته‌ایم و به دو سال دیگر برای تکمیل زمان نیاز داریم. به صورت مشترک برای شاخصه‌هایی از جمله توسعه بخش خصوصی، افزایش صادرات، اصلاح بخش امنیت و فراجنسیتی کردن بیشتر دولت افغانستان توافق شده است.

وی افزود: برای مثال، برای اولین بار در تاریخ ما، یک قاضی زن، نامزد قضاوت دادگاه عالی شده است؛ ما حضور زنان را در وزارت دفاع ملی افغان و نیروهای امنتی موسوم به ANDSF داریم حداقل 30 زن جایگاه‌های مدیریتی در وزارت داخلی را برعهده دارند.

وزاردت دارایی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که 62 وزیر امور خارجه و 35 هیأت سازمان‌های همیاری در این همایش شرکت می‌کنند.

این بیانیه همچنین عنوان می‌کند که همایش پیش‌رو، فرصت را برای دولت افغانستان فراهم می‌کند که از جامعه بین‌المللی برای حمایت از یک فرایند صلح با مالکیت افغان و رهبری افغان‌ تقاضا کند.

این همایش در حالی برگزار می‌شود که دولت ایالات متحده آمریکا در حال مذاکرات مستقیم با طالبان، بزرگ‌ترین گروه مسلح افغانستان است که در پی تهاجم نیروهایی به رهبری آمریکا در سال 2001، سرنگون شدند.

طالبان به دنبال بیرون راندن نیروهای بین‌اللملی از کشور است، تا بر اساس به اصطلاح تفسیر دقیق فقه اسلامی، سیستم حقوقی را در این کشور بنا کند.

در ماه جاری میلادی، مقامات طالبان، مذاکرات سه روزه‌ای را با زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه واشنگتن برای افغانستان در قطر دنبال می‌کردند. این مذاکرات به منظور بازیابی فرایند صلح انجام می‌شد. دولت افغانستان در این مذاکرات دخالت داده نشده بود. 

گفته می‌شود که مقامات طالبان در این مذاکرات به دنبال چند هدف مشخص بودند. اول بیرون راندن تمامی نیروهای خارجی که در این کشور مستقر هستند، دوم برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های مسافرتی که علیه مقامات ارشد طالبان اعمال شده است؛ سوم آزادی مقامات زندانی طالبان که در کشور پاکستان نگهداری می‌شوند. گفتنی است که طالبان در ازای این خواسته‌ها وعده داده‌اند که با دولت مرکزی افغانستان برای پیش‌برد مذاکره صلح، بر سر میز بنشینند. دولت آمریکا برای خواسته‌های برداشته شدن تحریم‌ها و محدودیت‌های مسافرتی مقامات طالبان و نیز آزادی زندانیان طالبان وعده‌ای نداده است، اما در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان مذاکرات ادامه دارد. 

پیش‌تر به میزبانی روسیه مذاکراتی با حضور نمایندگان طالبان، پاکستان، چین و روسیه برگزار شد که نتیجه ملموسی نداشت. بعد از آن بود که دولت روسیه ابتدا از خواسته‌های طالبان برای ادامه مذاکرات صلح با حضور دولت افغانستان رو نمایی کرد و بعد از آن مشخص شد که آمریکا به طور مخفیانه در حال انجام این مذاکرات بوده است.