مریم علامه‌زاده

پس از حضور دوباره ناوگان دریایی ایالات‌متحده آمریکا در آب‌های دریای جنوبی چین با ادعای آزادی ناوبری، پکن آمریکا را با اتهام زیر سؤال بردن صلح و امنیت، سرزنش کرد.

هوآ چوانینگ سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه (22 بهمن ماه) در مصاحبه با روزنامه صبح جنوب چین گفت: اقدامات ناو جنگی ایالات‌متحده منجر به نقض حاکمیت، صلح و امنیت در دریای مربوط به چین شده است. طرف چینی ناخرسندی و مخالفت صریح خود را با این اقدام اعلام می‌کند.

بر اساس گزارش مجله نیوزویک، هوآ که از طرف دولت این سخنان را مطرح می‌کرد از آمریکا خواست که سریعاً اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف کند.

اقداماتی از سوی چین تهاجم خوانده شده، دومین حضور ناوگان جنگی ایالات‌متحده در آب‌های بین‌المللی مورد منازعه دریای جنوبی چین، در طول پنج هفته گذشته است. درحالی‌که پکن ادعای حاکمیت این منطقه را دارد، بیشتر جوامع بین‌المللی این ادعا را قبول ندارند. چین جزیره‌های مصنوعی و جنگی در این دریا ساخته است تا کنترل این دریا را در اختیار داشته باشد. دیگر کشورهای منطقه همچون فیلیپین و ویتنام ادعای بخشی از آبراهه‌های این دریا را دارند و ایالات‌متحده به‌صورت روتین با ارسال کشتی‌هایی برای گشت‌زنی در این دریا، مقابل اقدامات چین ایستادگی می‌کند.

اما هوآ ایالات‌متحده را سرزنش کرد و عنوان کرد که چین حاکمیت بی‌چون و چرایی بر جزایر در دریای جنوبی چین شامل سکند توماس شوآل، میس‌چیف ریف و آب‌های مجاور آن‌ها دارد. وی مدعی شد که مردم کشورش همواره به آزادی ناوبری و پرواز‌ها بر فراز دریای جنوبی چین، بر اساس قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و امنیت آن‌ها را تأمین کرده‌اند، اما به‌صراحت با اقدامات اشتباه هر کشوری در استفاده از این قوانین برای آسیب رساندن به حاکمیت و امنیت کشورهای ساحلی مخالف است.

تنش‌ها در چند سال گذشته بین واشنگتن و پکن بر سر دریای چین بالا گرفته و ایالات‌متحده همواره عصبانیت چین را برانگیخته است. واشنگتن دائماً با این ادعا که صرفاً از حق آزادی ناوبری خود بر اساس قوانین بین‌المللی استفاده می‌کند، چین را عقب رانده است. در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) یک کشتی جنگی چینی خود را به 40 متری یک ناوشکن آمریکایی رساند و این نگرانی را تقویت کرد که احتمال تبدیل شدن این تنش‌ها به یک منازعه وجود دارد.

کلی داس، فرمانده آمریکایی سخنگوی ناوگان هفتم ایالات‌متحده در مصاحبه با سی‌ان‌ان‌ در مورد جدیدترین عملیات این ناوگان گفت که این عملیات به‌منظور به چالش کشیدن زیاده‌خواهی دریایی چین و حفظ دسترسی به آبراهه‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی بود.

داس با این ادعا که دریای جنوبی چین جایی همانند دیگر نقاط در اطراف جهان است گفت: همه عملیات‌ها منطبق با قوانین بین‌المللی طراحی می‌شوند و بیانگر این است که ایالات‌متحده هرجایی که قوانین بین‌المللی اجازه  دهد، پرواز و دریانوردی می‌کند.

پکن با این ادعا مخالف است و فرماندهان نظامی کشور هشدار داده‌اند که چین همیشه به محکومیت کلامی اکتفا نمی‌کند.

کلونل دای ژو، فرمانده ارشد چینی در ماه دسامبر (آذر - دی) گفت در صورت تکرار نقض آب‌های چین از سوی ناوهای جنگی پیشنهاد می‌کنم دو ناو جنگی به سمت آن‌ها ارسال شود؛ یکی برای متوقف کردن ناو و دیگری برای فراری دادنش. ما در آب‌های منطقه‌ای خود به ناوگان جنگی ایالات‌متحده اجازه ایجاد اختلال نمی‌دهیم. منازعات دریایی چین و آمریکا در حالی در چند ماه گذشته تقویت شده است که این دو کشور بعد از یک سال جنگ تجاری قرار است در آینده نزدیک تفاهماتی برای پایان دادن به این جنگ امضا کنند.