وزیر خارجه آلمان به خاورمیانه آمد؛

سفر دشوار ماس به غرب آسیا

وزیر خارجه آلمان در جریان سفری چهار روزه به 3 کشور منطقه غرب آسیا از جمله ایران، درباره تحولات منطقه، آینده فعالیت‌ نیروهای آلمانی در اردن و توافق هسته‌ای رایزنی خواهد کرد.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در سفری که رسانه‌های غربی از آن با عنوان سفری دشوار یاد کرده‌اند به منطقه غرب آسیا آمده است. نقطه عطف سفر به سه کشور اردن، امارات متحده عربی و ایران، حضور در تهران و مذاکره با مقامات ایرانی است. گزارش‌ها حاکی از این است که فرانسه و انگلیس هم با این سفر موافقت کرده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، وی در این سفر چهار روزه، جمعه شب وارد اردن شد تا با نیروهای آلمانی که در این کشور مستقر هستند، دیدار کند و وارد پایگاه نظامی الازرق شد. در این پایگاه نظامی، نیروهای آلمانی با استفاده از هواپیماهای شناسایی تورنادو  و سوخت‌رسان، در عملیان علیه گروه تروریستی داعش مشارکت داشتند.

اینکه، ماموریت ارتش آلمان در ماه اکتبر پایان یابد در روزهای آینده مشخص خواهد شد. این در حالی است که آمریکا از آلمان خواسته است تا در ایجاد یک منطقه حائل در ناحیه کرد‌نشین واقع در شمال سوریه به واشنگتن کمک کند و احتمال استفاده از هواپیماهای تورنادو هم در این ماموریت وجود دارد. در نهایت پارلمان آلمان باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و قرار است پس از تعطیلات تابستانی به این مسئله پرداخته شود.

پس از اردن، امارات متحده عربی و ایران هم دیگر مقاصد سفر وزیر خارجه آلمان هستند. امارات به همراه عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی‌ها در یمن مشارکت کرده و به همین دلیل دولت آلمان صادرات تسلیحات به امارات را محدود کرده است از این رو موضوع جنگ یمن، هم در دستور کار سفر این مقام آلمانی قرار دارد.

مهمترین قسمت سفر وزیر خارجه آلمان به روز دوشنبه مربوط می‌شود یعنی ورود وی به ایران آن هم در شرایطی که وی نخستین وزیر خارجه آلمان  خواهد بود که در دو سال و نیم گذشته به ایران سفر می‌کند.  غرب همواره می‌کوشد تا مسایلی مانند برنامه موشکی و تحولات یمن و سوریه را هم در گفت‌وگو با مقامات ایرانی بگنجاند. با این حال  سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به موضع‌گیری اخیر امانوئل ماکرون  رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرده  است که طرح موضوعات فرا برجامی کمکی به حفظ برجام نمی کند. 

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های گسترده در جهان رو به رو شده است. منتقدان ترامپ در آمریکا می‌گویند تصمیم او برای خروج از برجام بدون هیچ راهبرد خاصی اتحاذ شده و به منزوی شدن آمریکا در جهان منجر شده است.