سیدمحمد میرزامحمدزاده

به مدت چهار سال، آمار جمعیت رکورد شکنی از توریست‌های چینی، به جاذبه‌های توریستی ایالات‌متحده از جمله، هالیوود، کپیتال‌هیل و گرند کانیون هجوم آوردند؛ اما دیگر خبری از این جمعیت نیست و تعداد رفته رفته کمتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رادیو ملی آمریکا NPR، قیمت بالای دلار مسافرت به ایالات‌متحده را گران‌تر از گذشته کرده و صنعت توریسم آمریکا با توجه به تنش‌های تجاری و سیاسی بین دو کشور که همچنان رو به فزونی است، به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شود.

آمار رو به کاهش گردشگران چینی

بر اساس گزارش دفتر توریسم جزیره هاوایی آمریکا، تعداد بازدیدکنندگان چینی در ماه آوریل سال جاری میلادی (فروردین و اردیبهشت) نزدیک به یک چهارم و بیش از 23 درصد در چهار ماهه اول سال 2019 در مقایسه با مدت‌های مشابه در سال قبل میلادی کاهش نشان داده است.

در ایالت آریزونا، محل قرار گیری گرند کانیون، یکی از جاذبه‌های گردشگری مطرح ایالات‌متحده، دفتر دولتی توریسم تخمین زده است که در سال 2018، تعداد بازدیدکنندگان چینی نزدیک به 3.7 درصد ریزش داشته است؛ این در حالی است که تعداد این گردشگران بین سال‌های 2010 تا 2017 نزدیک به چهار برابر شده بود.

بر اساس داده‌هایی که روز جمعه (دهم خرداد ماه) از سوی دفتر ملی سفر و توریسم آمریکا منتشر شد، در مجموع در کل کشور آمریکا، تعداد گردشگران چینی در سال 2018، برای اولین بار از سال 2003، نزدیک به 5.7 درصد کاهش داشته است. اگرچه همین تعداد گردشگر بزرگ‌ترین خرج کنندگان مسافران بین‌المللی بودند و سال گذشته 36.4 میلیارد دلار برای این منظور هزینه کردند.

توری بارنس از انجمن مسافرت آمریکا گفت: اینکه با صراحت و دقت بگوییم که چه چیزی منجر به تغییر تمایلات گردشگران شده، کار بسیار دشواری است.  وی گفت که دلار گران منجر به گران‌تر شدن سفر به ایالات‌متحده آمریکا شده است و همچنین این احتمال بالقوه مطرح است که کشمکش‌های تجاری که ما برخی از کشورها همچون چین داریم، می‌تواند عواقب غیرقابل اجتنابی داشته باشد.

در همین حال بارنس و دیگر کارشناسان توریسم عنوان می‌کنند که بازار توریسم برای گردشگران چینی به ایالات‌متحده در سال‌های اخیر بسیار سریع رشد کرده است و آن را به جایگاه پنجم در بین بیشترین گردشگران خارجی با مقصد آمریکا رسانده است که همین مسئله می‌تواند عاملی برای ریزش نسبی و تعادل آن در سال‌های اخیر باشد.

کیتی اسمیتز، معاون توریسم بین‌الملل در لوس‌آنجلس توریسم، گفت: ما چندین سال رشد دو رقمی را تجربه کردیم و حالا این رشد به تک رقمی تنزل پیدا کرده است. سال گذشته، گردشگری چینی‌ها در لس‌آنجلس، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری آمریکا، هفت درصد رشد داشت و به رکورد 1.2 میلیون بازدید رسید؛ پیش‌بینی برای امسال رشد شش درصدی است.

آمریکا مقصد محبوب گردشگران چینی

گردشگران چینی در مجموع حدود یک چهارم کل بازدیدکنندگان از آمریکا در کل قاره آسیا را تشکیل می‌دهند. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا، سال گذشته، نزدیک به سه میلیون توریست از چین به ایالات‌متحده آمریکا سفر کردند.

بارنس گفت که توریست‌های چنینی به‌طور متوسط 18 شب در این کشور می‌مانند و به‌طور متوسط در هر سفر هفت هزار دلار هزینه می‌کنند که نزدیک به 50 درصد بیشتر از هزینه کرد گردشگران بین‌المللی در آمریکا است. به همین دلیل است که توریسم چینی‌ها برای صنعت خدماتی آمریکا یک انقلاب به‌شمار می‌رود. در واقع بارنس گفت پولی که در ایالات‌متحده از سوی توریست‌ها هزینه می‌شود، به مانند صادرات از ایالات متحده محسوب می‌شود و همین میزان، کسری تراز تجاری بین آمریکا و چین را جبران می‌کند.

الیوت فرگوسن، رئیس دستینیشن‌ دی‌سی، سازمانی برای ارتقا توریسم در پایتخت آمریکا، گفت: هدف نهایی این است که گردشگران بیشتر بمانند و بیشتر خرج کنند. کار گروه فرگوسن حضور کارکنان در نرم‌افزار شبکه اجتماعی وی‌چت به صورت گسترده است. این نرم‌افزار رسانه‌ اجتماعی و پرداخت محبوب چین به‌شمار می‌رود.

فرگوسن هنوز داده‌های مربوط به سفر به واشنگتن‌ دی‌سی در سال 2018 را در اختیار نداشت، اما گفت: پس از ثبت رکورد گردشگران در سال 2016 در بازدید از پایتخت، این میزان در سال 2017 اندکی تنزل داشت. شهر نیویورک هنوز آمار گردشگران در سال 2018 را محاسبه نکرده است.

سیج برنان، موسس شرکت چاینا لوکسری ادوایزرز، یک شرکت مشاوره‌ای و تجاری که به شرکت‌های آمریکایی برای جلب توریست‌های چینی خدمات ارائه می‌کند، گفت: اینکه بگوییم تعداد گردشگران به دلایل سیاسی ریزش داشته، تصویر تاریکی است، در مجموع فضای سیاسی و تنش‌های احتمالی تأثیراتی داشته است، اما ما تاکنون از سوی مشتریان شاهد کاهش تقاضا برای آمدن به ایالات‌متحده نبوده‌ایم.

تمایل کمتر به استفاده از تورهای گردشگری

حداقل چهار شرکت حمل‌ و نقل و گردشگری که به توریست‌های چینی در داخل آمریکا خدمات ارائه می‌کنند، به پایگاه خبری NPR اعلام کردند که تعداد گرو‌ه‌های از مبدأ کشور چین در سال گذشته به طرز قابل توجهی ریزش داشته است. دو مورد از این شرکت‌ها اذعان کردند که در حال تغییر رویه به سمت توریست‌های داخل آمریکا هستند. برنان گفت که تقاضا برای گردشگری‌های اتوبوسی شاید به دلیل آنکه توریست‌های چینی رویه خود را تغییر داده‌اند و بیشتر تمایل به گردش به صورت مستقل دارند تا تورهای برنامه‌ریزی شده، ریزش کرده باشد.

به گفته بکی بلین، معاون مدیر دفتر توریسم  ایلات آریزونای آمریکا، در این ایالت، جایی که توریسم بزرگ‌ترین صنعت صادراتی به‌شمار می‌رود، بروشورهایی به زبان ماندارین (زبان پایه چینی) بیشترین تقاضا را در گرند کانیون دارد. وی و دیگر مقامات توریسم، در طی شش سالی که گردشگری از مبداً چین تحول بنیادین داشت، همواره هیئت‌هایی را به این کشور اعزام کرده‌اند.

بلین گفت: ما ریزش‌هایی را نسبت به رشد انفجاری گذشته پیش‌بینی کرده بودیم و حالا شاهد هزینه کرد بیشتر مسافران با وجود ریزش اندک تعداد آن‌ها هستیم.

هتل‌ها، خرده‌فروشان، گردانندگان تورهای گردشگری و نیز دیگر تجارت‌های آمریکا در حال توسعه تجارت‌های خود در وی‌چت و سایر بستر‌های چینی هستند و با استخدام ماندارین زبان‌ها و نیز یادگیری در مورد فرهنگ چین برای تطبیق بیشتر با مهمانان خود تلاش می‌کنند.

حداقل چهار شرکت حمل‌ و نقل و گردشگری که به توریست‌های چینی در داخل آمریکا خدمات ارائه می‌کنند، به پایگاه خبری NPR اعلام کردند که تعداد گرو‌ه‌های از مبدأ کشور چین در سال گذشته به طرز قابل توجهی ریزش داشته است

اعزام هیئت و گشایش دفتر و ویزای 10 ساله برای توسعه گردشگری

بسیاری از مقامات توریسم آمریکا به‌صورت دائم هیئت‌هایی را به چین اعزام می‌کنند و حتی برخی دفاتری را در چین بنا کرده‌اند.

در چند سال اخیر، پس از توافق چین و آمریکا در سال 2014، برای اعطای ویزای 10 ساله به شهروندان یکدیگر، سفر گردشگران از چین به آمریکا رشد قابل توجهی داشت. در گذشته ویزای این افراد صرفاً یک‌سال مدت داشت. ضمن آنکه در این سال‌ها خطوط هوایی دو کشور، پروازهای بیشتر بدون توقفی را معرفی کردند.

بر اساس داده‌هایی که روز جمعه (دهم خرداد ماه) از سوی دفتر ملی سفر و توریسم آمریکا منتشر شد، در مجموع در کل کشور آمریکا، تعداد گردشگران چینی در سال 2018، برای اولین بار از سال 2003، نزدیک به 5.7 درصد کاهش داشته است

بر همین اساس به گفته مقامات هاوایی، بخشی از ریزش سفرهای چینی‌ها به آمریکا در سال 2019، به دلیل آن اتفاق افتاد که شرکت‌های هواپیمایی هاوایی، پروازهای بدون توقف پکن به هونولولو را متوقف کردند.

به گزارش بلومبرگ، در ماه ژانویه (دی - بهمن)، دولت چین به شرکت‌های تجاری چینی گفت که از سفر به ایالات‌متحده امتناع کنند؛ این اقدام دولت چین البته از سوی آمریکا بی‌جواب نماند و دولت این کشور پس از آنکه چین دو شهروند کانادا را به تلافی اقدام بازداشت مدیر اجرایی شرکت فناوری هوآوی چین به درخواست ایالات‌متحده، بازداشت کرد، اقدام مشابهی را انجام داد.

دولت آمریکا و چین همچنین در جنگ تعرفه‌ای علیه یکدیگر قد علم کرده‌اند و دولت ترامپ تلاش دارد چین را از حمایت صنایع کشورش باز دارد و به حقوق مالکیت معنوی احترام بگذارد تا بتواند فضا را برای شرکت‌های آمریکایی در بازار چین، رقابتی‌تر کند.

نمایندگان صنعت توریسم آمریکا، فرگوسن، بلین و اسمیت به اجماع عنوان کردند که در جلسات اخیر خود در چین، تنش‌های سیاسی و تجاری چندان مطرح نبود و طرف چینی بیشتر در مورد حمایت‌های پشتیبانی ایالات‌متحده همچون اقدامی که در صدور ویزا صورت گرفت، جویا بود.