معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: ابزار مالی INSTEX  را که اروپایی‌ها معرفی کرده‌اند در حال پیشروی است و گام‌هایی هم برداشته شده است.

محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: برای مراودات مالی با دیگر کشورها مانند روسیه، عراق،‌ چین و ترکیه، راهکارهای مشابهی مطرح و روی آن بحث شده است تا  نه تنها حجم مناسبات کم نشود بلکه نسبت به گذشته افزایش یابد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور: کشورهای اروپایی ابزار مالی اینستکس را معرفی کرده‌اند و در حال پیشروی است. برای مراودات مالی با دیگر کشورها مانند روسیه، عراق،‌ چین و ترکیه نیز راهکارهای مشابهی مطرح و روی آن بحث شده است تا  نه تنها حجم مناسبات کم نشود بلکه افزایش یابد

وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت ایالات متحده علیه ایران بیش از گذشته شدت گرفته است و شاهد آخرین تلاش‌های کاخ سفید در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی بودیم، این اقدامات چه تاثیری بر اقتصاد کشور و مراودات مالی ما با بانک‌های اروپایی خواهد داشت، گفت: رویکردهای راهبردی که مطرح شده و در این دولت همواره بر آن تاکید شده است، روابط عمیق‌تر با همسایگان است. وی تاکید کرد: عمیق و گسترده‌تر کردن کار و روابط با همسایگان، مزایای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها این است که مراودات مالی دو طرف با مناسبات محلی انجام شود؛ یعنی تعاملات مالی با پول ملی دو کشور و بدون اتکا به دلار صورت گیرد.  معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این کار باعث می‌شود که سیاست خصمانه آمریکا آسیب کمتری بر اقتصاد ما داشته باشد. وی درخصوص ارتباط مالی با اروپا گفت: کشورهای اروپایی ابزار مالی اینستکس را معرفی کرده‌اند و گام‌هایی هم برداشته شده و در حال پیشروی است، اما نتیجه کار بستگی به این دارد که چه حجمی از مبادلات در این سازوکار وارد می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی: «سفیر سوئیس بر آمادگی کشورش برای گشایش مجدد کانال بانکی بین ایران و سوئیس تأکید کرد. به ایشان گفتم راه‌اندازی کانال بانکی بین دو کشور مورد حمایت ما است و باید براساس منافع دو کشور همکاری‌های تجاری و پولی را گسترش دهیم»

دو دیدار همتی  برای راه‌اندازی کانال بانکی

رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز در پست اینستاگرامی خود به دیدار با سفرای سوئیس و ترکیه در روز پنج‌شنبه، ۲۹ فروردین، اشاره کرده و نوشت که موضوع مورد مذاکره راه‌اندازی کانال بانکی میان کشورها بوده است.

عبدالناصر همتی، نوشت: «در دیدار با سفیر ترکیه بر نارضایتی تجار و بانک‌های ایرانی از نحوه همکاری بانک‌های آن کشور اشاره و خواستار تسهیل روابط بانکی دو کشور بر مبنای توافق رؤسای جمهور دو کشور شد.»

رئیس بانک مرکزی گفت ایران و ترکیه هدف حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلاری را در برنامه خود دارند و این امر نیازمند روان‌سازی عملیات بانکی و روابط مالی و پولی دو کشور است.

همتی گفت که «بنابر درخواست» سفرای ترکیه و سوئیس، جداگانه با آنها دیدار کرده است: «سفیر سوئیس بر آمادگی کشورش برای گشایش مجدد کانال بانکی بین ایران و سوئیس تأکید کرد. به ایشان گفتم راه‌اندازی کانال بانکی بین دو کشور برای توسعه تجارت پس از چند سال وقفه مورد حمایت ما است و باید بدون توجه به فشارهای آمریکا، براساس منافع دو کشور همکاری‌های تجاری و پولی را گسترش دهیم.» اظهارات همتی درباره «آمادگی سوئیس برای باز کردن کانال مالی با ایران» در حالی است که این کشور ماه‌هاست در تلاش‌ است ضمانت‌هایی جدی از وزارت خزانه‌داری آمریکا بگیرد که در صورت فروش اقلام بشردوستانه به ایران، بانک‌ها و شرکت‌های سوئیسی مشمول تحریم نشوند، اما تاکنون موفق نشده است.

ایجاد سازوکاری مشابه اینستکس با ترکیه

وزیر خارجه کشورمان نیز درباره مذاکرات مالی و انرژی با مقامات ترکیه اعلام کرده است در جریان این سفر در مورد روش‌های ادامه همکاری‌ها بین دو کشور علی‌رغم وجود تحریم‌ها صحبت کردیم: «ما توافق کردیم که در پنج حوزه به صورت ویژه کارها را دنبال کنیم که شامل تعرفه ترجیحی، همکاری در حوزه انرژی، همکاری‌های بانکی و استفاده از پول مشترک دو کشور، ایجاد سازوکاری مشابه اینستکس در روابط دوجانبه است.»

پیشتر مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفته بود کشورش در حال بررسی ایجاد یک سازوکار جدید تجاری با ایران است که مشابه با سیستم اینستکس اروپایی عمل کند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه، که همراه آلبایراک به واشنگتن سفر کرده بود، روز ۲۷ فروردین گفت انتظار آنکارا این است که دوباره از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شود.