خدیجه علامه‌زاده

به‌گفته یک تحلیل‌گر که خود سوار بر ناو جنگی استرالیا مشغول عملیات در دریای جنوبی چین بود، هلیکوپترهای ارتش استرالیا در جریان عملیات در این منطقه در ماه می (اردیبهشت - خرداد) مورد هدف لیزر قرار گرفتند.

یوان گراهام از موسسه سیاست‌های استراتژیک استرالیا در وبلاگ استراتژیک نوشت، برخی خلبانان و هلیکوپترها به‌وسیله تسلیحات لیزری که از سوی کشتی‌های ماهیگیری عبوری استفاده می‌شد، مورد هدف لیزر قرار گرفتند و بر همین اساس برای انجام فعالیت‌های پیشگیرانه پزشکی مجبور به فرود شدند.

گراهام به سی ان ان گفته است که خود شاهد ماجرا نبوده اما به‌ گفته خلبانان استرالیایی، آن‌ها بارها توسط لیزرهای تجاری در جریان ماموریت دریای جنوبی چین هدف قرار گرفتند.

گراهام خود بر ناو اچ ام ای اس کانبرا سوار بود، یک ناو جنگی حامل هلیکوپتر با پرچم نیروی دریایی استرالیا که در دریای جنوبی چین و اقیانوس هند به‌مدت سه ماه در حال ماموریت بوده که این ماموریت هفته جاری به پایان رسید.

مقامات ارتش استرالیا به سی ان ان گفتند که در حال بررسی گزارش گراهام هستند. گفته می‌شود که روی دریا ماهیگیران از این لیزرها برای هشدار دادن به قایق‌های دیگری که به آن‌ها بسیار نزدیک می‌شوند؛ استفاده می‌کنند.

گراهام گفته است این‌که کشتی‌ها از لیزر برای هشدار به یکدیگر استفاده کنند کاملا طبیعی است؛ اما هیچ‌گونه تهدیدی از سمت هلیکوپترها برای کشتی‌ها در دریای جنوبی چین وجود ندارد.

وی در ادامه افزود من فکر می‌کنم فعالیت نظامی دریایی از سوی شبه‌نظامیان، ورای مباحث مطرح شده، به‌عنوان تاکتیکی است که عمدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 گراهام گفته است که ناو کانبرا و دیگر کشتی‌های استرالیایی که در این دریا فعالیت دارند، عموما از سوی ناوهای جنگی چینی تهدید می‌شوند، درحالی‌که هیچ وقت این ناوها به جزایر و صخره‌های اشغال شده از سوی ارتش چین نزدیک نمی‌شوند.

گراهام در ادامه این‌گونه گفت ارتباط رادیویی بین نیروهای استرالیایی و چینی همواره روندی مودبانه داشته است.

چین همواره مدعی 1.3 میلیون مایل مربع دریای چین جنوبی، به‌عنوان اراضی این کشور، تحت مالکیت چین است. در سال‌های اخیر چین در مواجهه با ادعاهای برخی کشورهای جنوب شرق آسیا برای این دریا، با بی‌اعتنایی حضور خود را در جای جای این دریا اثبات کرده است.

پکن در همین راستا فعالیت‌های شبه نظامی ارتشی را در این منطقه انجام داده است از جمله حضور ماهیگیران اجباری که از سوی نیروی دریایی چین به این منطقه ارسال شده‌اند.

براساس گزارش سایت چینا میلتری آنلاین در جزیره هاینن دریای جنوبی چین ماهیگیران محلی طی بیش از 250 ماموریت عملیاتی قانونی در دریا از سال 2016 به ارتش کمک‌رسانی کردند.

گراهام می‌گوید بر کسی پوشیده نیست که رویکرد چین به مسائل اعتماد مرزی به ‌گونه‌ای است که فعالیت را برای سایر هواپیماها و کشتی‌های جنگی خارجی حاضر در منطقه سخت کنند. همچنین مقامات ارتش آمریکا در سال گذشته به سی ان ان گفتند که حداقل 20 فعالیت لیزری از سوی چین در شرق اقیانوس آرام از سپتامبر 2017 (شهریور ماه) تا ژوئن 2018 (خرداد ماه) انجام شده است.

از سوی دیگر مقامات ارتش آمریکا اعلام کردند که در ماه می سال 2018 (اردیبهشت ماه) کارکنان چینی در پایگاه نظامی این کشور در جیبوتی از لیزر برای مداخله در فعالیت‌های هوایی در ارتش آمریکا و نزدیکی پایگاه آمریکایی استفاده می‌کردند.

خلبانان هدف قرار گرفته به‌ وسیله لیزر، از نورهای ناگهانی، ایجاد درد و التهابات موضعی و اختلال در بینایی خود خبر دادند.

جان مارشال، استاد دانشکده چشم پزشکی لندن، گفته است که این اتفاق حمله لیزری می‌تواند به کوری موقت و عواقب فاجعه‌‌بار برای افراد در معرض لیزر، منجر شود.

گراهام در ادامه افزود که خلبان‌ها در حادثه دریای جنوبی چین آسیب کمی دیدند و صرفاً برای فعالیت‌های درمانی پیشگیرانه خود فرود آمدند.