سینا سبزیان

درحالی‌که خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خود خوانده ونزوئلا و جامعه بین‌المللی خواستار اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا هستند، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کنونی تحت فشار این کشور، 100 تن کمک به کوبا برای ساخت دوباره مسکن‌های آسیب دیده به‌وسیله طوفانی که هفته پیش سواحل هاوانا را در نوردیده بود، فرستاد.

روگلیو پولانکو، سفیر کوبا در ونزوئلا، در حساب توئیتری خود روز جمعه (دوازدهم بهمن ماه)، به زبان اسپانیایی نوشت: از لا گوایرا کشتی با نام T-91، از سوی نیروی دریایی بولیواری برای کمک به قربانیان توفان قوی که سواحل هاوانا را در نوردید، اعزام شد. به همراه نستور رویز ریورول و آریستوبولو ایستوریز (وزیران آموزش و معاون رئیس‌جمهور برای روابط اجتماعی) ما برای خدمه دست خداحافظی تکان دادیم. این لطف بی‌پایان ژست جدید همبستگی انقلاب بولیواری است.

ریورول، وزیر کنونی داخلی، دادگستری و صلح و رئیس‌ سابق گارد ملی، به دلیل نقشش در بحران‌های سیاسی و خشونت‌های حقوق بشری در ونزوئلا، در تحریم‌هایی از سوی دولت ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا است.

معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در امور توسعه اجتماعی و منطقه‌ای در فیس‌بوک خود نوشت که این محموله شامل 100 تن ماشین‌آلات و تجهیزات ساختمانی شامل، کامیون، کاشی سقف، کیسه‌های ملات، مخزن آب، در و پنجره بود.

هاوانا هفته گذشته در معرض اصابت توفانی سهمگین قرار گرفت که منجر به کشته شدن شش نفر و تخریب سه هزار و 513 خانه شد. در همین حال ایالات‌متحده آمریکا، بیشتر اعضای گروه لیما و چندین کشور اتحادیه اروپا از مادورو خواستند که اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا را صادر کند. ونزوئلا به دلیل تحریم‌های آمریکا و فروپاشی اقتصادی از قحطی غذا و دارو رنج می‌برد. بر اساس آمارهای سازمان‌های بین‌المللی، 82 درصد از جمعیت ونزوئلا در فقر به سر می‌برند و 12 درصد جمعیت این کشور از سوءتغذیه رنج می‌برند. گسترش شدید بیماری‌هایی که پیش‌تر در این کشور ریشه‌کن شده به شمار می‌رفتند، همچون بیماری‌های دیفتری و سل نیز در این کشور گزارش شده است. در چند هفته گذشته با به رسمیت شناختن گوایدو، رئیس‌جمهور خود خوانده ونزوئلا از سوی آمریکا و برخی کشورهای آمریکای لاتین و آرام‌آرام از سوی اتحادیه اروپا، تنش‌ها در ونزوئلا شدت گرفته است.

خوان خراردو گوایدو که پیش‌تر به دلیل فروپاشی ساختار سیاسی ونزوئلا از سوی سیاستمداران عقب‌نشسته به‌عنوان رئیس انجمن ملی یا همان مجلس نمایندگان ونزوئلا انتخاب شده بود، با پیشنهاد آمریکا،‌ ضمن غیرقانونی خواندن انتخابات ریاست‌جمهوری که منجر به انتخاب مادورو برای دومین بار به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا شد، بر اساس قانون اساسی کشور، خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند. به دنبال آن با سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا و تحریم نفتی ونزوئلا، مادوروی تحت فشار همچنان حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست. وی با همدستی نهادهای نظامی این کشور و حمایت برخی کشورها ازجمله روسیه و چین همچنان قدرت رسمی را در ونزوئلا به دست دارد؛ اما با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره اقتصادی و همچنین فشارهای نهادهای داخلی و بین‌المللی احتمال می‌رود به‌زودی مجبور به کناره‌گیری یا درنهایت تقابل با مردم در خیابان‌ها شود.