سینا سبزیان

تصاویر جدید ماهواره‌ای که از سوی یک اندیشکده در آمریکا منتشر شده، احتمالاً اولین تصاویر از ناو جدید هواپیمابر چین است که به شکل‌ رمز‌آلودی در یک یارد دریایی بیرون از شانگهای در حال ساخت است. در تصاویر ماهواره‌ای که ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) ثبت شده‌اند، فعالیت‌های گسترده جدید در یارد دریایی جیانگنان به چشم می‌خورد؛ تصاویری که از سوی اندیشکده مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک واقع در واشنگتن منتشر شده است.

بر اساس اعلام این اندیشکده تصاویر حاکی از  قوسی عظیم و همچنین تنه اصلی یک کشتی بزرگ در حال ساخت است. در برخی نقاط عرض این تنه به 40 متر می‌رسد. کارشناسان عنوان می‌کنند که تخمین اندازه و مقیاس این کشتی جدید که به احتمال بسیار جدیدترین ناو هواپیمابر چین به‌شمار می‌رود، بسیار دشوار است؛ چین این ناو را از نوع تایپ 002 معرفی کرده‌اند. متیو فونایلو، کارشناس این اندیشکده گفت: چیزی که ما در یارد جینگنان مشاهده کردیم،‌ منطبق با چیزی است که از ساخت تایپ 002 انتظار داریم. کشتی در حال ساخت نسبتاً بزرگ است و محدودیت‌هایش را حذف کرده است. یک‌سال است که شایعاتی در مورد ساخت سومین و مدرن‌ترین ناو هواپیمابر ارتش چین مطرح می‌شود. اما اولین بار در ماه نوامبر (آبان - آذر 97) بود که خبرگزاری دولتی شینهوآ چین به ساخت یک کشتی جدید  اشاره کرد.

در مقاله این رسانه‌ آمده بود: شش سال از زمانی که اولین ناو خانگی ما آزمایش شد، می‌گذرد و چیزی تا خدمت رسانی‌ آن نمانده است. در همین حال ساخت ناوهواپیمابر جدید در دستور کار است؛ ناوی که تا اوایل سال 2022 تکمیل می‌شود. چین هم اکنون یک نام هواپیمابر با نام لیائونینگ در سرویس دارد. یکی نیز در حال آزمایش در دریا است: این کشتی بی‌نام از نوع تایپ 001آ  اولین ناو هواپیمابر ساخت داخل چین است. فونایلو عنوان کرد که با داشتن سه ناو هواپیمابر، چین به باشگاه اختصاصی کشورهای عضو می‌پیوندد.

سم روگووین، مدیر برنامه امنیت بین‌الملل در موسسه لوی سیدنی گفت در حالی که دو ناو چین طراحی دوره شوروی سابق را دارند، انتظار می‌رود ناو تایپ 002 اشتراکات بیشتری با کشتی‌های پیشرفته آمریکایی داشته باشند. وی گفت: دو نمونه قبلی، رمپ پروازی شیب‌دار داشتند که نیاز برای کمکی مکانیکی را رفع می‌کرد؛ اما احتمالا در مدل جدید از سیستم پروازی منجنیق‌وار پیشرفته‌ای استفاده کند.

فونایلو افزود: با این سیستم شما می‌توانید هواپیماهای بیشتر و سنگین‌تری را به پرواز درآورید که این به معنای توانایی بیشتر کشتی شما است.