سینا سبزیان

کره شمالی دیروز تأیید کرد که کیم جونگ اون رهبر این کشور به زودی در بازدیدی از روسیه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در همایشی که در زمان بحرانی ضعف دیپلماسی برای رهایی کره شمالی از انبارهای هسته‌ایش برگزار می‌شود، دیدار خواهد کرد.

پایگاه خبری پولتیکو نوشت: هنوز مشخص نیست که کره شمالی دقیقاً از دیدارهای سراسیمه با رهبران برجسته جهان چه هدفی را دنبال می‌کند، اما ظاهراً به دنبال رهایی از تحریم‌های خرد‌کننده بین‌المللی است. آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی در کنار شایعاتی که از واشنگتن مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای با این کشور به بن‌بست رسیده است، این ترس را ایجاد کرده که پیونگ‌یانگ دوباره به فکر بازگشت به آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های دوربرد خود است که در سال 2017 ترس جنگ را در بین کشورهای آسیایی افزایش داده بود.

آژانس خبری دولتی مرکزی کره شمالی بیانیه مختصر دو خطی منتشر کرد که در آن نوشته بود: کیم به زودی از فدراسیون روسیه بازدید می‌کند و این که او و پوتین مذاکره خواهند کرد. البته تاریخی برای این دیدار ذکر نشده بود و آیا اینکه کیم به این کشور پرواز می‌کند یا از قطار مسلح خود استفاده خواهد کرد. شواهدی وجود دارد که این دیدار در هفته جاری میلادی در بندر شرق دور ولادیوستوک برگزار می‌شود که چندان از مرز بین روسیه و کره شمالی دور نیست.

کرملین نیز هفته گذشته بیانیه‌ای مختصر منتشر کرده بود که عنوان می‌کرد کیم در نیمه دوم ماه آوریل (نیمه اول اردیبهشت) از روسیه بازدید می‌کند؛ اما جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نکرد.

هنوز مشخص نیست که آیا پوتین برای پیشروی مذاکرات متوقف شده هسته‌ای در این دیدار پافشاری می‌کند یا نه و اینکه آیا مذاکرات شامل منافع اقتصادی دو کشور نیز باشد. روسیه علاقمند به دسترسی مرزی به منابع معدنی کره شمالی از جمله فلزات کمیاب است. پیونگ‌یانگ نیز به نوبه خود تمایل دارد از شبکه برق روسیه بهره‌مند شود و سرمایه روسیه را برای مدرن ساختن تأسیسات صنعتی منسوخ خود و نیز راه‌آهن و دیگر زیرساخت‌ها جذب کند.

کیم و ترامپ دو دیدار داشتند اما در نهایت در دیدار ویتنام که ماه فوریه (بهمن - اسفند) برگزار شد، همه مذاکرات تعلیق شد؛ چراکه کره شمالی خواهان تسهیل بیشتر تحریم‌ها بود و واشنگتن در ازای غیرهسته‌ای‌سازی حاضر به اعطای این تسهیلات نبود. برای رهبری که اغلب از سوی رسانه‌ها منزوی شناخته‌ می‌شود، این همه دیدار و جلسات بسیار شگفت‌انگیز است؛ دیدار با رهبران کره‌جنوبی، چین، ویتنام و سنگاپور رکوردی برای کیم‌ جونگ اون به شمار می‌رود.