رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن ابراز رضایت از پیشرفت در مذاکرات تجاری با چین اعلام کرد که ضرب‌الاجل افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی را تمدید می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از به تعویق انداختن افزایش تعرفه تجاری واردات کالاهای چینی که قرار بود از اول مارس (دهم اسفند ماه) اعمال شود، خبر داد.

ترامپ در پیامی توئیتری ضمن ابراز رضایت از مذاکرات جاری تجاری با چین، اعلام کرد در مسائل مهم ساختاری ازجمله صیانت از مالکیت معنوی، انتقال فناوری، کشاورزی، خدمات، ارز و بسیاری دیگر از زمینه‌ها پیشرفت اساسی حاصل شده است.

وی افزود: درنتیجه این گفت‌وگوهای ثمربخش، افزایش تعرفه‌های آمریکا که در حال حاضر برای اول مارس (دهم اسفند ماه) برنامه‌ریزی شده را به تعویق خواهم انداخت.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تأکید کرد 

دو طرف برای دستیابی به توافق نهایی در دیداری میان وی و شی جین پینگ همتای چینی‌اش در اقامتگاه ترامپ موسوم به ماره لاگو برنامه‌ریزی می‌کنند.

مذاکرات دو روزه تجاری چین و آمریکا که قرار بود روزهای پنجشنبه و جمعه در واشنگتن برگزار شود به مدت دو روز دیگر تمدید شد و کارشناسان معتقدند دو کشور ضمن دستیابی به پیشرفت در مذاکرات، وارد مرحله نهایی و حساس تنظیم اسناد تفاهم‌نامه‌ها شده‌اند.

پس از مذاکرات دو روزه در سطح وزیران که در واشنگتن انجام شد، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه به‌وقت محلی، با لیو خه معاون نخست‌وزیر چین که سرپرست هیأت این کشور را به عهده دارد ملاقات کرد.

مذاکرات تجاری و اقتصادی بین چین و آمریکا در طول یک سال گذشته با فراز و فرودهای بسیار همراه بوده است اما با توجه به توافق مهم رهبران دو کشور، نمایندگان دو طرف در ششمین دور رایزنی‌ها که هفته گذشته در پکن برگزار شد توانستند به یک توافق اصولی برسند که بر اساس آن قرار شد ضمن ادامه بررسی‌ها تنظیم و نگارش سند تفاهم‌نامه تجاری و اقتصادی دو کشور را آغاز کنند.

ترامپ معتقد است چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت‌های خارجی و آمریکایی را تحت‌فشار می‌گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می‌کند. او در مرحله اول برای کاستن از مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری چین، بر 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 10 تا 25 درصد وضع کرد اما اعلام نمود در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، 275 میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مورد تعرفه قرار دهد. درنهایت در پایان سال 2018 میلادی سران دو کشور برای 90 روز آتش‌بس اعلام کردند ترامپ تهدید کرده است اگر طرفین در این مدت به توافق دائمی نرسند بر سایر کالاهای چینی نیز تعرفه اعمال خواهد کرد.

طرفین در این مدت چندین دور از گفت‌وگوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کرده‌اند که به نظر می‌رسد هفتمین دور مذاکرات در واشنگتن آخرین دور آن باشد و بر این اساس اگر توافقی حاصل نشود این آتش‌بس موقتی، دیگر تمدید نخواهد شد و سال 2019 میلادی شاهد رویارویی جدی‌تر اقتصادی و تجاری چین و آمریکا خواهیم بود.

حجم تجارت دو کشور که در سال 1979 میلادی 5 میلیارد دلار بود در سال 2017 میلادی به 580 میلیون دلار رسیده است که برابر با روزانه حدود 1.5 میلیارد دلار است، روزانه 14 هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور از طریق هواپیما تردد می‌کنند.

در طول 40 سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرارشده است سرمایه‌گذاری دوجانبه نیز از تقریباً صفر به بیش از 230 میلیارد دلار افزایش یافته است.

حل مسائل تجاری و اقتصادی چین و آمریکا به‌عنوان دو جامعه اقتصادی بزرگ جهان بسیار پیچیده است و دستیابی به توافق ظرف 90 روز کاری بسیار دشوار خواهد بود اما باوجود همه مشکلات، باید تا پایان راه تلاش کرد راهی که برای رسیدن به آن فقط چند روز دیگر باقی است.