سینا سبزیان

به دنبال توفان شدید و سهمگینی که کوبا را در هم نوردید، مقامات این کشور اعلام کردند که چهار تن کشته و 195 تن دیگر زخمی شده‌اند. به گفته این مقامات توفانی که هاوانا پایتخت این کشور را در نوردیده، یکی از سهمگین‌ترین و کم‌سابقه‌ترین توفان‌های وارده به این کشور شده است.

خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش کرد که خبرهای واصله از هاوانا و عکس‌هایی که از این رویداد تهیه شده حاکی از وقوع یک توفان هولناک در این کشور است که شامل ریزش آوار و بقایای توفان بر روی خودروهای واژگون و سیل‌ گرفتگی مناطق ساحلی شهر هاوانا می‌شود.

میگل دایاز کانل، رئیس‌جمهور کشور کوبا که در جریان رخ داد این توفان در حال سرکشی به فعالیت نیروهای امدادی و کارکنان سرویس‌های اضطراری کشور بود، بعد از توفان خسارت ناشی از آن را بسیار زیاد و سهمگین توصیف کرد.

بر اساس اعلام دولت کوبا، بادهای قوی با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت آسیب‌های جدی به ساختمان‌ها شده است و مناطق با ارتفاع کم در شهر هاوانا گرفتار سیل هستند. به گفته مقامات مرتبط استان‌های پینار دل‌ریو، آرتمیسا و مایابکه نیز از این توفان بی‌نصیب نمانده‌اند.

از جمله حوادثی که مردم شهر هاوانا کوبا همواره با آن روبرو هستند، تنوره‌های دریایی در کرانه دریا در سواحل است که این تنوره‌ها در مقایسه با توفان اخیر بسیار ناچیز هستند.

ساکنان شهر هاوانا صدای سهمگین توفان اخیر را به صدای موتور هواپیمای جت تشبیه کرده‌اند و شنیده‌ها حاکی از تغییرات گسترده فشار هوا در مناطق مختلف شهر است.

کشور کوبا به دلیل قرار گیری در کرانه اقیانوس اطلس همواره در معرض شرایط سخت آب و هوایی همچون توفان و تندبادهایی است که از سمت این اقیانوس به ساحل می‌وزند. کوبا کشوری در دریای کارائیب است که در بازه اول ژوئن تا 30 نوامبر هرساله نسبت به وقوع چنین حوادثی آسیب‌پذیر است.

آن‌طور که خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش کرده است، توفان ایرما در سپتامبر سال 2017 میلادی که منجر به کشته شدن 10 تن در کوبا شد، مرگ هفت تن سسسسسرا در هاوانا به دنبال داشت. بر اساس گزارش‌ها توفان ایرما با بادهایی با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت همراه بود که سیل گرفتگی گسترده مناطق مختلف و خسارات بسیار را به دنبال داشت.

به گفته کارشناسان سیل ایجاد شده ناشی از بارش شدید باران و همراهی آن با توفان بوده است. توفان آلبرتو نیز اوایل خرداد امسال منجر شد که در کمتر از هشت ساعت بیش از دوازده سانتیمتر باران ببارد. این توفان دریایی به سمت شمال و خلیج مکزیک حرکت کرد و پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی آمریکا را نیز به تعطیلی کشاند. توفان آلبرتو با بادهای منطقه‌ای با سرعت یک‌صد و پنج‌ کیلومتر همراه شد و سواحل دیگر آمریکا را نیز در هم نوردید.