سینا سبزیان

به گفته مقامات دفاعی آمریکا، پنتاگون در حال توسعه گزینه‌های نظامی برای ونزوئلا است که با هدف بازدارندگی روسیه،‌کوبا و چین از تأثیر درونی بر رژیم نیکلاس مادورو انجام می‌شود و ازطرفی نبود هرگونه اقدام نظامی را نیز پوشش دهد.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان،‌ گزینه بازدارندگی در جلسه هفته گذشته کاخ سفید با حضور جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با پاتریک شاناهان، کفیل وزارت دفاع به این وزارت‌خانه دستور داده شد؛ در این جلسه برای ایجاد ایده‌هایی برای بحران ونزوئلا مذاکره شد.

این مقامات تأکید کردند که کارهای اولیه از سوی ستاد مشترک پنتاگون آغاز شده است، جایی که برنامه‌ریزی‌ها برای اقدامات نظامی آتی را با فرماندهی جنوب که روی هرگونه مشارکت نظامی آمریکا در نیمکره جنوبی نظارت دارد، هماهنگ می‌کنند.

با وجود آنکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیراً گفت همه گزینه‌ها برای ونزوئلا روی میز است، مقامات پنتاگون دائما عنوان می‌کنند که هیچ علاقه‌ای در وزارت دفاع برای استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا برای گرفتن قدرت از دست حکومت وجود ندارد.

در حالی که دونالد ترامپ از مادورو خواسته که از قدرت کنار بیاید و به روس‌ها گفته که از ونزوئلا خارج شود، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که او بخواهد سربازان آمریکایی وارد یک منازعه نظامی شود. با این حال گزینه بازدارندگی می‌تواند شامل مشارکت نیروی دریایی در کمک‌های بشری و دیگر تعاملات نظامی در کشورهای همسایه باشد. چنین ایده‌ای می‌تواند ذهنیت روسیه، کوبا و چین را در مورد اینکه می‌توانند بدون چالش به منطقه دسترسی داشته باشند، به چالش بکشد.

مقامات گفته‌اند که کارهای برنامه‌ریزی مقدماتی در مراحلی به شاناهان ارسال می‌شوند و او این ایده‌ها را برای کاخ سفید عرضه می‌کند.

ایالات‌متحده از مادورو خواست که در ماه فوریه (بهمن - اسفند) زمانی که خوان گوایدو خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت معرفی کرد، از قدرت کناره‌گیری کند و عنوان کرد که انتخابات 2018 ریاست‌جمهوری دستکاری شده بود. از آن زمان تنش‌ها با تکرار تهدیدات نظامی مادورو از سوی مقامات آمریکایی بالا گرفت و مادورو آمریکایی‌ها را مسئول مشکلات کشور ونزوئلا دانست.

روز شنبه (24 فروردین ماه) مادورو در زمان سخنرانی در هفدهمین سالگرد کودتای ناکام علیه رئیس‌جمهور پیشین این کشور، هوگو چاوز مرحوم، گفت کسانی که می‌خواند از سرزمین پدریمان دفاع کنند باید خود را در لیست آموزش‌های ارتش قرار دهند تا به هدف سه میلیون عضو برسیم.

پمپئو:‌ همه گزینه‌ها روی میز است

مادورو به جمعیت حاضر هدف دو میلیون عضو سال گذشته را یادآوری کرد و گفت: ما مأموریت خود را کامل کردیم. باید یک میلیون دیگر هم ملحق شوند تا بتوانیم از منطقه و مرزهایمان دفاع کنیم.

مادورو گفت که تا ماه دسامبر (آذر - دی) او هدف سه میلیون ارتشی را محقق می‌کند.

پمپئو که روز 13 آوریل (24 فروردین ماه) در پاراگوئه سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد که همه گزینه‌ها برای ونزوئلا روی میز است؛ ما همه گزینه‌ها را روی میز نگه ‌داشته‌ایم چون بسیار مهم است، چراکه ما نمی‌دانیم این فرایند تا کجا ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در سفر سه روزه خود به شیلی، پاراگوئه و پرو، به‌صورت مستقیم در مورد اینکه آمریکا چه استراتژی برای کنار آمدن با مادورو دارد سخن نگفت؛‌ مادورویی که بر قدرت نظامی برای ماندن تأکید دارد؛ با این حال او اصرار کرد که هر تصمیمی منوط به خواسته مردم ونزوئلا است.

او در جریان مصاحبه خود با رادیو صدای مردم اسپانیایی آمریکا گفت: استراتژی ما صرفاً استراتژی آمریکا نیست، بلکه استراتژی مردم ونزوئلا نیز هست. پمپئو گفت:‌ گاهی مردم فکر می‌کنند که مادورو در حال پیروزی است، اما او در واقع تمام قدرت خود را به کوبایی‌ها و روس‌ها داده است. این ضعف مادورو است و در نهایت موجب برکناری‌اش می‌شود و دموکراسی و رفاه به ونزوئلا باز می‌گردد. من در این مورد مطمئن هستم. پمپئو در جریان سفر خود گفت که همسایگان ونزوئلا با مشکلات پناهجویان فراری از کشور مواجه هستند، صد در صد این مشکل تقصیر مادورو و نیز روسیه و کوبا است که از وی حمایت می‌کنند.