سینا سبزیان

هیلاری کلینتون، پیش از انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا، در ادامه یادداشتی که  هفته گذشته در سرمقاله روزنامه واشنگتن‌پست نوشت،‌ به نامزدهای دموکرات هشدار داد که مراقب انواع مداخلات در روند انتخابات پیش رو باشند.

کلینتون در جریان مراسمی با عنوان «یک بعد از ظهر با کلینتون‌ها» که روز شنبه عصر (هفتم اردیبهشت ماه) در واشنگتن دی‌سی برگزار شد، گفت: همه می‌دانیم که با توجه به گزارش مولر در مورد دخالت نظام‌مند و همه‌گیر در انتخابات گذشته، دخالت‌ها ادامه دارد.

وی افزود: همه می‌دانیم که این موضوع اتفاق افتاده و قرار است باز هم اتفاق بیافتد. کلینتون، نامزد انتخاباتی سال 2016 آمریکا به کاندیداهای سال 2020 هشدار داد که با چشمان باز پیش بروند.

وی افزود: شاید شما از ته قلبتان کار کنید، شاید شما کاندیدای برتر باشید، اما همچنان عواملی وجود دارند که ممکن است یک انتخابات قانونمند را زیر سوال ببرند.

کلینتون همچنین در مورد اینکه چطور روسیه در روند انتخابات مداخله کرد،‌ نظر داد و اشکال آن را به صورت مداخله در شبکه‌های اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین شیوه و نیز تقلب‌های عمیق ربات‌ها و ترول‌های اینترنتی بر‌شمرد.

وی با بیان اینکه مردم نمی‌دانند این مداخلات چه تأثیر عمیقی در انتخابات سال 2016 داشت گفت: من نمی‌دانم که چطور باید با این عوامل جنگید.

پیش‌تر، جرد کوشنر، داماد ترامپ، در جریان یک سخنرانی عمومی ضمن پذیرفتن مداخله روس‌ها در روند انتخابات سال 2016، آن را کم اهمیت دانست و گفت که اعتبار پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات صرفاً به دلیل کمپین انتخاباتی وی است.

وی گفته بود که با نگاه به آنچه که روسیه در انتخابات انجام داد، می‌دانیم که تبلیغات در شبکه اجتماعی فیس‌بوک را خریداری کرد تا با استفاده از آن برای ایجاد بذر اختلاف تلاش کند و در این مسیر موفق شد که بسیار وحشتناک است.

کوشنر البته عنوان کرد که از نظر من تحقیقات رابرت مولر در این زمینه و گمانه‌زنی‌هایی که در طول دو سال گذشته شکل گرفت،‌ تأثیر بسیار ناگوارتری را بر دموکراسی کشور اعمال کرد و ما به چند تبلیغ فیس‌بوک چسبیده‌ایم.

این ادعاهای کوشنر البته از سوی اکثر رسانه‌های آمریکایی و جهان به استهزا گرفته شد و کسی برای حرف‌های وی ارزشی قائل نشد.

در تحقیقات 400 صفحه‌ای رابرت مولر ارتباط احتمالی کمپین ترامپ با روسیه در انتخابات 2016 عنوان شده بود. در گزارش آمده است که عواملی از جانب روسیه در تلاش بودند به دونالد ترامپ برای شکست دادن هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 کمک کنند.