عباس حاجی‌بابایی

وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه و چین را متهم به انتشار بی‌نظمی در آمریکای لاتین با توسعه پروژه‌های اقتصادی در این کشور‌ها و حمایت از رقبای آمریکا همچون نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا کرد.

به گزارش پایگاه خبری هیل آمریکا، مایک پمپئو، در جریان سخنرانی خود در شیلی گفت: مشکل زمانی است که چین در کشورهایی همچون آمریکای لاتین تجارت انجام می‌دهد و با تزریق سرمایه فاسد به شریان اصلی اقتصادی کشورها، به فساد در آن‌ها جان می‌دهد و منجر به فساد دولت‌های خوب می‌شود.

وی افزود: چین و روسیه در ورودی خانه ظاهر می‌شوند، اما به محض ورود به خانه از تله بدهی استفاده می‌کنند و بعد با نادیده گرفتن قوانین، بی‌نظمی را در کشور شما منتشر می‌کنند. ضمن قدردانی باید بگویم که همه شما کشورهای آمریکای جنوبی خریدار آن نیستید. شما باید بدانید که ایالات‌متحده پشت شما است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین چین و روسیه را به دلیل حمایت‌های مالی از مادورو و نگه‌داشتن وی در قدرت با وجود رهبری ضعیف و بحران اقتصادی در کشور محکوم کرد.

پمپئو افزود: حمایت مالی چین از مادورو به تداوم و طولانی شدن بحران در این کشور دامن زده است. چین بیش از 60 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است، 60 میلیارد دلار بدون هیچ فعالیت عملی؛ بر همین اساس هیچ جای شگفتی نیست که مادورو از این پول برای فعالیت‌هایی همچون تطمیع سایرین، سرکوب فعالان طرفدار دموکراسی و تأمین برنامه‌های اجتماعی غیر موثر استفاده کرده است.

وی ادامه داد: ونزوئلا و آمریکای لاتین باید نگران باشند. بردن سرباز با پرواز و گشودن یک مرکز آموزش نظامی در ونزوئلا به صراحت تحریک‌آمیز است. ما نباید بایستیم و شاهد تحریک کشور پرتنشی همچون ونزوئلا از سوی روسیه باشیم.

ایالات متحده تمام تلاش خود را برای خوان‌ گوایدو، رهبر خود خوانده مخالفان ونزوئلا گذاشته و او را به عنوان رئیس جمهور موقف دولت به رسمیت شناخته است.

مادورو برای یک دوره شش ساله دیگر ریاست‌جمهوری اوایل سال جاری میلادی سوگند یاد کرد، اما ایالات‌متحده آمریکا انتخاب وی را در انتخابات غیرقانونی خواند.

دولت ترامپ تحریم‌هایی را هم‌اکنون بر مجموعه‌ای از موسسات و اشخاص مرتبط با مادورو اعمال کرده است تا با فشار بر وی، او را وادار به کناره‌گیری کند.

ایالات‌متحده روز جمعه (23 فروردین ماه) چهار شرکت دیگر که معتقد است نسبت به صادرات هزاران بشکه نفت ونزوئلا به کوبا اقدام کرده‌اند را تحریم کرد. دونالد ترامپ هنوز دستوری برای اقدام نظامی علیه ونزوئلا اعلام نکرده است.