مریم علامه‌زاده

وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه (یازدهم‌اسفندماه) در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود گفت:  روسیه آماده مذاکرات دوجانبه با آمریکا بر سر مسائل ونزوئلا است.

موضوع اصلی این مکالمه تلفنی شرایط ونزوئلا بود که بین سرگئی لاوورف وزیر امور خارجه روسیه با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو، در روز دوم مارس (یازدهم اسفند ماه) اتفاق افتاد، وزارت خارجه روسیه این موضوع را در وب‌سایت خود اعلام کرد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای گفت: در ارتباط با پیشنهاد واشنگتن برای برگزاری مذاکرات دوجانبه در مورد موضوع ونزوئلا، روسیه اعلام کرد آمادگی دارد  در این مذاکرات دوجانبه شرکت کند.

بر اساس این بیانیه وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرده است در این تصمیم‌گیری و گفت‌وگو باید با قوانین و منشور سازمان ملل هم سو باشیم، چراکه تنها مردم ونزوئلا حق تعیین آینده کشور خود را دارند.

روسیه و ایالات متحده آمریکا بر سر کمپینی که به رهبری آمریکا ایجاد شد و هدف آن به رسمیت شناختن بین‌المللی خوان گائیدو بود؛ مخالفت داشته‌اند.  چراکه خوان گوایدو،‌ رهبر مخالفان، خود را رئیس‌جمهور موقت اعلام کرد و نیکلاس مادرو را به رسمیت نشناخته است و همین امر موجب اختلاف نظر بین روسیه و آمریکا شد.

از سوی دیگر لاوروف تهدیدهای آمریکا علیه دولت قانونی ونزوئلا را محکوم و آن را مداخله آشکار در امور داخلی این کشور و نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: تعرض و فشار خارجی مخرب به‌ویژه به بهانه کمک‌های انسانی هیچ‌وجه مشترکی با فرآیندهای دموکراتیک ندارد.

طی تماس تلفنی که از سوی ایالت متحده آغاز شد، سرگئی لاوورف با اشاره به مادرو، تهدیداتی که واشنگتن علیه حاکمیت قانونی کشور ونزوئلا اعمال کرده بود را محکوم کرده است.

در اوایل ماه مارس (اسفند ماه) ایالات متحده تحریم‌های جدیدی  علیه شش نفر از مقامات امنیتی در ونزوئلا اعمال کرد و ویزای ده‌ها تن از همکاران و خانواده‌هایشان را که با مادورو در ارتباط هستند را  لغو کرد؛ تا طی این اقدام فشار بر مادرو اعمال کنند و  او از سمت خود کناره‌گیری کند.

همچنین وزیران خارجه روسیه و آمریکا در ادامه گفت‌وگوی تلفنی در خصوص برخی مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرده و توافق کردند به رایزنی‌های خود در سطح کارشناسان بر سر مسائل سوریه، افغانستان و شبه‌جزیره کره ادامه دهند.

بحران ونزوئلا از حدود دو ماه پیش و پس از آن‌که خوان گوایدو در خیابان‌های کاراکاس خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند کلید خورد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تنها پس از نیم ساعت، او را که رئیس‌جمهور خود خوانده ونزوئلا بود به رسمیت شناخت و مصمم شد به درخواست او کالاهایی را تحت عنوان کمک‌های انسان دوستانه به ونزوئلا ارسال کند و این در حالی بود که واشنگتن بیش از 30 میلیارد دلار دارایی‌های ونزوئلا را مسدود کرده است.

آمریکا با اعمال تحریم علیه ونزوئلا و حمایت از مخالفان دولت ونزوئلا تلاش می‌کند دولت قانونی این کشور را که رویکردی ضدآمریکایی دارد سرنگون کند.

بسیاری از کشورها از جمله ایران، روسیه و چین با اقدام آمریکا علیه ونزوئلا مخالفت کرده و آن را ناقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد به ‌ویژه اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها می‌دانند.

ازاین‌رو، روسیه، چین و آفریقای جنوبی در روز یکشنبه سوم مارس میلادی (دوازدهم اسفند ماه) به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که به صراحت دخالت در امور ونزوئلا محسوب می‌شد، رأی منفی دادند.

ضمن این‌که این کشورها مشکلات ونزوئلا را تهدید صلح و امنیت جهانی نمی‌دانند و معتقدند باید در چارچوب گفت‌وگوهای ملی اختلافات حل‌وفصل شود. آمریکا با این قطعنامه به دنبال مشروعیت‌بخشی به تغییر حکومت ونزوئلا است.