سید محمد محمدزاده

پس از آنکه رئیس‌جمهور دو کشور چین و آمریکا در نشست سران گروه 20 در اوساکای ژاپن، مذاکرات مثبتی با یکدیگر داشتند، رسانه‌های دولتی چین عنوان کردند که چین و ایالات‌متحده آمریکا پیش از دست یافتن به هرگونه توافقی برای پایان دادن به جنگ تلخ بین خود با مسیری طولانی مواجه هستند.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت:‌ دو قدرت برتر اقتصادی جهان در میانه یک جنگ تلخ تجاری هستند، جنگی که دو طرف را بر آن داشته تا تعرفه‌های سخت فزاینده‌ای علیه واردات کالاهای یکدیگر اعمال کنند.

به عنوان یک پیشرفت بسیار برجسته و مهم در روابط دو کشور، روز شنبه (هشتم تیر ماه) شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در حاشیه نشست گروه بیست در اوساکا برای آتش‌بس تجاری و بازگشت به مذاکرات توافق کردند.

در همین حال اگرچه روزنامه رسمی چاینا دیلی، که یک روزنامه انگلیسی زبان است و همواره برای ارسال پیام پکن به سرتاسر دنیا از آن استفاده می‌شود، عنوان کرد که حالا احتمال بسیار قوی‌تری برای دست یافتن به یک توافق وجود دارد، اما هیچ تضمینی برای تحقق چنین مسئله‌ای در میان نیست.

این روزنامه در سرمقاله روز شنبه خود نوشت: اگرچه واشنگتن با تعویق اعمال تعرفه‌های اضافی بر کالاهای چینی به منظور گشایش مسیر مذاکره موافقت کرده است و حتی شخص ترامپ نیز به تصمیم کنار گذاشتن تحریم‌ها بر هوآوی تا پایان مذاکرات اشاره کرده است، اما مسائل همچنان روی هوا و نامشخص است.

یک دیپلمات چینی: قرار دادن محدودیت‌ها ورای شاخص‌های فناوری و اقتصادی به‌طور یقین منجر به وضعیت باخت - باخت می‌شود. بنابراین اگر طرف آمریکایی بتواند آن چیزی که گفته است را انجام دهد، به‌طور حتم از آن استقبال می‌کنیم

در ادامه این سرمقاله آمده است: توافق بر سر 90 درصد از مسائل چندان محکم نیست و در 10 درصد باقی مانده نیز تفاوت‌های بنیادین همچنان پابرجا است؛ بر همین اساس رسیدن به یک توافق جامعه 100 درصدی آسان به نظر نمی‌رسد، چرا که آن‌ها به‌طور گسترده حتی در سطوح مفهومی از یکدیگر فاصله دارند.

ترامپ حتی با تغییر موضع خود در مورد شرکت فناوری‌های هوآوی، بزرگ‌ترین شرکت سازنده تجهیزات شبکه مخابراتی، مبنی بر اینکه شرکت‌های آمریکایی می‌توانند تجهیزات به این شرکت چینی تا پایان مذاکرات بفروشند، در واقع پرچم سفیدی برای شی تکان داد. دولت ترامپ پیش‌تر گفته بود که این شرکت چینی با توجه به روابط نزدیکش با دولت چین، منافع ملی آمریکا را در خطر قرار می‌دهد و در لابی با متحدان آمریکا تلاش داشت هوآوی را از توسعه زیرساخت‌های مخابراتی نسل آینده 5G دور نگه‌دارد.

وانگ یی، دیپلمات ارشد دولت چین و رایزن دولتی در یادداشتی طویل در مورد گروه 20 که پس از بازگشت هیأت این کشور به پکن از سوی وزارت امور خارجه چین منتشر شد، نوشت که دیدار شی و ترامپ یک سینگال مثبت به جهان صادر کرد. وانگ در این بیانیه که اواخر روز شنبه منتشر شد گفت: با وجود تداوم مسائل بین دو کشور، چین اطمینان دارد تا زمانی که هر دوی آن‌ها به اجماع حاصل شده از سوی رهبرانشان پایبند باشند، می‌توانند مسائل خود را بر اساس احترام متقابل حل کنند.

اظهارنظر ترامپ در مورد هوآوی، منجر به طولانی شدن کنفرانس خبری وی در اوساکا پس از دیدار وی با شی شد؛ این نشست خبری که بیشتر از یک ساعت به‌طول انجامید، استقبال چندانی از سوی چین نداشت و مقامات این کشور با احتیاط در مورد آن صحبت کردند. کلمه هوآوی به هیچ عنوان در دیدار دیپلمات‌های ارشد دو کشور در حاشیه گروه 20 ذکر نشد.

وانگ شیائولونگ، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه  چین در امور گروه 20 و رئیس دپارتمان امور اقتصاد بین‌الملل این وزارت خانه گفت: اگر ایالات‌متحده چیزی را که در مورد هوآوی گفته اجرایی کند، آنوقت چین به‌طور یقین از آن استقبال می‌کند.

روز شنبه (هشتم تیر ماه) شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در حاشیه نشست گروه بیست در اوساکا برای آتش‌بس تجاری و بازگشت به مذاکرات توافق کردند

وانگ به خبرنگاران گفت: قرار دادن محدودیت‌ها فرای شاخص‌های فناوری و اقتصادی به‌طور یقین منجر به وضعیت باخت-باخت می‌شود. بنابراین اگر طرف آمریکایی بتواند آن چیزی که گفته است را انجام دهد، به‌طور حتم از آن استقبال می‌کنیم.

وقفه در تنش‌ها احتمالا از سوی جامعه تجاری و بازارها مورد استقبال قرار بگیرد، چرا که جنگ تجاری در هر دو طرف اقیانوس آرام منجر به تنش و التهاب در بازارها شده است. جیکوب پارکر، معاون رئیس عملیات چین در شورای تجاری  آمریکا - چین گفت که بازگشت به مذاکرات خبر خوبی برای جامعه تجاری بود و اطمینان بیشتری را به روابطی که آرام آرام رو به اضمحلال می‌رفت، بازگرداند.

وی ادامه داد: حالا مرحله سخت کار فرا رسیده و آن مرحله‌ای است که چین و آمریکا بر سر بیشتر مسائل سخت در رابطه خود باید به اجماع برسند؛ اما با پایبندی مقامات ارشد ما امیدوار به این موضوع هستیم و این مسئله دو طرف را بر مسیر پایدار برای رسیدن به راه حل قرار می‌دهد.

پارکر ادامه داد:‌ صدای چین همچنان که جنگ تجاری پیش می‌رود و وخیم‌تر می‌شود، گوش‌خراش‌تر شده است که می‌گوید: منتظر کتک خوردن نمی‌ماند و تسلیم فشارها نمی‌شود و اینکه تا آخرین نفس می‌جنگد.

حساب تائوران نوتز، یک حساب تأثیرگذار در نرم‌افزار واتس‌اپ که از سوی روزنامه چاینا اکونومیکس اداره می‌شود، گفته است که ایالات‌متحده حالا می‌داند که چین قصد تسلیم شدن ندارد و  اینکه تعرفه بر کالاهای چینی در کشور خودشان بسیار اقدام نامحبوبی بوده است.

این حساب در ادامه می‌افزاید: ما قبلا این موضوع را گفته بودیم روابط و اصطکاک بین چین و ایالات‌متحده یک مسئله بلندمدت، دشوار و پیچیده است. مبارزه و سپس مذاکره، مبارزه و سپس مذاکره! این یک حالت طبیعی است.