دولت واشنگتن فشار تازه‌ای بر ائتلاف 70 ساله آمریکا با کره‌جنوبی وارد آورد و تأکید کرد کره‌جنوبی باید افزایش ۵۰درصدی در پرداخت هزینه اقدامات نظامی آمریکا ازجمله حمایت مالی از بمب‌افکن‌های قادر به حمل موشک‌های اتمی مستقر در چند مایلی جزیره گوآم را بپذیرد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه (پنجم بهمن ماه) گفته بود که کره جنوبی باید به‌طور چشم‌گیری مشارکت خود را افزایش دهد تا بتواند به آنچه از نظر دولت واشنگتن یک تعادل عادلانه در تقسیم هزینه‌هاست، دست یابد

بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: این مناقشه باعث شده تا در صورت تمدید نشدن توافق اشتراک هزینه آن‌ها که ۳۱ دسامبر (دهم دی ماه) سال 2018 میلادی منقضی شد، پرسنل غیرنظامی کره جنوبی که برای آمریکا کار می‌کنند با تعطیلی و پرداخت نشدن حقوق مواجه شوند.

به گفته یکی از مقامات ارشد کره جنوبی مطلع از این مذاکرات، دورنمای دستیابی به یک توافق تا قبل از ضرب‌الاجل ۱۵ آوریل (26 فروردین ماه) سال جاری میلادی بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت‌: مذاکره‌کنندگان مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی تلاش کرده‌اند از افرادی خارج از این مذاکرات مستقیم ازجمله مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا کمک بگیرند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه (پنجم بهمن ماه) گفته بود که کره جنوبی باید به‌طور چشم‌گیری مشارکت خود را افزایش دهد تا بتواند به آنچه ازنظر دولت واشنگتن یک تعادل عادلانه در تقسیم هزینه‌ها است دست یابد.

این مقام همچنین گفت‌: دولت واشنگتن از تمامی متحدانش خواسته است هزینه استقرارهای برون‌مرزی آمریکا را پرداخت کنند.

هم‌زمان با این‌که ترامپ، یکی از منتقدان صریح این ائتلاف 70 ساله با کره جنوبی آماده می‌شود تا برای دومین بار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ماه آتی میلادی فوریه (اسفند ماه) دیدار کند، این مناقشه ازجمله موضوعاتی است که بر روابط میان این دو کشور فشار قابل‌توجهی تحمیل کرده است.

اگرچه آمریکا جزئیات مشارکت کره جنوبی در خصوص استقرار نیروهای آمریکایی را مطرح نکرده است، اما مقامات این کشور اعلام کرده‌اند سئول نیمی از هزینه پرسنل محلی‌اش را تأمین می‌کند

این مناقشه در خصوص اشتراک هزینه‌ها ازجمله مسائل امنیتی بود که به دنبال استعفای جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در ۲۰ دسامبر (29 آذر ماه) سال ۲۰۱۸ میلادی حل نشده باقی مانده است. این پیمان که مدت آن پنج سال است و نیازمند تأیید پارلمانی هر دو کشور است، 11 روز پس از استعفای ماتیس منقضی شد.

اگرچه آمریکا جزئیات مشارکت کره جنوبی در خصوص استقرار نیروهای آمریکایی را مطرح نکرده است، اما مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که سئول نیمی از هزینه پرسنل محلی‌اش را تأمین می‌کند. کره جنوبی اعلام کرد که سال گذشته 2018 میلادی حدود ۸۴۹ میلیون دلار هزینه پرداخت کرده است، هزینه ساخت‌وسازهای تأسیسات نظامی آمریکا را پرداخت کرده و حقوق غیرنظامیان کره جنوبی را که در پست‌های نظامی فعالیت دارند پرداخت می‌کند.

هونگ یانگ پیو، رهبر حزب دموکراتیک در مجمع ملی کره جنوبی به مقامات حزب حاکم کشورش گفت‌: درحالی‌که به انقضای این توافق نزدیک می‌شویم آمریکا ناگهان یک و دو دهم میلیارد دلار از کره جنوبی درخواست کمک مالی کرد. این بسیار ناخوشایند است که درخواست یک جانبه یک کشور اعتماد متحدش را متزلزل کند و باعث تفرقه شود.

بحران واقعی تا پانزدهم آوریل (26 فروردین ماه) زمانی که کره جنوبی قرار است پرداخت حقوق پرسنل غیر نظامی و دولتی را آغاز کند، شروع نخواهد شد.

کانگ کیونگ وها، وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه (سوم بهمن ماه) گفته بود: ما هر دو به دنبال این هستیم که هر چه‌ سریع‌تر به یک توافق دست‌یابیم. هنوز کشمکش‌هایی وجود دارد و ما به نقطه‌ای که می‌خواهیم نرسیده‌ایم، اما امیدواریم هر چه سریع‌تر این اختلافات را حل کنیم.