طرح جدید پنتاگون برای خروج از افغانستان؛

سربازان آمریکایی طی پنج سال به خانه باز می‌گردند

عباس حاجی‌بابایی

پنتاگون در حال تکمیل طرح جدیدی است که احتمالاً خروج همه سربازان آمریکایی از افغانستان را بین سه تا پنج سال آینده رغم می‌زند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، این پیشنهاد در جریان مذاکرات صلح که می‌تواند به تقسیم قدرت از سوی دولت افغانستان با طالبان منجر شود، ارائه شده است.

بر اساس گزارش، مقامات در حال مذاکره این طرح با متحدان اروپایی هستند که می‌تواند منجر به نصف شدن حضور 14 هزار نیروی آمریکایی در طول چند ماه آینده شود. بر اساس این طرح هشت هزار و 600 سرباز اروپایی و استرالیایی حاضر در کشور مأموریت تعلیم سربازان افغان را بر عهده خواهند گرفت تا نیروهای آمریکایی تمرکز بیشتری بر عملیات‌های ضد تروریسم داشته باشند.

کن فالکنر، یک سخنگوی پنتاگون به تایمز گفت که هیچ طرحی هنوز نهایی نشده است و دولت ترامپ همه گزینه‌ها در مورد تعداد‌ نیروهای حاضر در افغانستان مد نظر دارد.  دولت افغانستان به ریاست اشرف غنی در جریان مذاکرات آمریکا با طالبان در مقر فرماندهی این گروه در قطر حضور نداشت که گفته می‌شد طالبان خواهان برگزاری این چنینی مذاکرات بوده‌اند.

تلاش‌های ترامپ برای بیرون کشیدن سربازان آمریکایی از کشورهای مختلف با انتقاد‌هایی مواجه بوده است. تصمیم ترامپ برای خروج نیروها از سوریه در سال گذشته میلادی منجر به استعفای جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا از سمت خود شد که در نهایت آمریکا عنوان کرد که 400 نیروی خود را در سوریه حفظ می‌کند.

غنی در جریان سخنرانی که روز پنج‌شنبه (نهم اسفند ماه) انجام داد در مورد احتمال حملاتی با حمایت طالبان در روزهای پس از انجام مذاکرات خبر داد. وی گفت: صلح آسان نیست، صلح به شجاعت و احترام متقابل نیاز دارد.

    


وتو دوگانه طرح ونزوئلا در شورای امنیت؛

روسیه و چین همراه مادورو

روسیه و چین روز پنجشنبه (نهم اسفند ماه) پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل در مورد بحران سیاسی در ونزوئلا را وتو کردند.

در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات‌متحده بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد، منصفانه و معتبر تأکید شده بود. واشنگتن همچنین در این قطعنامه پیشنهادی خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا بدون هرگونه قید و شرطی شده بود.

هرچند پیش‌نویس قطعنامه آمریکا حداقل ۹ رأی لازم را در شورای امنیت به دست آورد اما مسکو و پکن آن را وتو کردند. آفریقای جنوبی نیز به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا رأی منفی داد. این در حالی است که اندونزی، گینه استوایی و ساحل‌عاج رأی ممتنع دادند.

از سوی دیگر پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه که در آن بر راه‌حل سیاسی برای بحران کنونی ونزوئلا تأکید شده بود تنها چهار رأی کسب کرد. در قطعنامه پیشنهادی روسیه دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا مسئول هماهنگی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور تشخیص داده شده بود.

مخالفت روسیه با قطعنامه پیشنهادی آمریکا در حالی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است که کرملین پیش‌تر از آمادگی نیروهای نظامی ویژه آمریکا در پورتوریکو و کلمبیا برای حمله به ونزوئلا خبر داده بود. نیکولای پاتروچف، دبیر شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه (هفتم اسفند ماه) تصریح کرده بود: گسیل نیروهای عملیات ویژه آمریکا به پورتوریکو و پیاده‌سازی واحدهای نظامی این کشور در کلمبیا به همراه موارد دیگر بدون هیچ‌گونه ابهامی نشانگر آن است که پنتاگون مشغول افزایش نیروهای مسلح خود در منطقه است تا بتواند از آن‌ها برای عملیات سرنگونی رئیس‌جمهوری منتخب و قانونی ونزوئلا بهره ببرد.