برخی از تحلیل‌گران رسانه‌های عربی معتقدند آمریکا و هم‌پیمانانش با برگزاری نشست ورشو، در صدد مهار قدرت روبه رشد جمهوری اسلامی ایران و تقویت عناصر ائتلاف ضد محور مقاومت هستند؛ اما آن‌ها دررسیدن به این هدف با شکست مواجه خواهند شد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در (22 دی‌ماه) طی جریان سفر خاورمیانه‌ای خود در قاهره در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز از برگزاری نشست ضد ایرانی ورشو خبر داده بود.

این نشست تحت عنوان کنفرانس صلح و امنیت در خاورمیانه، قرار است در روزهای 24 و 25 بهمن ‌ماه به میزبانی مشترک آمریکا و لهستان در ورشو برگزار شود. در حالی برخی از کشورهای عربی ازجمله عربستان به همراه رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین قرار است در این نشست شرکت کنند، شماری از کشورهای اروپایی و منطقه‌ای در خاورمیانه علاقه‌ای به حضور در این نشست نشان نداده‌اند.

روسیه ازجمله کشورهایی است که در این نشست شرکت نمی‌کند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که در نشست ورشو حضور نخواهد داشت. تارنمای عربی خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این زمینه نوشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد  پس از اعتراض‌های اتحادیه اروپا، آمریکا از طرح خود برای تشکیل ائتلاف علیه ایران عقب‌نشینی کرده است. واشنگتن می‌کوشد با ادعای این‌که این نشست صرفاً علیه ایران نیست و اوضاع خاورمیانه را بحث و بررسی می‌کند، کشورهای مؤثر جهان را به شرکت در این نشست ضد ایرانی و فریبکارانه ترغیب کند.

آمریکا اعلام کرده معاون رئیس‌جمهوری این کشور، در نشست ورشو حضور پیدا می‌کند، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز اظهار داشته آمریکا در تلاش است؛ به شکلی فضای شکل گرفته علیه خود را جبران کند؛ لذا به نظر می‌رسد این نشست به‌صورت مورد قبول و نظر آمریکایی‌ها برگزار نمی‌شود.

وزیر امور خارجه ایران نیز بابیان این‌که هیچ‌کدام از مقامات و مسئولان ایرانی برای حضور در این نشست دعوت نشده‌اند؛ تأکید کرد نشست ورشو قبل از شروع محکوم‌به شکست شده است.

در این خصوص شبکه خبری المنار لبنان در گزارشی به قلم ذوالفقار ضاهر نوشت: دولت آمریکا تصمیم گرفته است هم‌پیمانان و ابزارهای خود در منطقه و جهان را در نشست ورشو گردهم آورد. هدف از برگزاری این نشست تلاش برای مهار قدرت روبه رشد جمهوری اسلامی و تقویت عناصر ائتلاف ضد محور مقاومت است. مکان و زمان برگزاری نشست و کشورهایی که در این نشست شرکت خواهند کرد سؤال‌هایی را درباره دستور کار آن مطرح می‌کند.

روزنامه فرا منطقه‌ای رأی الیوم نیز در گزارشی به قلم علیان در ارتباط با این نشست نوشت: نشست ورشو تنها ایستگاه دیگری برای شکست‌های آمریکا در منطقه است. این نشست پس از شکست تحریم‌های آمریکا علیه ایران برگزار می‌شود و هدف از آن فراهم کردن پوشش سیاسی و مادی برای پیش بردن معامله قرن صهیونیستی آمریکایی سعودی و جلوگیری  پیروزی محور مقاومت است؛ اما این نشست نخواهد توانست معامله قرن را پیش‌برد و مانع از پیروزی نهایی محور مقاومت شود و همانند نشست دشمنان سوریه در تونس و شکست ائتلاف سعودی در جنگ یمن با شکست روبرو خواهد شد؛ زیرا محور مقاومت در میدان‌های نبرد پیروز شده است و سرزمین‌هایی را در اختیار دارد. طرح معامله قرن از محور مقاومت مشت‌های محکمی خورده است.

تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از سوریه، اعتراف به شکست طرح‌های واپس‌گرایانه صهیونیستی در سوریه است. این عقب‌نشینی سبب شده است؛ دیگر هم‌پیمانان آمریکا به این کشور اعتماد نداشته باشند و آنان به این واقعیت پی برده‌اند که آمریکا هم‌پیمانان خود را رها می‌کند. تشکیل ائتلاف راهبردی علیه تهران و محور مقاومت ناممکن است؛ زیرا واشنگتن در حالی با استفاده از ابزارهای منطقه‌ای خود به دنبال ماجراجویی علیه ایران، حزب‌الله و دیگر جبهه‌های محور مقاومت است که این ابزارها در یمن از پابرهنگان یمنی شکست خورده‌اند.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه در مرحله حساسی به سر می‌برد و بسیاری از طرح‌های آمریکا، رژیم اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علیه محور مقاومت با شکست روبه‌رو شده است. این نشست یادآور بسیاری از نشست‌ها، دیدارهای دوجانبه و چندجانبه‌ای است که علیه ایران و محور مقاومت برگزارشده است. همه نشست‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانان با هماهنگی رژیم اسرائیل برگزار کرده‌اند نتیجه ایده الی به دنبال نداشت. در سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی در ماه می سال 2017 میلادی (اردیبهشت ماه) سال 1396 شمسی نشست مشترک عربی، آمریکایی برگزار شد که هیچ نتایج عملی به دنبال نداشت. شکست سیاست‌های آمریکا و عربستان در منطقه از یمن و لبنان تا عراق و دیگر کشورها آشکار شده است.